Rondkomen met een uitkering. Hoe doe je dat?

Rondkomen met een uitkering. Hoe doe je dat? Nederland is een welvarend land. Toch moeten steeds meer Nederlanders rondkomen van een uitkering. In sommige gevallen houdt dat in dat men leeft van een inkomen nabij de armoegrens. Rondkomen van alleen een uitkering is niet altijd even makkelijk. Na aftrek van de vaste lasten blijft er bijna niets over en je leeft dan van het minimum. Om goed rond te komen met je uitkering zul je eerst goed helder moeten hebben hoe hoog je uitkering is en daarnaar creatief moeten plannen.

Stap 1: Zorg voor financieel overzicht

Een uitkering of niet, wanneer je goed wilt rondkomen zul je, je inkomsten en uitgaven op een rij moeten zetten.

Inkomsten

Je kunt uit diverse bronnen geld ontvangen. De meest gebruikelijke zijn:
  • Werk
  • Uitkeringen
  • Toeslagen

De bovengenoemde inkomsten zijn vaste inkomsten die maandelijks zullen terugkeren. Neem in je begroting ook de variabele kosten op zoals bijvoorbeeld:
  • Verdiensten door verkoop op marktplaats
  • Verdiensten door het schrijven van artikelen op bijvoorbeeld info.nu
  • Verdiensten door diverse spaarsystemen op internet.

Uitgaven

Naast je inkomsten heb je te maken met uitgaven. Deze uitgaven zijn meestal opgebouwd uit:
  • Maandelijkse vaste lasten, huur, elektra, water etc.
  • Vaste lasten waarvoor je moet sparen. Bijvoorbeeld zorgkosten, onderhoud, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting.
  • Leefgeld, boodschappen en dergelijke
  • Overige kosten zoals hobby's, abonnementen e.d.

Huishoudboekje

Om een goed en duidelijk overzicht te krijgen van al je inkomsten en uitgaven is het verstandig om een huishoudboekje bij te houden. Dit kan in een schriftje of met behulp van EXEL. Echter is het nog makkelijker om een digitaal huishoudboekje bij te houden via het internet. Bijvoorbeeld het online huishoudboekje van AFAS Personal kan je veel inzicht geven in je geldzaken en helpt je om makkelijk te budgetteren. Je importeert makkelijk je bankafschriften naar het boekje zodat je in een paar klikken een helder overzicht hebt van hoe je er financieel voor staat nu en naar verwachting in de toekomst. Het huishoudboekje van AFAS is getest als beste online huishoudboekje van 2011 en wordt aanbevolen door Eef van het RLT tv-programma; Uitstel van Executie.

Stap 2: Weet waar je recht op hebt

Wanneer je rond moet komen van een uitkering of minimumloon heb je het vaak niet ruim. Juist voor deze mensen zijn er tal van regelingen en toeslagen. Echter uit onderzoek is gebleken dat juist de mensen die het zo hard nodig hebben niet weten waar ze voor in aanmerking komen.

Waar je op moet letten:

  • Toeslagen van de belastingdienst. Op http://toeslagen.nl/reken/toeslagen/ kun je met een handige calculator zelf berekenen waar je recht op hebt. Vaak kun je ook bij de Gemeente nog diverse extraatjes aanvragen. Vaak zijn er regelingen voor bijvoorbeeld de aanschaf van je ID-kaart, langdurigheidstoeslag, sport en cultuur en de bijzondere bijstand voor het aanschaffen van bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine. Vraag hiernaar bij je Gemeente.

Stap 3: Besparen op vaste lasten

Iedereen heeft te maken met uitgaven en vaste lasten, dus ook jij. Zoals we bij stap 1 gezien hebben gaat een groot gedeelte van het inkomen naar huur, hypotheek, energierekeningen, belastingen, de zogenaamde vaste laten. Op deze vaste lasten valt soms meer te besparen dan je op voorhand denkt. Ga eens vergelijken bij bijvoorbeeld verschillende energieleveranciers of zorgverzekeraars en je zult zien dat het vaak goedkoper kan. Let er echter wel op dat je voldoende verzekerd blijft, maar over verzekeren is nutteloos en zonde van je geld.

