InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalisme
nieuws uitgelicht

Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalisme

Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalisme In Amerika is een protestbeweging op gang gekomen die Occupy Wall Street heet. Op zaterdag 15 oktober 2011 gingen Nederlanders eveneens de straat op om te protesteren tegen wat wel hyperkapitalisme wordt genoemd: de invloed van banken, het bedrog van financiële instellingen en eigenlijk alle zaken waardoor mensen in hun portemonnee worden geraakt.

Strijd tegen de hebberigheid van Wall Street

In september 2011 begon in New York in het klein het protest van een paar hippies tegen de hebberigheid van de financiële wereld. In een maand groeide dat protest echter uit tot een ware volksopstand waarbij mensen van allerlei kunne de straat opgingen.

Waar strijdt Occupy Wall Street tegen?

Occupy Wall Street (in het Nederlands Bezet Wall Street) verzet tegen de hebberigheid van Wall Street en de oneerlijke macht- en inkomensverdeling. De acties worden ondersteund door vakbonden en maatschappelijke organisaties.

Er gebeurt meer: oproep om geld onder te brengen bij lokale banken

De organisatie doet echter meer. Zo worden in de VS mensen opgeroepen om hun geld niet langer onder te brengen bij banken die met belastingsteun omhoog zijn gehouden, maar bij kleine lokale banken. Ook in Nederland is dat initiatief gaande.

Verhuisjegeld.nl

In Nederland wordt hetzelfde van mensen gevraagd. Via de website www.verhuisjegeld.nl wordt Nederlanders gevraagd om hun geld weg te halen bij de grote banken en het over te hevelen naar banken die de lokale gemeenschappen steunen.

Occupy Den Haag en Occupy Amsterdam

De organisatie in Nederland is gestart met Occupy Den Haag. Op zaterdag 15 oktober kwamen duizenden mensen bijeen in zowel Den Haag als in Amsterdam om te protesteren tegen de grote macht van financiële instellingen. Maar ook tegen de opeenhoping van rijkdom bij banken en multinationals en tegen het politieke systeem dat dit allemaal mogelijk maakt. Er is ook grote boosheid over de sociale ongelijkheid die dat tot gevolg heeft.

De crisis van 2008 maakt steeds meer slachtoffers

In 2008 begon de economische crisis met de crisis onder banken. De onderkant van de samenleving in de VS, maar ook in Nederland heeft daar steeds meer last van. In de VS heeft ook de middenklasse er enorm onder te leiden. Miljoenen mensen daar zijn al uit hun huis gezet omdat ze hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Bovendien is de werkloosheid in de VS torenhoog. Er zijn bijna geen regelingen voor mensen die in de financiële mogelijkheden komen en ziektekosten zijn ook nog eens onbetaalbaar.

In Nederland: de rijken worden rijker en financiële instellingen hebben alle macht

De Occupy beweging in Nederland is van mening dat in Nederland de macht bij een hele kleine groep mensen ligt en waarmee de zittende politiek is verweven. Dit op basis van het Nederlandse financiële en monetaire systeem. Het feit dat banken geld scheppen, het weer uitlenen tegen hoge rentes en daarmee hoge winsten opstrijken die dan weer gebruikt worden om de superrijken nog rijker te maken is de Nederlandse beweging een doorn in het oog. Daarbij komt dan nog de bonuscultuur zoals die bij veel banken en andere financiële instellingen heerst, terwijl bijvoorbeeld de ANB/AMRO met overheidsgeld is gered.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtWat is Occupy, oftewel Occupy Wall StreetOccupy is veel in het nieuws geweest. Dit komt omdat deze beweging de hele wereld over trekt en ook in Nederland actief…
Occupy Wall Street, de beweging van de 99%nieuws uitgelichtOccupy Wall Street, de beweging van de 99%De 'Occupy Wall Street-beweging' begint op 17 september 2011 in New York. De protestbeweging weet in korte tijd enkele d…
Filmrecensie: Wall StreetrecensieFilmrecensie: Wall StreetWall Street is een film uit 1987, geregisseerd door Oliver Stone. In de hoofdrollen zie je Michael Douglas en Charlie Sh…
Film: The Wolf of Wall Street (2013)Film: The Wolf of Wall Street (2013)Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Jordan Belfort, van zijn opkomst als een rijke beursmakelaar die een luxe leven…
De New York Stock ExchangeDe New York Stock ExchangeDe New York Stock Exchange (NYSE) is de belangrijkste aandelenbeurs van de Verenigde Staten en tevens de grootste en mee…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalisme"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!