Aegon NV - financiële dienstverlening

Aegon ontstond in 1983 uit een fusie tussen Ennia en AGO. Het bedrijf richt zich met name op levensverzekeringen, pensioenen en vermogensbeheer.

Voorgeschiedenis

De twee bedrijven die de directe voorlopers waren van Aegon (Ennia en AGO), waren allebei het resultaat van een reeks fusies. De oudste voorloper van AGO was 'De Broederlijke Liefdesbeurs'. Dit was een coöperatieve uitvaartverzekeraar die in 1759 in Haarlem werd opgericht. Andere voorlopers van AGO waren onder meer de 'Onderlinge levensverzekering van Eigen Hulp' het 'Algemeen friesch Begrafenisfonds Momento Mori'. AGO bestond sinds 1968.

Voorlopers van Ennia waren onder meer de 'Eerste Nederlandsche Verzekerings Maatschappij op het leven tegen invaliditeit en ongelukken', 'Verzekeringsbank De Nieuwe Eerste Nederlandsche' en 'Levensverzekerings Maatschappij Nillmy '. Ennia bestond sinds 1969 en was, in tegenstelling tot AGO, een beursgenoteerd bedrijf.

Naam

Aegon is een afkorting van de belangrijkste voorlopers van dit bedrijf: Algemeene Friesche, Eerste Nederlandsche, Groot-Noordhollandsche, Olveh en Nillmij. Daarnaast is Aegon ook een Latijnse naam (die voorkomt in de bundel Bucolica van de legendarische Romeinse dichter Vergilius). Men koos in 1983 met opzet voor deze Latijnse naam, omdat de bedrijfsnaam van de nieuwe verzekeringsmaatschappij dan internationale allure zou hebben. Internationalisering was namelijk één van de grote redenen, waarom AGO en Ennia besloten tot een fusie. Na de fusie was Aegon meteen de één na grootste verzekeringsmaatschappij van Nederland.

Cijfers

Anno 2010 had Aegon circa 27500 mensen in dienst. De nettowinst was in dat jaar 1,8 miljard euro. Het bedrijf is in meer dan 20 landen actief en heeft circa 40 miljoen klanten.

Producten

Aegon heeft een zeer breed assortiment aan financiële producten. Men kan bij Aegon terecht voor sparen, beleggen, pensioenen, vermogensbeheer, hypotheken, zorgverzekeringen, levensverzekeringen, schadeverzekeringen en uitvaartverzekeringen. Voor diverse doelgroepen heeft Aegon in Nederland aparte verkooporganisaties:
  • AEGON Bank - voor consumenten
  • Corporate & Institutional Clients - voor middelgrote tot grote bedrijven
  • Intermediair - voor het professionele intermediair

Sport

Talloze Nederlandse schaatssuccessen zijn behaald in schaatspakken waarop de naam Aegon stond. Van 1984 tot 2010 was Aegon namelijk de hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Schaatbond (KNSB).
In 2008 werd Aegon de hoofdsponsor van AFC Ajax. De naam van de verzekeringsmaatschappij zal minstens tot 2015 op het shirt van deze club staan. Als gevolg van deze sponsoring heeft Aegon ook een speciale spaarrekening opgezet voor Ajax-fans: Ajax Eigen stijl Sparen.

Beleggings TV

Op de site van Aegon kan men Aegon Beleggings TV bekijken. Via dit medium communiceert Aegon regelmatig haar visie op de ontwikkelingen en trends in de financiële markten.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.vvmbest.nl/verzekeraarsbeschrijving.asp?id=1011
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.aegon.nl

Reageer op het artikel "Aegon NV - financiële dienstverlening"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 09-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!