InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013

Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013

In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 juli 2012. Particulieren die zonnepanelen aanschaffen om in de eigen energiebehoefte te voorzien, kunnen 15% van het factuurbedrag terugkrijgen.

Begrotingsakkoord

In het vijfpartijenakkoord zijn afspraken gemaakt om het begrotingstekort terug te dringen tot 3%, conform de Europese richtlijnen. In de eerste instantie zou de aanschaf van zonnepanelen worden gestimuleerd door een btw—verlaging. Dat plan is van de baan. Wel komt er een subsidie voor zonnepanelen in 2012 en 2013.

Het budget voor de subsidie is maximaal 22 miljoen euro. Het aantal aanvragen dat in behandeling kan worden genomen, is 30.000. De subsidie is 15% van de aanschafprijs. Per installatie wordt er maximaal € 650 subsidie verstrekt. Dat is genoeg om een heel huishouden van energie te voorzien. Per adres kan er één aanvraag worden ingediend.

Aanvragen subsidie zonnepanelen

Het is niet nodig om de subsidie voor de koop aan te vragen. De subsidie wordt uitbetaald op basis van de getekende overeenkomst met de zonnepanelenleverancier. Ook voor de apparatuur die nodig is om de zonnepanelen te laten functioneren, wordt subsidie toegekend.

Het aanvragen van de subsidie kan door middel van de DigiD-code, via het elektronische loket van AgenschapNL. De overeenkomst moet op of na 2 juli 2012 getekend zijn.

Toename zonnepanelen verwacht

De aanschaf van zonnepanelen zal naar verwachting fors toenemen in Nederland. Experts voorspellen 80 megawatt aan nieuw geïnstalleerde zonnepanelen. Naar verwachting zullen de prijzen van zonnepanelen met 25% dalen.

Zonnepanelen: voordelen & nadelen

Voordat u over gaat op de aanschaf van zonnepanelen, is het belangrijk om de voordelen en nadelen te kennen. De voordelen zijn evident: de zon is een duurzame energiebron. Zonne-energie draagt bij aan vermindering van het broeikaseffect. De prijzen van zonnepanelen dalen en door de subsidie van 15% is de drempel om de panelen aan te schaffen, kleiner. De terugverdientijd bedraagt c.a. 10 jaar, terwijl de panelen 20 jaar meegaan.

Het nadeel is dat de installatie van zonnepanelen een behoorlijke investering is en dat de panelen het aangezicht van uw huis kunnen ontsieren. Een ander veelgehoord bezwaar is dat de zon zich zelden laat zien in Nederland. Het is waar dat het rendement hier lager ligt dan in zuidelijk gelegen landen. Maar zelfs als het bewolkt is, wordt er zonne-energie opgewekt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Elsevier Fiscaal
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!