InfoNu.nl > Financieel > Diversen > WestlandUtrecht Bank

WestlandUtrecht Bank

In dit artikel vindt u een overzicht van de geschiedenis van de WestlandUtrecht Bank. Dit bedrijf behoort tot de vijf grootste consumentenbanken van Nederland. WestlandUtrecht Bank bestaat sinds 1969. De bank ontstond in dat jaar, als resultaat van de fusie van twee banken die al sinds de 19e eeuw bestonden: de Westlandsche Hypotheekbank N.V. en de Utrechtsche Hypotheekbank N.V.

Fusies

Begin jaren tachtig was er een fusiegolf in de financiële sector. Dit had twee belangrijke gevolgen voor WestlandUtrecht Bank. De bank werd in 1982 een onderdeel van het grote Nationale Nederlanden concern. In dat jaar nam WestlandUtrecht Bank de effectenbank 'Amstgeld' over. Amstgeld bestond sinds 1938. Tot 1966 heette dit bedrijf de Amsterdamsche Geld- en Wisselhandel Maatschappij N.V.

ING

In 1991 werd het Nationale Nederlanden-concern, en dus ook WestlandUtrecht Bank, een onderdeel van het nieuwe concern 'de ING Groep'. In 1997 introduceerden WestlandUtrecht Bank en haar partner Amstgeld een nieuw financieel product dat indertijd enthousiast werd ontvangen door de markt: de beleggingsfondshypotheek.

Verzelfstandiging

In 2008 kwam de ING groep, net als veel andere financiële instellingen, als gevolg van de kredietcrisis in de problemen. De overheid besloot toen om de ING te steunen. Eén van de voorwaarden voor die steun was, dat het ING-concern een afslankingsoperatie zou ondergaan. Een aantal verzekeringsmaatschappijen en banken die oorspronkelijk tot het ING-concern behoorden, zouden voortaan zelfstandig verder gaan. Eén van die banken was WestlandUtrecht Bank. Eind 2010 was de commerciële verzelfstandiging voor deze bank gerealiseerd. Hoewel de merknaam WestlandUtrecht Bank bij het grote publiek nog niet erg bekend was, was deze bank na haar verzelfstandiging wel de vier na grootste consumentenbank van Nederland.

Promotie

Om de merknaam bekender te maken en natuurlijk ook om nieuwe spaarders aan te trekken, is WestlandUtrecht Bank na de commerciële verzelfstandiging een zeer grote publiciteitscampagne begonnen. WestlandUtrecht Bank heeft een breed aanbod aan producten voor sparen, beleggen en hypotheken. Het onderdeel van de bank dat zich op beleggingen richt, heet WestlandUtrecht Effectenbank.

Hoofdkantoor

Hoewel de naam van deze bank dat beslist niet doet vermoeden, is het hoofdkantoor van WestlandUtrecht Bank gevestigd in Amsterdam.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.westlandutrechtbank.nl
  • http://www.quote.nl
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "WestlandUtrecht Bank"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 28-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!