InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goud verkopen: waarde van goud

Goud verkopen: waarde van goud

In deze tijden van onrust en economische recessie kunt u nergens op vertrouwen. Het vertrouwen in de euro is nihil, het consumentenvertrouwen in de economie keldert. Goud daarentegen is waardevast. Goud verkopen kan u behoorlijk wat opleveren, maar er zijn valkuilen. In dit artikel: alles over de waarde van goud, goud verkopen én tips om uw gouden sierraden te verkopen voor de hoogste prijs.

Waarde van goud

Voordat u met de eerste de beste koper in zee gaat, is het verstandig om u bewust te zijn van de waarde van goud. Want er zijn nogal wat kopers op internet actief die goud voor een relatief lage prijs kopen, terwijl u er veel meer voor had kunnen krijgen. Voordat u goud verkoopt, moet u kennis opdoen over de actuele waarde van goud.

De waarde van goud wordt niet altijd in euro’s uitgedrukt, maar er zijn steeds meer internetsites waar u de actuele waarde van goud in euro’s kunt vinden.

Waarde van goud per kg

Het is overbodig om te zeggen dat goud een grote waarde heeft. De prijs van goud is opgestuwd tot recordhoogten en heeft als belegging grote proporties aangenomen. De goudprijs schommelt rond de € 31.000 per kilogram. Dat maakt het aantrekkelijk om gouden sierraden te verkopen, maar wees dus alert op de aanbieders.

Juwelier kan goud taxeren

Een juwelier kan bepalen hoeveel goud er in uw juwelen en andere sierraden verwerkt is. In gouden sierraden staan keurtekens die aangeven hoe hoog het percentage aan goud is. Maar ook juweliers zullen nooit direct de hoofdprijs bieden voor uw goud. Beperk u dus niet tot de juwelier om de hoek van de straat, maar vergelijk het aanbod dat verschillende juweliers doen.

Goud: karaats

De hoeveelheid goud wordt uitgedrukt in karaats. Dat geeft de verhouding weer tussen goud en andere metalen. De meeste gouden sierraden zijn 14 karaats.
  • 18 karaats goud is 75% goud
  • 14 karaats goud is 58,5% goud

Goud verkopen: tips

  • Laat de hoeveelheid goud in uw sierraden vaststellen door een juwelier
  • Kijk mee op de weegschaal om het gewicht te controleren
  • Vraag naar hoe de berekening tot stand komt
  • Ga niet met de eerste de beste opkoper in zee, maar bied goud aan meerdere aanbieders aan. De prijzen kunnen behoorlijk variëren.
  • Soms wordt er “smeltverlies” ingehouden op de prijs van goud, waardoor de nettoprijs fors lager kan uitvallen. Wees hier alert op.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Goud verkopen: waarde van goud"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!