Stap 4: Maak een spaarpotje

Wanneer we alle inkomsten en vaste lasten berekend hebben weten we, wat er maandelijks overblijft. Hier zal alles van betaald moeten worden, dus bijvoorbeeld de benzine, boodschappen, kleding, cadeautjes etc. Echter zullen sommige maanden duurder zijn dan de anderen. Voor deze maanden is het verstandig om een spaarpotje te maken. Lijm een deksel op een pot en maak hierin een gleuf, zodat je het geld er niet eerder uit kunt halen, dan dat je je spaarpot kapot slaat.

Maak een spaarpotje voor bijvoorbeeld: De decembermaand, de verjaardag van je kind, vakantie, schoolreisje etc. Stop iedere keer dat je, je inkomen ontvangt een standaard bedrag in deze potjes. Dit hoeft geen kapitalen te zijn, maar ook wanneer je 52 weken 1,50 euro spaart heb je toch al een leuk extraatje.

Stap 5: Besparen op dagelijkse uitgaven

Nu we weten wat we maandelijks mogen besteden aan onze dagelijkse uitgaven is het de kunst om daar zo creatief mogelijk mee om te gaan.

Enkele tips

  • Hou sites als www.vakantieveilingen.nl in de gaten. Vooral tijdens de ochtenduren op werkdagen kun je hier vaak heel goedkoop leuke dingen veilen. Niet alleen vakanties, maar ook bijvoorbeeld een kappersbon of een dagje uit.
  • Hou de aanbiedingen in de gaten.
  • Ga in de avonduren naar de supermarkt. Je vindt dan vaak producten die afgeprijsd zijn, omdat ze op datum zijn, maar nog prima in te vriezen zijn.
  • Pimp je eigen kleding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schulden zijn op te lossen met besparingenSchulden zijn op te lossen met besparingenSchulden worden veroorzaakt door te hoge uitgaven ten opzichte van de inkomsten. Schulden ontstaan niet vanuit het niets…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…
Moeite om maandelijks rond te komenGezinnen die moeite hebben om maandelijks rond te komen, kunnen hulp krijgen van de overheid. Dit kan in de vorm van een…

Maakt het Masterplan ons rijk?Maakt het Masterplan ons rijk?Wat is het Masterplan? Hoogopgeleid zijn? Hardwerken? Kinderen op school met goede opleidingen? Succesvol zijn met onze…
Relatieproblemen door geldEr kunnen altijd onverwachtse dingen gebeuren waardoor u in de financiële problemen komt. Zorg dat dit geen aanhoudend p…
Bronnen en referenties
  • www.afaspersonal.nl

Reageer op het artikel "Rondkomen met een uitkering. Hoe doe je dat?"

Reactie

G. Knipping, 26-12-2013 12:48 #1
Waarom wordt er bijna alleen geschreven over gezinnen maar als je door overlijden van partner in een anw-uitkering belandt alleenstaand hoe je dan de eindjes aan elkaar moet knopen?
Graag wat tips.

B.v.d. Reactie infoteur, 27-12-2013
Beste G. Knipping,

Er zal binnenkort een artikel geschreven worden over de anw-uitkering. door op RSS-feed te klikken blijf je hierover op de hoogte.

Lees ook eens de artikelen, misschien dat hierin iets staat wat een antwoord kan zijn op de vraag.

http://tekstschrijvert.infoteur.nl/specials/geld-besparen.html
http://financieel.infonu.nl/geld/70517-rondkomen-van-weinig-geld-en-toch-fijn-leven.html

Voor 2014 wordt je alles wat wenselijk is toegewenst,

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!