InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Import en export zijn voor Portugal belangrijk

Import en export zijn voor Portugal belangrijk

Import en export zijn voor Portugal belangrijk Portugal is een land dat vanaf 2006 in een recessie leefde. Het heeft een begrotingstekort dat men probeert terug te dringen door te bezuinigen maar ook de staatsschuld is erg groot. Portugal heeft al financiële steun ontvangen uit het noodfonds. Vanaf 2014 begint er enig herstel van de economie te komen en kan Portugal beginnen met het terugbetalen van de eerste leningen. Maar ook in 2016 is de staatsschuld van het land nog te hoog. Maar wat zijn de mogelijkheden om economische groei te verkrijgen?

Hoe is de situatie in Portugal

Portugal kan gezien worden als een van de armere landen van Europa. Al ruim tien jaar verkeert Portugal in een economische recessie. Het land kent een werkloosheidspercentage van 10%. De economische groei is -2%. Het begrotingstekort van Portugal loopt wel langzaam iets terug. In maart 2011 bedroeg dit 9,3% en in september 2011 was het 8,8 %. In juli 2006 werd door kredietbeoordelaar Moody's de kredietwaardigheid van Portugal naar beneden bijgesteld tot het niveau van junkstatus. De inflatie bedraagt 3,6%. De regering van Portugal heeft toegegeven dat zij wel geprofiteerd hebben van de lage euro maar onvoldoende structurele hervormingen hebben doorgevoerd. Salarissen en schulden zijn sterk gestegen. Aan Portugal werd inmiddels al 78 miljard euro uit het steunfonds toegezegd wat in gedeeltes betaald zal gaan worden, mits Portugal aan de gestelde voorwaarden zal voldoen. In augustus heeft er een uitbetaling plaatsgevonden van 11 miljard. In Portugal werkt meer dan 10% van de bevolking in de landbouw. De dienstensector is zeer ruim vertegenwoordigd. Het opleidingsniveau is lange tijd erg laag gebleven omdat er een leerplicht is tot 14 jaar en veel jongeren niet kiezen voor een vervolgopleiding. 70% van de bevolking woont in de kuststreken. Portugal heeft ongeveer 10 miljoen inwoners. Veel mensen zijn in de afgelopen jaren geëmigreerd naar Zuid Amerika. Ook in Frankrijk wonen veel Portugezen.

Hoe probeert Portugal te bezuinigen

De regering probeert door forse bezuinigingen het tekort op de begroting terug te dringen. In oktober 2011 werd aangekondigd dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering voor ambtenaren verdwijnt. De BTW wordt verhoogd. Er zal ook langer gewerkt moeten gaan worden. Belasting op elektriciteit werd verhoogd en de plannen om een hoge snelheidslijn naar Spanje aan te leggen verdwenen in de ijskast. De belastingvoordelen voor hogere inkomens gaan verdwijnen. In juni 2011 is een nieuwe regering aangetreden nadat vervroegde verkiezingen waren gehouden. Portugal is vast besloten om voldoende te bezuinigen en heeft daarvoor de Europese Unie om hulp gevraagd. Een team van specialisten probeert hulp te bieden.

Wat zijn de exportproducten van Portugal

Portugal exporteert vooral kurk. 65% van de wereldexport van kurk komt uit Portugal. Spanje is de belangrijkste exportpartner van Portugal. Het land exporteert olijven, druiven en eucalyptus. Maar ook visconserven, kleding en textiel en hout en papier.

Welke zijn de exportpartners voor Portugal

  • Duitsland
  • Spanje
  • Frankrijk
  • Ver. Koninkrijk

Wat zijn de importproducten van Portugal

Portugal importeert aardolie, machines, ijzer en staal. Het land heeft geen delfstoffen. De grote industriesteden zijn Lissabon, Porto en Setubal.

Welke zijn de importpartners voor Portugal

  • Spanje
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • Italië

Toerisme

Het toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor het land. Vooral in het gebied aan de Algarve komen jaarlijks veel vakantiegangers. De appartementen en huizen worden daarna in de winter aan oudere overwinteraars verhuurd. Ook zijn er veel Noord Europeanen die hier een tweede woning hebben gekocht. 10% van de Portugese bevolking werkt in de toeristenindustrie. Na de onveilige situatie in diverse landen zoals Turkije ziet ook Portugal het toerisme weer toenemen.

Wat zal de toekomst brengen voor Portugal

Portugal is voor haar export en import erg afhankelijk van de landen om haar heen. Het is dus interessant om te zien in hoeverre Spanje een rol kan en zal spelen bij de noodzakelijke groei van Portugal. Het land doet veel moeite om te voldoen aan de voorwaarden om te bezuinigen maar of dit in de toekomst voldoende zal blijken is te bezien.

Hoge staatsschuld

De situatie in Portugal is wel sterk verbeterd vanaf 2014. De economie groeit langzaam maar zeker en heeft over 2015 een groei laten zien van 1,5%. Het begrotingstekort was in 2014 nog 5,4%. Ondanks de vele maatregelen die de regering neemt is het voor Portugal haast onmogelijk om uit de negatieve spiraal te komen. Voor het aflossen van de schulden aan het Europese Noodfonds heeft het land uitstel gekregen. De nationale schuld van Portugal bedraagt 140% van het BBP. Portugal wordt regelmatig bezocht door de EU om te waarborgen dat de verstrekte leningen ook kunnen worden terugbetaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nu nieuws
  • Europanu.nl
  • Wikipedia economie van Portugal
  • https://www.europa-nu.nl/id/vioa9o2up74k/begrotingstekort_en_staatsschuld

Reageer op het artikel "Import en export zijn voor Portugal belangrijk"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Probleemlanden EU
Schrijf mee!