InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is crowdfunding

Wat is crowdfunding

Wat is crowdfunding Crowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn, maar ook een band. Crowdfunding is een nieuwe manier van geld werven voor startende ondernemers en een nieuwe manier van beleggen voor kleine investeerders. Door de kredietcrisis in 2008 werd het voor ondernemers steeds lastiger om financiering te verkrijgen voor hun onderneming. Banken leenden niet zo makkelijk geld meer uit en de durfkapitalisten zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in kleine bedrijfjes. Via sociale netwerken probeerden ondernemers zelf wat geld bij elkaar te krijgen via familie en vrienden, maar vaak is het benodigde bedrag daar weer net te groot voor. Maar zo zijn wel de eerste crowdfunding netwerken ontstaan.

Sellaband

De eerste website voor crowdfunding in Nederland was Sellaband. Deze website richt zich specifiek op beginnende muzikanten. Zij zetten een demo op de website en ‘believers’ kunnen dan geld investeren in die band. Wanneer er genoeg believers zijn en er dus genoeg geld bij elkaar is, dan wordt de muziek echt uitgebracht op CD. Bij Sellaband geef je geen lening. Je krijgt je geld nadat de muziek daadwerkelijk is uitgebracht niet terug. Je krijgt wel andere voordelen, afhankelijk van het geïnvesteerde bedrag. Dit kan variëren van een gesigneerde CD tot een aandeel in de band of de CD.

CrowdAboutNow

Een andere website voor crowdfunding is CrowdAboutNow. Op deze website presenteren startende ondernemers hun idee en investeerders kunnen al vanaf 10 euro mee financieren. Ook hier krijg je als investeerder vaak een voordeeltje, bijvoorbeeld korting op het product zodra het op de markt is. Deze website is zeer overzichtelijk. Het is heel duidelijk welk bedrag de ondernemer in totaal nodig heeft, wanneer de ondernemer dit bedrag terugbetaalt en met hoeveel rente. De rente ligt gemiddeld tussen de 10% en 15%. Dit levert dus een stuk meer op dan een standaard spaarrekening. Maar je neemt dan ook een risico. De onderneming kan ook failliet gaan en dan ben je je geld kwijt.

Crowdfunding en microkrediet

De Amerikaanse organisatie Kiva zet crowdfunding in om microkrediet te verstrekken. Investeerders kunnen alleen het vaste bedrag van $25 lenen aan een ondernemer, meestal in een ontwikkelingsland. Een ondernemer die $1000 nodig heeft, heeft dus 40 investeerders nodig. Je kan zelf uitzoeken welke ondernemer je steunt. Er is van tevoren al samen met de ondernemer een schema opgesteld om de lening terug te betalen, dus in principe weet je wanneer je je geld terug hebt. Ook hier is een risico dat het plan van de ondernemer mislukt en dat je je geld niet terugkrijgt. Bij KIVA krijgt de investeerder geen rente. De ondernemer betaalt wel rente, maar dat gaat naar de lokale partner die het contact met KIVA onderhoudt en de ondernemer steunt. Naast het bedrag van $25 dat naar de ondernemer gaat, vraagt de organisatie zelf een vrijwillige bijdrage om de organisatie draaiend te houden
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is microkrediet?Microkrediet is een vorm van ontwikkelingshulp. Door kleine leningen kunt u investeren in ontwikkelingslanden.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is crowdfunding"

Infoteur: Domi83
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!