InfoNu.nl > Financieel > Geld > Armoede, eigen schuld, dikke bult

Armoede, eigen schuld, dikke bult

Armoede, eigen schuld, dikke bult Armoede en schuld, 2 zaken die nauw met elkaar verwant zijn. Helaas wint de houding “Armoede, eigen schuld, dikke bult” steeds meer terrein. De samenleving oordeelt steeds harder over armen. Alsof ieder van ons zijn lot altijd in eigen handen heeft.

“Armoede bestaat niet in Nederland”

Althans dat stelde demissionair premier Rutte nog in 2011. Maar je moet armoede in Nederland niet vergelijken met armoede in de derde wereld. Mensen lijden in Nederland weliswaar geen honger, maar grote groepen kwetsbare burgers leiden toch een heel ander leven dan mensen die goed in de slappe was zitten:
  • weinig geld hebben, houdt dikwijls ook in dat mensen onvoldoende aan het sociale leven kunnen deelnemen; Er is geen geld voor een vereniging, voor de sportclub van de kinderen, en al helemaal geen geld voor vakantie;
  • de warme maaltijd schiet er vaak meerdere malen per week bij in;
  • mensen met schoolgaande kinderen die aan het eind van de maand elke euro moeten omdraaien;
  • en het is ook frustrerend dat mensen in een welvarend land als Nederland naar de voedselbank moeten;
  • of mensen die hun kleren alleen uit de tweedehandswinkels kunnen betrekken. Ook de minima willen uiteraard wel eens nieuwe kleren in plaats van afdankertjes.

Wie leiden er armoede in Nederland?

Mensen doen er vaak alles aan om hun armoede verborgen te houden, maar volgens het Centraal Planbureau leven in Nederland meer dan 1 miljoen mensen rond de armoedegrens. Maar wie zijn dan die armen?
  • een opsomming van armen in Nederland begint steevast bij alleenstaande ouders met kinderen;
  • ook daartoe behoren alleenstaande ouderen die alleen van de AOW moeten rondkomen;
  • maar ook een steeds grotere groep van tweeverdieners maakt deel uit van deze categorie, gezinnen waar beide ouders werken, maar wiens inkomen net te hoog is om in aanmerking te komen voor huurtoeslag of zorgtoeslag;
  • verder is er anno 2012 natuurlijk een toenemende groep ZZP’ers, zelfstandigen zonder personeel, die te weinig opdrachten krijgen om van rond te komen.

Wie jong is en deel uitmaakt van een huishouden met 2 goede banen heeft doorgaans weinig te klagen, maar op 55-plussers zit de maatschappij niet te wachten. Dat kan ertoe leiden dat mensen op andere manieren in hun inkomen gaan voorzien. Denk daarbij aan kleine of minder kleine vormen van criminaliteit zoals hennepplantages.

Is stimulering van zelfredzaamheid de oplossing?

Achtereenvolgende kabinetten hameren de laatste jaren steeds meer op stimulering van zelfredzaamheid, maar er zijn altijd mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Al gauw wordt daarin een grotere rol aan gemeenten toebedacht, (schuldhulp) maar gemeenten kunnen helaas niet aan inkomenspolitiek doen want dat is een zorg van de landelijke overheid.

Wel kunnen gemeenten natuurlijk druk uitoefenen op de landelijke politiek en gelukkig zijn er gemeenten die pertinent weigeren om te bezuinigen op armoedebeleid. Want een samenleving is pas echt rijk als er geen armen meer zijn.
© 2012 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Armoede 2017 in NederlandArmoede 2017 in NederlandArmoede komt steeds meer voor in Nederland. Het aantal mensen dat maandelijks te weinig geld overhoudt om van te leven n…
Armoede in IsraëlArmoede in IsraëlEens was Israël een modelstaat, een land zonder armoede. Dat was in de jaren 1960 toen de Mapai Partij het land regeerde…
Armoedegrens in NederlandArmoedegrens in NederlandSteeds meer mensen in Nederland leven net op of onder de armoedegrens. Waar ligt precies die armoedegrens en hoe wordt d…
Leven onder de armoedegrensLeven onder de armoedegrensWat is dat eigenlijk, leven onder de armoedegrens? Ook werkende mensen leven vaak onder de armoedegrens. Hoeveel mensen…
Joden en Noachieden: armoedebestrijding – G'd en de mensenJoden en Noachieden: armoedebestrijding – G'd en de mensenEr is nog steeds veel armoede in de wereld. Veel mensen vragen zich af waarom G'd de arme mensen niet helpt. Is G'd niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Armoede, eigen schuld, dikke bult"

Reactie

Hinderikus Bos, 17-01-2016 13:22 #1
Ik denk dat verhoogde armoede in een land een bepaalde opbouw kent waar iedereen actief zijn deel in heeft.
Eerst is er een recessie waardoor de algemene zekerheid verstoort word.
Er ontstaan explosieve prijsverhogingen die nooit goed uitgelegd worden waardoor de onzekerheid verder toeneemt.
Mensen die op de grens leefden kunnen de kosten niet meer dekken en vallen om.
Opportunisme neemt toe en zelfs vrouwe Justitia moet terrein inleveren omdat belangen belangrijker worden geacht dan recht.
Het enige wat overblijft is een luchtkasteel van schone schijn waarin pechvogels naar buiten worden gewerkt en daarna te maken krijgen met de clichés en vooroordelen die de rest voor ze bedacht heeft.
Deze stille oorlog geld niet alleen voor werkelozen
Terugtrekkende leiding in bedrijven die verkeerde signalen afgeven en zich verstoppen achter engelse termen, psychologen en externe onderzoeken veroorzaken veel onzekerheid en schade.
In mijn snel groeiend bedrijf heb ik al talloze ontslagen meegemaakt van collega's en managers die uiteindelijk de dupe zijn van algemene onzekerheid en demotivatie wat zondebokken nodig heeft.
Ik sta daar anders in, ik werk alleen en word dagelijks wel subtiel beschuldigd van iets.
Maar toch ondanks de vele ruzies met mijn manager ben ik wel in staat gebleven om de onzekerheid in zijn ogen op te merken, en toen hij ontslagen werd ben ik direct naar de directie gelopen om te melden dat ontslaan van mijn manager een negatief effect zal hebben omdat wij een collectief probleem hebben waar iedereen zijn negatief deel in heeft

In de basis vind in een participatie maatschappij veel beter dan een verzorgingsmaatschappij omdat het misbruik verminderd.
In de praktijk denk ik dat we in een degeneratie proces beland zijn, wat uiteindelijk meer geld kost dan het oplevert.
Ik denk ook dat in de toekomst de winnaars en meelopers in Nederland nog vaak nieuwe clichés zullen moeten verzinnen om zichzelf schoon te praten en te verklaren waarom pechvogels geen rechten meer verdienen.
Misschien vind je mijn woorden hard, maar vergeet niet dat als je in mijn nabijheid werkt en de dupe word, ik jouw recht belangrijker vind als mijn baan.

Hinderikus bos

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 16-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!