InfoNu.nl > Financieel > Diversen > ASN Bank - de geschiedenis

ASN Bank - de geschiedenis

De ASN Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank. De afkorting ASN betekent Algemene Spaarbank voor Nederland. De ASN Bank werd op 1 mei 1960 opgericht door het Nederlands Verbond van Vakverenigingen (NVV) en de N.V. De Centrale Arbeiders- Verzekerings- en Depositobank. Het was geen toeval dat deze bank op 1 mei, de dag van de arbeid, werd gesticht. De ASN Bank was lange tijd zeer sterk verbonden met de arbeidersbeweging. De bijnaam van sparen bij de ASN Bank was dan ook 'vakbondssparen'.

Engagement

Vanwege het maatschappelijke engagement van de ASN Bank weigerde deze bank bijvoorbeeld om investeringen te doen in de rechtse dictaturen in Latijns Amerika en in Zuid Afrika (dat toen nog een apartheidsregime had). De bank werd daardoor in de jaren zeventig populair in progressieve kringen.

Grote veranderingen

In 1989 werd de bank veranderd van een stichting in een NV. Ook ging de ASN Bank in dat jaar intensief samenwerken met de spaarbank Centrale Volksbank (CVB), de handelsbank Hollandse Koopmansbank (HKB) en de verzekeringsmaatschappijen De Centrale en Concordia. In de jaren negentig vonden er verschillende fusies plaats. Het eindresultaat daarvan was, dat de ASN Bank sinds 5 januari 1998 voor 100% een dochter is van de SNS Bank.

Oxfam Novib

Sinds 1991 werkt de ASN Bank nauw samen met Oxfam Novib. Het werd in dat jaar mogelijk om de rente van je spaarrekening rechtstreeks te schenken aan deze non-gouvernementele organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Later ontstonden er nog meer gezamenlijke projecten, waaronder het ASN-Novib fonds. Met dit fonds zorgt men voor microkredieten in ontwikkelingslanden. In de toekomst zullen er waarschijnlijk nog meer gezamenlijke projecten ontwikkeld worden.

Duurzaam

In 2007 beoordeelde Milieudefensie dat de ASN-bank, na de Triodos Bank, de één na klimaatvriendelijkste bank van Nederland was.

Betaalrekening

Jarenlang kon men bij de ASN Bank geen betaalrekening openen. Veel klanten van de ASN Bank hadden een betaalrekening bij de Postbank, die gekoppeld was aan een spaarrekening bij de ASN Bank. Sinds 2009 is het echter ook mogelijk om een betaalrekening bij de ASN Bank te openen.

Groei

De ASN bank maakt de laatste jaren een sterke groei door. Deels is dat te verklaren doordat veel andere banken een negatief imago hebben gekregen, terwijl de ASN altijd een maatschappelijk geëngageerde koers is blijven varen. In september 2010 mocht de ASN Bank haar 500.000e klant begroeten.

Hoofdgebouw

Het hoofdgebouw van de ASN Bank is gevestigd aan de Alexanderstraat in Den Haag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.iisg.nl/archives/en/files/a/10833152full.php
  • http://www.asnbank.nl/
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "ASN Bank - de geschiedenis"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Ethisch Bankieren
Schrijf mee!