InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Budgetlove: Elektriciteit

Budgetlove: Elektriciteit

Budgetlove: Elektriciteit Alsof het leven nog niet duur genoeg is, stijgt de prijs van elektriciteit elk jaar een beetje meer. Om toch enkele euro's te besparen, moet je slechts een paar kleine veranderingen invoeren.

Verwarming

Draai de verwarming lager

De verwarming de hele winter lang op 25 graden zetten, is lekker maar kost je uiteindelijk een hoop geld. Het volstaat om je verwarming op 20 graden te zetten. Heb je het dan nog koud, trek een trui en gebreide sokken aan en installeer je onder een plaid. Dat is niet alleen warm maar ook nog eens extra gezellig.

Laat dubbele beglazing installeren

Vensters zijn verantwoordelijk voor een groot deel warmteverlies, dit kan zelfs oplopen tot 35%. Dubbele beglazing kan dit warmteverlies inperken.

Isoleer!

Isolatie zorgt ervoor dat de warmte niet uit je huis kan ontsnappen. Vooral via een slecht geïsoleerd dak verlies je heel wat warmte. Investeren in isolatie is zeker geen onnodige maatregel.

Verlichting

Check zorgvuldig of alle lichten uit zijn

Je herkent het scenario wellicht: je komt thuis na een lange dag werken en je merkt dat je het licht in het toilet hebt aangelaten. Stom, dat licht brandde meerdere uren onnodig en dat kost je handenvol geld. Daarom kan je beter een minuutje of twee voor vertrek uittrekken om te controleren of alle lichten wel gedoofd zijn. Of beter, hanteer de volgende tip.

Doof de lichten als je een ruimte verlaat

Licht laten branden in een ruimte waar je niet aanwezig bent, is geldverspilling. Zodra je een ruimte verlaat, kan je best direct het licht doven om onnodige kosten te vermijden.

Gebruik spaarlampen

Spaarlampen verbruiken tot 80% minder energie dan gloeilampen en gaan langer mee; twee goede redenen dus om alle gloeilampen in huis te vervangen door spaarlampen.

Lichten uit, kaarsen aan!

Een hel verlichte kamer kost je niet alleen veel geld maar is ook vreselijk ongezellig. Doof enkele lichten en steek kaarsen aan om de gezelligheid en de vulling van je portemonnee te verhogen.

Lichte muren/plafonds/vloeren verspreiden het licht beter

Donkere muren en vloeren absorberen een groot deel van het licht dat er op valt. Lichte muren, plafonds en vloeren zorgen voor een optimale weerkaatsing van het licht. Lichte vensterbanken weerkaatsen het daglicht verder de kamer in.

Maak lichtarmaturen regelmatig schoon

Vuil en stof dat zich opstapelt op je lichtarmaturen of lampen zorgt er voor dat de lichtsterkte achteruit gaat, waardoor je meer licht gaat aansteken. Het is dus van groot belang om ze regelmatig schoon te maken.

Elektro

Vul de trommel van de wasmachine zo goed mogelijk

Ook als je wasmachine speciale programma's heeft voor kleine wasjes of een halve trommel levert dit maar weinig energiebesparing op. Je kan beter kiezen voor een volle trommel.

Was op een zo laag mogelijke temperatuur

Hoe lager de temperatuur, hoe minder energie je wasmachine moet verbruiken om het water op te warmen. 90% van het verbruik van het toestel gaat trouwens naar het opwarmen van het water.

Laat je wasgoed op de hoogste stand zwieren

Als je je wasgoed op 1400 toeren laat zwieren, zal het minder energie kosten om je was te drogen in de droogkast.

Vermijd het gebruik van de droogkast

Het gebruik van de droogkast kost je jaarlijks makkelijk 100. Door je was aan de waslijn te laten drogen, kan je reeds een mooie som besparen.

