InfoNu.nl > Financieel > Diversen > American Express - de geschiedenis

American Express - de geschiedenis

American Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf zijn hun creditcards en traveler's cheques.

Geschiedenis

Het bedrijf bestaat al sinds 1850. Oorspronkelijk was het echter een totaal ander bedrijf dan het tegenwoordig is. Het was in eerste instantie namelijk een postbedrijf dat zich met name richtte op 'express mail' (oftewel post die met hoge spoed, en vaak ook aangetekend en verzekerd, bezorgd moet worden).

Financiële producten

Vanaf 1882 ging American Express zich ook steeds meer profileren als financiële dienstverlener.

Traveler's Cheque

De baas van American Express, J.C. Fargo, had zich rond 1890 erg geërgerd aan allerlei praktische problemen die hij had tijdens een zakenreis in Europa, wanneer hij daar geld wilde opnemen. Hij besefte natuurlijk dat in die tijd veel andere reizende zakenlieden met diezelfde praktische problemen te maken hadden. Daarom vroeg hij aan zijn medewerker Marcellus Flemming Berry, of hij een oplossing kon bedenken voor die praktische problemen. Die vond toen de Traveler's Cheque uit. Dit product werd in 1891 door American Express gelanceerd.

Cards

In 1958 begon American Express met het uitgeven van betaalkaarten. (Dit deden zij in navolging van de Diners Club, die dit al sinds 1950 deed.) De allereerste betaalkaarten van American Express waren van papier. Al snel veranderde dit: vanaf 1959 waren de betaalkaarten van American Express van plastic. Die plastic betaalkaarten waren van het type 'ISO/IEC 7810'. American Express was het eerste bedrijf dat dit type gebruikte voor betaalkaarten. Later zou dit type uitgroeien tot de internationale standaard voor betaalkaarten.

Gold card & Platinum Card

In de loop der jaren zijn er door American Express allerlei types betaalkaarten op de markt gebracht, voor verschillende marktsegmenten. Bekende kaarten zijn de Gold Card die in 1966 geïntroduceerd werd, de Platinum Card die in 1984 op de markt kwam en de Optima creditcard die in 1987 op de markt kwam.

Hoofdkantoor

Het hoofdkantoor van American Express is gevestigd in de ‘Three World Financial Center’. Deze wolkenkrabber staat in de New Yorkse wijk Manhattan.

Dow Jones

American Express is één van de dertig bedrijven die opgenomen is in de beroemde Dow Jones Industrial Average Index.

AmEx

American Express wordt ook vaak AmEx genoemd.
Gerelateerde artikelen
American Express Platinum Card: statussymbool of nuttig?American Express Platinum Card: statussymbool of nuttig?Een platina creditcard. Het lijkt misschien vooral een hebbeding om mee te wapperen onder de ogen van (hopelijk?) afguns…
American Express Creditcard: Flying Blue Credit CardAmerican Express wint veel terrein in Nederland op de, door banken aangeboden en in Nederland al erg populaire, Visa en…
Prepaid creditcard aanbiedersPrepaid creditcard aanbiedersDe prepaid creditcard wint aan terrein, omdat deze veel gemakkelijker aan te vragen is dan een reguliere creditcard. Bij…
Creditcard verborgen kosten: Dubbele wisselkoersen?Creditcards… Er is geen ontkomen aan, creditcards zijn handig. Alleen wat kost het nu eigenlijk en welke risico's loop j…
Bronnen en referenties
  • http://www.americanexpress.com/
  • http://en.wikipedia.org

Reageer op het artikel "American Express - de geschiedenis"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 12-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!