InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Budgetlove: Water

Budgetlove: Water

Budgetlove: Water Hoewel voor miljoenen mensen drinkbaar water nog altijd geen dagelijkse realiteit is, verbruiken wij in de Westerse wereld ongeveer 120 liter water per persoon per dag. Dit is niet alleen nefast voor je portemonnee maar ook voor het milieu. Reden genoeg dus om op je waterverbruik te besparen.

Badkamer

Neem een douche in plaats van een bad

Een bad vullen, kost algauw 100 tot 150 liter water terwijl een douche maar een derde daarvan verbruikt. Tenzij je natuurlijk een half uur onder de douche blijft staan, daarom volgt de volgende logische tip.

Neem korte douches

Iedere minuut onder de douche spoelt er 10 tot 15 liter water door het afvoerputje. Comfortabel douchen kan je makkelijk onder 10 minuten, elke extra minuut is waterverspilling.

Zet je douche uit terwijl je jezelf inzeept

Om nog meer water te besparen, kan je best de kraan uitzetten terwijl je jezelf inzeept. Vaak ga je toch niet onder de straal staan omdat het water de zeep wegspoelt.

Installeer een waterbesparende douchekop

Een waterbesparende douchekop verbruikt 1/3 tot de helft minder water dan een gewone douchekop, zonder dat je aan douchecomfort moet inboeten.

Zet minder druk op je kranen

Een krachtige waterstraal onder de douche is fijn maar de kans is groot dat het grootste deel van het water ongebruikt door het afvoerputje stroomt. Je kan dus maar beter het debiet van je kraan verlagen. Je kan dit doen door een debietbegrenzer op je kranen te plaatsen of tussen de aansluiting in de muur en de doucheslang.

Douche op verplaatsing

Heb je bij een vriend overnacht, maak gebruik van zijn/haar douche. Ga je sporten, dan is je sportclub gegarandeerd uitgerust met douches. Je betaalt hiervoor lidgeld, dus waarom er niet uitgebreid gebruik van maken? Geef toe: na een sportinspanning is er niets zo lekker als een verkwikkende douche. En waarom zou je niet even wat langer dan normaal onder de straal blijven staan, je hoeft immers niet zelf de waterrekening te betalen.

Zet de kraan uit terwijl je je tanden poetst, je handen inzeept of jezelf scheert

Ook tijdens het tandenpoetsen, handen inzepen en scheren is het niet nodig dat het water blijft lopen.

Vervang een lekkende kraan direct

Aan 10 druppels per minuut kan een lekkende kraan je 2000 liter water per jaar kosten. Herstel een lekkende kraan dus zo snel mogelijk om verder onnodig waterverbruik te voorkomen.

Installeer een dubbele spoelknop op het toilet

Een spoelbeurt van het toilet kost je ongeveer 9 liter water. Toch is er niet zoveel water nodig om een kleine boodschap weg te spoelen. Door een dubbele spoelknop te installeren, kan je makkelijk het waterverbruik voor het toilet halveren.

Leg gevulde waterflessen in de stortbak

Als je toilet geen dubbele spoelknop heeft, kan je je waterverbruik verminderen door gevulde waterflessen in het waterreservoir te leggen. Per waterfles van een liter verminder je het waterverbruik per spoelbeurt met één liter.

Tuin

Installeer een regenton

Zet een regenton op je terras of in je tuin en vang daarin het regenwater op. Regenwater kost je niets en - laten we eerlijk zijn - is massaal aanwezig in de Lage Landen. Regenwater kan je gebruiken om planten, bloemen en gazon te bewateren, om je terras te schrobben, om je toilet door te spoelen of om je auto te wassen.

Gebruik een gieter in plaats van de tuinslang

Een tuinslang verslindt water terwijl je planten en gazon deze hoeveelheid niet nodig heeft. Met een gieter kan je het waterverbruik beter in de hand houden.

Elektro

Beperk het gebruik van de vaatwasser

Een vaatwasser verbruikt tussen 12 en 50 liter per wasbeurt (afhankelijk van de ouderdom van je machine). Door je afwas met de hand te doen - niet onder een stromende kraan uiteraard - kan je je waterverbruik stevig doen dalen.

Zet je vaat bevuild in de vaatwasser

Je borden onder de kraan afspoelen alvorens ze in de vaatwasser te steken is verspilling van water en energie.

Hoe lager de wastemperatuur, hoe kleiner je waterverbruik

Dit credo geldt zowel voor de vaatwasser als de wasmachine. Wassen op 40° volstaat en als je vaat niet te bevuild is, kies je best voor een zo laag mogelijke wastemperatuur.

Zet je wasmachine/vaatwasser enkel op als ze vol zit

Alle "halve lading"-programma's ten spijt, de enige manier om je waterverbruik te optimaliseren is wachten tot je een volle machine hebt. De besparing van "halve lading"-programma's is niet groot genoeg om er gebruik van te maken.

Algemeen

Maak optimaal gebruik van je leidingwater

Als je warm water nodig hebt, moet je vaak veel koud water laten lopen. Vang dit water op en gebruik het om je bloemen en planten te bewateren, om te koken of om je toilet door te spoelen.
© 2012 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Besparen van geld op waterBesparen van geld op waterHet is altijd fijn om geld te besparen op je maandelijkse kosten. Eén van die maandelijke kosten maak je door het gebrui…
Vervang je badkraan of douchekraanHet is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Besparen door minder water te gebruikenBesparen door minder water te gebruikenBesparen op water levert niet zoveel op als besparen op gas en elektriciteit. Desondanks is waterbesparing zeker de moei…
Bronnen en referenties
  • http://www.waterloketvlaanderen.be
  • http://natural-earth.nl/
  • http://netto.tijd.be/

Reageer op het artikel "Budgetlove: Water"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 25-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!