Laad de droogkast op de juiste manier

Een halfvolle droogkast verbruikt veel energie voor het weinige wasgoed dat er in zit maar een te volle droogkast kan ook geen optimaal resultaat bieden, aangezien de lucht zo niet voldoende tussen het wasgoed kan circuleren.

Kies het juiste droogprogramma

Ben je van plan de was te strijken zodra hij uit de droogkast komt, kies dan voor het programma "strijkvochtig". Het programma "kastdroog" verbruikt meer energie en daarnaast moet je het wasgoed nog een keer bevochtigen voor je begint te strijken.

Reinig de pluizenfilter van de droogkast

Met een volle pluizenfilter heeft de droogkast meer tijd nodig om de was te drogen en verbruikt zodoende meer energie dan nodig is.

Doe de afwas handmatig

Een vaatwasser kost je jaarlijks makkelijk rond de 150 bij dagelijks gebruik. Door de afwas handmatig te doen, kan je heel wat water en energie sparen.

Let op de plaatsing van de koelkast/diepvriezer

Een koelkast/diepvriezer heeft 5 à 10cm nodig aan de achterzijde zodat het koelrooster zijn warmte kwijt kan. Als het rooster niet voldoende kan afkoelen, kan de koelkast/diepvriezer te weinig koelte maken terwijl de thermostaat aan de motor doorgeeft dat hij moet blijven draaien om koude te maken. Plaats het toestel ook niet in de zon of op een te warme ruimte, dan moet het toestel meer energie verbruiken om de inhoud te koelen.

Hou de deur van de koelkast/diepvriezer niet langer open dan nodig

Zodra je de deur van de koelkast/diepvriezer opent, warmt de inhoud op en moet het toestel daarna meer energie verbruiken om alles weer te koelen. Hoe langer je de deur openhoudt, hoe meer energie er nodig zal zijn om de inhoud weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Vervang een slecht sluitende deur van de koelkast/diepvriezer onmiddellijk

Als de rubberband van de koelkast/diepvriezer niet goed meer afsluit, gaat er koude verloren en gaat het energieverbruik de hoogte in. Reinig de afsluitstrip regelmatig met een vochtige doek en vervang hem zodra je merkt dat hij niet goed meer afsluit.

Ontdooi de binnenruimte regelmatig

Een ijslaag van 2mm verhoogt het jaarlijks verbruik met 10%. Reden genoeg dus om de koelkast/diepvriezer regelmatig te ontdooien.

Gebruik de uit-knop van toestellen

Ook in stand-by verbruiken toestellen energie, onnodige energie. Gebruik steeds de uit-knop, dit zal je verbruik doen dalen.

Algemeen

Maak gebruik van het nachttarief

Indien je de mogelijkheid hebt om voor nachttarief te kiezen, kan je een hoop geld besparen. Wassen en drogen kan je makkelijk 's nachts doen. De kostprijs voor koelkast en diepvriezer zal eveneens dalen.
© 2012 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op je energierekening: goedkoop gas en stroomBesparen op je energierekening: goedkoop gas en stroomDe energierekening kan er flink inhakken en het loont de moeite om hierop te besparen. Dat kan door de prijs voor elektr…
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energieSpaarlampen besparen alleen in juli en augustus energieBesparen op elektriciteit als de kachel aan is (september t/m mei) heeft veel minder nut dan wordt gesuggereerd. Omdat b…
Zuinig leven: energie besparen  tien tipsZuinig leven: energie besparen tien tipsZuinig zijn met energie spaart u niet alleen geld uit, maar het is ook nog beter voor het milieu. Mocht u denken dat u a…
Energie besparen - tips om minder energie te verbruikenEnergie besparen - tips om minder energie te verbruikenEnergie besparen wil tegenwoordig iedereen. Zelfs al ben je geen groene jongen (of meisje), door minder energie te verbr…
Bronnen en referenties
  • http://www.energievreters.be/

Reageer op het artikel "Budgetlove: Elektriciteit"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 13-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!