Triodos Bank - de geschiedenis

De Triodos Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank uit Nederland, die zich richt op duurzaam en sociaal bankieren.

Oorsprong

De oorsprong van de Triodos Bank ligt in 1968. Toen werd er door een aantal maatschappelijk geëngageerde economische experts een studiegroep opgericht, die ging onderzoeken hoe men op een goede wijze geld duurzaam kon beheren en beleggen. Hieruit ontstond begin jaren zeventig de Triodos Foundation. Deze stichting ondersteunde duurzame, vernieuwende ondernemers. Uit de Triodos Foundation ontstond in 1980 de Triodos Bank.

Beleid

De Triodos Bank heeft zelfs voor een maatschappelijk geëngageerde bank altijd een opvallend innovatief beleid gevoerd: Triodos controleerde niet alleen of hun investeringen duurzaam en sociaal waren, maar had ook een grote voorkeur voor projecten en bedrijven die zeer vernieuwend waren. Met deze tactiek heeft Triodos, tot verbazing van velen in de financiële wereld, grote successen geboekt. De bank begon in 1980 met een startkapitaal van iets meer dan een miljoen gulden. In 2010 had de bank een omzet van 5,6 miljard euro.
De Triodos Bank was in de loop der jaren voor veel klanten niet alleen interessant omdat de bank op een ethische wijze geld investeerde, maar ook omdat met name de groene investeringen fiscale voordelen opleverden.

Belangrijke Projecten

In 1990 richtte Triodos haar eerste groenfonds op: het Biogrond Beleggingsfonds. Later volgden het Windfonds en het Groen Beleggingsfonds. Deze fondsen werden in 1998 samengevoegd onder de naam het Triodos Groenfonds.
In 1994 richtte Triodos Bank twee stichtingen op: Stichting Triodos-Doen (in samenwerking met Stichting Doen) en Stichting Hivos-Triodos Fonds (in samenwerking met de ontwikkelingsorganisatie Hivos). Beide stichtingen richten zich onder meer op microkredieten in ontwikkelingslanden. In 2002 werd het Triodos Fair Share Fund opgericht, dat zich eveneens op microkredieten richt.

Duurzaam

In 2009 werd de Triodos Bank door de Financial Times uitgeroepen tot de duurzaamste bank ter wereld.

Complete bank

Triodos is een complete bank: men kan er terecht voor een betaalrekening, spaarrekening of beleggingsfonds, maar ook voor durfinvesteringen.

Samenwerking

De Triodos Bank heeft een samenwerkingsverband met de Rabobank. Een praktisch gevolg hiervan is, dat voor klanten van de Triodos Bank bij pinautomaten van de Rabobank niet de opnamelimiet van 250 euro geldt, die wel voor klanten van andere banken geldt.

Internationaal

In 1993 werd een vestiging van Triodos geopend in België. Twee jaar later volgde een vestiging in het Verenigd Koninkrijk. In 2004 werd er in Spanje een vestiging van Triodos geopend. In 2006 werd er door Triodos een Luxemburgs beleggingsfonds gelanceerd. Sinds 2009 heeft de bank ook een vestiging in Duitsland.

Global Alliance

De Triodos Bank behoort tot de oprichters van de 'Global Alliance for Banking on Values'. Dit is een internationale organisatie van duurzame banken.

Peter Blom

Peter Blom is sinds 1997 directievoorzitter (CEO) van de Triodos Bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?De Triodos Bank is de meest duurzame bank van Nederland. U kunt op vele manieren duurzaam sparen en beleggen. Bankdienst…
ASN Bank - de geschiedenisDe ASN Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank. De afkorting ASN betekent Algemene Spaarbank voor Nederland.
Fondsbeleggen & beleggen in cultuurFondsbeleggen & beleggen in cultuurU kunt bij de Triodosbank slim fondsbeleggen in cultuur in 2017. Het Triodos Cultuurfonds is een groot succes. Denk aan…
Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenOverstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenU wilt overstappen en een nieuwe betaalrekening in 2020, bij een andere bank dan u gewend bent en zo sparen tegen de hoo…

Val op met deze tips om je droombaan te vindenVal op met deze tips om je droombaan te vindenJe kunt ervoor kiezen om een brief te schrijven als je je droombaan hebt gevonden. Je wilt die baan zo graag en dat stop…
Budgetlove: BeautyBudgetlove: BeautyBeautyproducten kunnen een behoorlijke hap uit je budget opeisen. Toch zijn er enkele simpele trucs om te verhinderen da…
Bronnen en referenties
  • http://www.triodos.nl/nl/over-triodos-bank/wie-wij-zijn/onze-geschiedenis/
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.homefinance.nl

Reageer op het artikel "Triodos Bank - de geschiedenis"

Reactie

Kees Luidinga, 20-05-2015 13:32 #1
Prachtige bank, gelet op haar maatschappelijke functioneren binnen de door haar gestelde doelstellingen. Geweldig. Echter nog steeds geen bank voor jan met de pet, ik bedoel hiermee te zeggen; die mensen die niet beschikken over een zodanig salaris dat zij nimmer behoefte zullen hebben aan kredietfaciliteiten. Die zijn bij uw bank, in vergelijking tot andere banken, uiterst beperkt zo niet niet mogelijk. Dat is jammer, het gevolg zal zijn dat uw bank nimmer een grote of middel grote bank zal worden. De groep mensen, voor uw bedrijfsvoering van belang, is beperkt. Natuurlijk heb ik begrip voor deze politiek. De u ten dienste staande middelen besteedt u liever aan interessante projecten. Natuurlijk! Gevolg is echter dat u een grote, heel grote groep mensen, niet zult bereiken. Jammer, ik had graag een betaalrekening met kredietfaciliteit bij u geopend. Niettemin, ik heb respect voor uw bank, hetgeen ik helaas niet al te vaak kan zeggen. Vr. groet.

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Ethisch Bankieren
Reacties: 1
Schrijf mee!