InfoNu.nl > Financieel > Geld > Effectief geld besparen is een dagelijkse oefening: tips

Effectief geld besparen is een dagelijkse oefening: tips

Effectief geld besparen is een dagelijkse oefening: tips Geld besparen is makkelijker gezegd dan gedaan in tijden van crisis. Wanneer er sprake is van economische onzekerheid en prijsstijgingen ervaren veel mensen hun inkomen als te laag en producten als te duur. Toch is geld besparen ook mogelijk met een laag inkomen. Je kan dit als je voldoende financiële discipline hebt om de vinger op de knip te houden. Je dagelijkse uitgaven opschrijven en niet al te ver af te wijken van je gemiddelde kan je hierbij helpen. Ook je levensstandaard zo goed mogelijk afstemmen op je inkomen is cruciaal om effectief geld uit te sparen. Maar het belangrijkste is om er dagelijks mee bezig te zijn zodat effectief geld besparen een oefening en een routine wordt.

Geld besparen: tips

In een economische crisis moet zowat iedereen het met minder stellen en is elke bijkomende euro welkom. Je bent ontslagen en moet van een uitkering leven, of je hebt een baan maar je moet het met minder doen dan vroeger. Daarom maken de meeste mensen plannen om hun budget beter te gaan beheren en geld uit te sparen. Je hoort vaak dat het onmogelijk is om te besparen als je al niet veel maandelijkse inkomsten hebt, maar ook in dat geval zijn besparingen mogelijk.

Laag inkomen: levensstandaard

Ook met een laag inkomen is het niet onmogelijk om geld te besparen. Een eenvoudige tip om aan het einde van de maand meer over te houden dan gewoonlijk, is simpelweg om een lagere levensstandaard aan te houden. Denk voordat je geld uitgeeft rustig na over de redenen waarom je het wilt kopen. Heb je het echt nodig of niet? Kan je er zonder of niet? Hierbij is het van belang om overbodige zaken zonder pardon aan je voorbij te laten gaan en je levensstandaard zo goed mogelijk te laten overeenkomen met je inkomsten. Wil je echt snel resultaat dan kan het zelfs beter zijn om iets onder je stand te leven.

Soberheid

Cruciaal om geld te besparen is discipline. Een hele week sober leven en je dan in het weekend helemaal laten gaan heeft geen zin. In besparen moet een regelmaat liggen, een routine die je na verloop van tijd opbouwt. Let op de prijsverschillen van dezelfde producten op de verschillende plaatsen waar je gaat winkelen en kies voor de voordeligste winkel. Na verloop van tijd ga je weten wanneer er interessante promoties worden aangeboden en in welke winkels.

Middelmatige hoeveelheden

Een heel jaar lang voordeliger winkelen kan op jaarbasis een groot verschil maken. Koop bij voorkeur middelmatige hoeveelheden en vermijd voordeelaanbiedingen van grote omvang: dit lijkt voordeliger maar waarschijnlijk koop je toch meer dan je echt nodig hebt. Hierbij is er sprake van een psychologisch effect: als je grote hoeveelheden of verpakkingen van een product in je kast hebt staan, dan ga je er onbewust meer van gebruiken. Je denkt immers dat je een koopje hebt gedaan en dat je er meer van kan consumeren. Hoe kleiner de hoeveelheid, hoe meer je dan weer betaalt voor de verpakking van het product.

Uitgaven opschrijven

Het lijkt een cliché, maar het kan echt nuttig zijn om het geld dat je uitgeeft per dag bij te houden in een notitieboekje. Maak jezelf een doelstelling van maximum zoveel geld uit te geven per dag. Schrijf bij elke datum exact het uitgegeven bedrag op en bereken per week het gemiddelde bedrag dat je per dag hebt uitgegeven. Op die manier kan je berekenen wat je maandelijks uitgeeft. Je staat soms versteld hoeveel geld je op één dag hebt uitgegeven. Als je gemotiveerd bent, kan een dure dag een goede reden zijn om het de volgende dagen met veel minder te doen. Bereken elke dag je gemiddelde tot je weer aan je doelstelling gekomen bent.

Dagelijkse oefening

Welke producten je koopt en welke niet, hangt af van je voorkeur. Als je een terrasje wilt maken en je betaalt 2 euro voor een koffie, kan je je de volgende keer de vraag stellen of het niet beter is die koffie thuis klaar te maken. Je gaat je afvragen wat op dat moment de meerwaarde van het maken van een terrasje is. Waar het om gaat, is dat geld besparen een dagelijkse oefening is, een taak waar je je constant mee bezig moet houden om effectief te zijn op lange termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Effectief geld besparen is een dagelijkse oefening: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Schrijf mee!