InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Budgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doen

Budgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doen

Budgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doen Boodschappen slokken een groot deel van het maandelijks budget op. Met enkele kleine tips kan je makkelijk wat euro's uitsparen.

Ga net voor sluitingstijd naar de supermarkt

Een half uur tot een uur voor sluitingstijd krijgen veel producten die bijna aan het einde van hun houdbaarheidsdatum zijn een kortingssticker opgeplakt. Dat is de ideale moment om een lekkere steak in huis te halen voor maar een fractie van de prijs. Producten kan je trouwens nog een dag of twee na het vervallen van de houdbaarheidsdatum gebruiken; gebruik je zintuigen om te beslissen of het product nog eetbaar is. Vlees kan je altijd invriezen, je kan het drie maanden bijhouden in de diepvries, ook als het al bijna de houdbaarheidsdatum heeft bereikt op het moment dat je het vlees invriest.

Ga pas tegen de middag naar de markt

Op de wekelijkse markt wordt hetzelfde principe gehanteerd. Een marktkramer wil zijn waren liever met een kleinere winstmarge verkopen dan ze te moeten weggooien. Hoe later je naar de markt gaat, hoe groter de kans is dat je groenten, fruit, vis en vlees voor een kleinere prijs mee naar huis kan nemen.

Pluis reclamefolders uit

Reclamefolders zijn vaak een bron van ergernis maar eigenlijk bevatten ze een schat aan informatie. Ze informeren je over aanbiedingen en soms bevatten ze ook kortingsbonnen.

Ga actief op zoek naar kortingsbonnen

Kortingsbonnen zijn de ideale manier om de kwaliteit te kunnen kopen die je gewend bent en toch geld te besparen. Lees mijn tips in het artikel Budgetlove: Kortingsbonnen en staaltjes.

Bekijk aanbiedingen kritisch

Veel mensen gaan in op een aanbieding "omdat het weinig kostte" maar het is zeker nuttig om jezelf de vraag te stellen of je het product wel nodig hebt en of je het product zonder de aanbieding ook zou kopen.

Maak een boodschappenlijstje

Met een boodschappenlijstje op zak is de neiging om onnodige impulsaankopen te doen een heel stuk kleiner. Je kan doelgericht tussen de rekken lopen in plaats van de hele winkel te moeten doorlopen.

Ga niet winkelen met een lege maag

Als je honger hebt, heb je de neiging om alles wat er lekker uitziet in je winkelkarretje te gooien. Zorg er dus voor dat je gegeten hebt voor je gaat winkelen zodat je impulsaankopen kan vermijden.

Doe je weekboodschappen in één keer

Probeer op voorhand te bedenken wat je menu voor de komende week wordt en doe al je boodschappen in één keer. Als je elke dag naar de supermarkt moet rijden, verbruik je niet alleen meer benzine maar is de kans op onnodige impulsaankopen ook groter.

Koop groenten en fruit op de markt of bij de groentenboer

Fruit en groenten van de markt of de groentenboer zijn beter van kwaliteit dan fruit en groenten van de supermarkt en zijn ook goedkoper. Meer redenen heb je niet nodig om naar de markt te rennen of een groentenboer in je buurt te zoeken.

Koop seizoensfruit en -groenten

Aardbeien in de winter zijn stikduur, dat weet iedereen. Seizoensfruit en -groenten zijn een stuk goedkoper omdat je minder transportkosten moet betalen en daarnaast ontdek je ook eens nieuwe soorten fruit en groenten.

Gebruik je klantenkaart

Punten verzamelen in ruil voor producten of een kortingsbon, een gratis product bij de tiende beurt/aankoop, klantenkortingen; klantenkaarten komen in alle maten en kleuren. Zo krijg je bij Carrefour/GB per 2 1 punt toegekend. Voor elke 500 punten dat je verzamelt, ontvang je een bon van 5. Dankzij bonnen onderaan je kassaticket kan je extra punten pakken. Als je het slim aanpakt, kan je al snel elke maand een bon van 5 bij elkaar zamelen. Het is dus zeker nuttig om deze kaarten een prominente plaats in je portemonnee te geven.
© 2011 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Budgetlove: Kortingsbonnen en staaltjesBudgetlove: Kortingsbonnen en staaltjesStaaltjes zijn een goede manier om kennis te maken met producten, net als kortingsbonnen. Als je regelmatig gebruik maak…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Boodschappen doen zonder teveel uit te gevenHet word je lang niet altijd even makkelijk gemaakt als het gaat om boodschappen doen. Winkels houden rekening met de zw…
Hoe bespaar je snel geld op boodschappen?Snel geld besparen op boodschappen is vrij eenvoudig. Door op deze punten te letten bespaar je bij de volgende keer bood…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Bronnen en referenties
  • www.allesgratis.net

Reageer op het artikel "Budgetlove: Budgetvriendelijk boodschappen doen"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!