InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Is internetbankieren veilig?

Is internetbankieren veilig?

De bank doet al het nodige om de grootst mogelijke veiligheid van het internetbankieren aan te bieden. Maar er zijn ook belangrijke zaken die we zelf in het oog moeten houden.

Wat onderneemt de bank?

  • De bank zorgt voor een beveiligde internetverbinding tussen bank en cliënt, te herkennen aan het ‘https’ aan het begin van de url. De informatie die de cliënt overmaakt naar de bank is telkens gecodeerd door verschillende technieken en internetfilters. Als je een tijdje niets doet op de site, verbreekt de bank de verbinding. Je moet dan opnieuw inloggen om weer bij je gegevens te kunnen.
  • Je moet gebruik maken van verschillende codes en een digitale handtekening. Ook als je bijvoorbeeld een overschrijving wil bevestigen, moet je nogmaals een code uitvoeren. Bovendien is er een beperking wat betreft het gebruik van je paswoord. In de meeste gevallen wordt dit na 3 foutieve codes geblokkeerd en moet je een nieuwe aanvragen of de bestaande laten heractiveren.

Wat kan en moet je in eerste instantie zelf doen?

Om onnodige risico's te vermijden, moet je zelf ook een aantal zaken in acht nemen. De grootste verantwoordelijkheid ligt eigelijk bij jezelf.

Installeer een firewall

Een firewall beschermt je pc tegen indringers van buitenaf. Zonder firewall bestaat de kans dat een hacker toegang kan krijgen tot je financiële gegevens. Toch kan men dan nog niet onmiddellijk overboekingen doen, omdat daar allerhande codes en identificatie voor nodig zijn.

Installeer een goed antivirusprogramma en antispyware

Om te voorkomen dat je PC beschadigd wordt of dat er op een of ander manier gegevens in verkeerde handen terechtkomen, is het belangrijk om een goed antivirusprogramma te installeren en regelmatig te updaten.

Wat moet je altijd in het oog houden

  • Het internetadres van de bank moet telkens beginnen met https en niet http. Zorg ook altijd dat je zorgvuldig uitlogt als je klaar bent met bankieren.
  • Kies een niet voor de hand liggend paswoord en laat het niet rondslingeren. Verander regelmatig van paswoord.
  • Geef nooit je financiële gegevens door op een website of via ongekende e-mail en let erop dat je betalingen via creditcard steeds beveiligd zijn. Heb bijzondere aandacht voor de 'phishers', websites die zich voordoen als de website van de bank en bepaalde gegevens opvragen.
  • Let op met het installeren van software en update regelmatig je browser (zoals Internet Explorer).
  • Laat door je bank limieten instellen voor het uitvoeren van overschrijvingen, bijvoorbeeld 2500 EUR per dag.

Wat te doen als je hackers op je systeem vermoedt

Meestal is het moeilijk te achterhalen of er een hacker actief is. Er zijn wel enkele zaken die argwaan kunnen opwekken, als je computer bijvoorbeeld vastloopt op het internet of er gebeuren handelingen waar je niet om gevraagd hebt.
Ongewenste bestanden aangegeven via je antivirusprogramma moeten onmiddellijk verwijderd worden. Meld dat je hackers vermoedt en doe ook aangifte bij de politie.
Gerelateerde artikelen
Veilig internetbankieren: phishing en malwareDe meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: dire…
Veilig wachtwoord belangrijk op internetIdentiteit diefstal of diefstal van persoonlijke gegevens komt steeds meer voor, meestal wordt dit veroorzaakt door slec…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Internetbankieren en de gevarenInternetbankieren en de gevarenDe tijd dat consumenten huiverig waren om te internetbankieren is voorbij. Dat wil niet zeggen dat internetbankieren een…

Reageer op het artikel "Is internetbankieren veilig?"

Reacties

K. Ritiek, 28-12-2008 12:30 #3
Elke bank legt het risico van falende software, rovende hackers en alle andere mogelijke problemen die te maken hebben met bankieren via internet voor 100% bij de klant (lees de voorwaarden!). Zo lang banken hun eigen systeem kennelijk absoluut niet vertrouwen lijkt het me zeer onverstadig om er als consument gebruik van te maken. Internet is per definitie onveilig. Dat weet iedereen die er beroepsmatig mee werkt.

T. D. Cramer, 05-03-2008 22:43 #2
Welke bank biedt voor internetbankieren een offlineprogramma aan, zodat je niet langdurig online je overschijvingen zit te doen? Volgens mij is dit de veiligste manier van internet gebruik, zo kort mogelijk. Maarja de providers verdienen dan denk ik niet genoeg! Graag een reactie.

Groeten, Tjeerd Cramer.

Lobke (infoteur), 16-10-2007 16:37 #1
Ik internetbankier zelf ook altijd. Bij de postbank moet je er om denken dat er altijd ergens een geel slotje in beeld staat, dat betekend dat je op een beveiligde pagina zit. Ik heb laatst een mail gehad, zogenaamd van de postbank, dat ze mijn gegevens nodig hadden voor één of andere registratie. NOOIT aan meewerken!

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 16-10-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!