InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Import en export zijn voor Portugal belangrijk

Import en export zijn voor Portugal belangrijk

Import en export zijn voor Portugal belangrijk Portugal is een land dat vanaf 2006 in een recessie leefde. Het had een begrotingstekort die men probeerde terug te dringen door te bezuinigen maar ook de staatsschuld was en is erg groot. Portugal heeft financiële steun ontvangen uit het noodfonds. Vanaf 2014 begon er enig herstel van de economie te komen en kon Portugal beginnen met het terugbetalen van de eerste leningen. In 2016 was de staatsschuld van het land nog te hoog.

Situatie in Portugal na de economische crisis

Portugal kan gezien worden als een van de armere landen van Europa. Ruim tien jaar verkeerde Portugal in een economische recessie. Het land kende een werkloosheidspercentage van 10%. De economische groei was -2%. Het begrotingstekort van Portugal liep vanaf 2014 langzaam terug. In maart 2011 bedroeg dit 9,3% en in september 2011 was het 8,8 %. In juli 2006 werd door kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van Portugal naar beneden bijgesteld tot het niveau van junkstatus. De inflatie bedroeg 3,6%. De regering van Portugal heeft toegegeven dat zij wel geprofiteerd hebben van de lage euro maar onvoldoende structurele hervormingen hebben doorgevoerd. Salarissen en schulden zijn sterk gestegen. Aan Portugal werd 78 miljard euro uit het steunfonds toegezegd wat in gedeeltes betaald werd, waarbij Portugal aan de gestelde voorwaarden heeft voldaan. In Portugal werkt meer dan 10% van de bevolking in de landbouw. De dienstensector is zeer ruim vertegenwoordigd. Het opleidingsniveau is lange tijd erg laag gebleven omdat er een leerplicht is tot 14 jaar en veel jongeren niet kiezen voor een vervolgopleiding. 70% van de bevolking woont in de kuststreken. Portugal heeft ongeveer 10,3 miljoen inwoners in 2016. Veel mensen zijn in de afgelopen jaren geëmigreerd naar Zuid Amerika. Ook in Frankrijk wonen veel Portugezen.

Hoe probeerde Portugal te bezuinigen

De regering probeerde door forse bezuinigingen het tekort op de begroting terug te dringen. In oktober 2011 werd aangekondigd dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering voor ambtenaren verdween. De BTW werd verhoogd. Er werd aangekondigd dat er ook langer gewerkt moeten gaan worden. Belasting op elektriciteit werd verhoogd en de plannen om een hoge snelheidslijn naar Spanje aan te leggen verdwenen in de ijskast. De belastingvoordelen voor hogere inkomens zijn verdwenen. In juni 2011 is een nieuwe regering aangetreden nadat vervroegde verkiezingen waren gehouden. Portugal was en is vast besloten om voldoende te bezuinigen en heeft daarvoor de Europese Unie om hulp gevraagd. Een team van specialisten probeert hulp te bieden.

Werkloosheid in Portugal

Tijdens de crisisjaren van 2008 tot 2014 had Portugal een hoge werkloosheid, vooral onder jongeren. In 2012 bedroeg het percentage 15,8%. In 2017 is het percentage gedaald tot 11,2%. In 2019 is dit teruggebracht tot 6,3%.

Wat zijn de exportproducten van Portugal

Portugal exporteert vooral kurk. 65% van de wereldexport van kurk komt uit Portugal. Spanje is de belangrijkste exportpartner van Portugal. Het land exporteert olijven, druiven en eucalyptus. Maar ook visconserven, kleding en textiel en hout en papier.

Welke zijn de exportpartners voor Portugal

  • Duitsland
  • Spanje
  • Frankrijk
  • Ver. Koninkrijk

De importproducten van Portugal

Portugal importeert aardolie, machines, ijzer en staal. Het land heeft geen delfstoffen. De grote industriesteden zijn Lissabon, Porto en Setubal.

De importpartners voor Portugal

  • Spanje
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • Italië

Toerisme

Het toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor het land. Vooral in het gebied aan de Algarve komen jaarlijks veel vakantiegangers. De appartementen en huizen worden in de winter aan oudere overwinteraars verhuurd. Ook zijn er veel Noord Europeanen die hier een tweede woning hebben gekocht. 10% van de Portugese bevolking werkt in de toeristenindustrie. Na het einde van de economische crisis ziet ook Portugal het toerisme weer toenemen.

Wat zal de toekomst brengen voor Portugal als land binnen de EU

Portugal is voor haar export en import erg afhankelijk van de landen om haar heen. Het is dus interessant om te zien in hoeverre Spanje een rol kan en zal spelen bij de noodzakelijke groei van Portugal. Het land heeft veel moeite gedaan om te voldoen aan de voorwaarden om te bezuinigen en de resultaten zijn vanaf 2016 zichtbaar. In 2017 zien we dat de lonen langzaam stijgen en de productiviteit is toegenomen.

Hoge staatsschuld

De situatie in Portugal is wel sterk verbeterd vanaf 2014. De economie groeit langzaam maar zeker en heeft over 2015 een groei laten zien van 1,5%. In 2018 is dit zelfs 2,6%. Het begrotingstekort was in 2014 nog 5,4% en is in 2018 gedaald tot 2%. Portugal heeft al in 2014 het steunprogramma kunnen verlaten. Ondanks de vele maatregelen die de regering genomen heeft was het voor Portugal haast onmogelijk om uit de negatieve spiraal te komen. Voor het aflossen van de schulden aan het Europese Noodfonds heeft het land uitstel gekregen. De nationale schuld van Portugal bedroeg in 2014 nog 140% van het BBP. Dit is in 2018 teruggebracht tot 125%, hetgeen nog altijd erg hoog genoemd kan worden. Portugal wordt regelmatig bezocht door de EU om te waarborgen dat de verstrekte leningen ook kunnen worden terugbetaald. Er wordt in 2018 uitgegaan van een situatie waarbij er in 2020 een begrotingsoverschot zal ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor IerlandImport en export zijn, na de crisis, belangrijk voor IerlandDe Republiek Ierland is een klein land dat lange tijd te kampen had met grote economische en politieke problemen. Nadat…
Polen: kopen en verkopen van Poolse staatsobligatiesPolen: kopen en verkopen van Poolse staatsobligatiesEr is een toenemende interesse onder beleggers voor Poolse staatsobligaties. Polen is de afgelopen jaren een van de wein…
Import, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijkImport, export en toerisme zijn voor Spanje belangrijkSpanje is een van de landen die tijdens de economische crisis hard geraakt werd. Op 7 oktober 2011 werd de kredietwaardi…
Bezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen wordt vaak verward met lastenverzwaring. Bezuinigen is minder geld uitgeven, lastenverzwaring is belastingver…
Economische groei, inflatie en wisselkoersEconomische groei, inflatie en wisselkoersWat wordt verstaan onder economische groei, inflatie en wisselkoers? En wat is hun invloed op de rendementen in de beleg…
Bronnen en referenties
  • Nu nieuws
  • Europanu.nl
  • Wikipedia economie van Portugal
  • https://www.europa-nu.nl/id/vioa9o2up74k/begrotingstekort_en_staatsschuld

Reageer op het artikel "Import en export zijn voor Portugal belangrijk"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Probleemlanden EU
Schrijf mee!