InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safe

Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safe

Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safe De goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in de nasleep van de economische crisis. De prijs van goud steeg tot meer dan 1900 dollar per troy ounce in 2011, maar lijkt anno 2016 vastgepind rond de 1250 à 1300 dollar. Toch blijven goud en gouden juwelen bij de bevolking populair als waardevolle verzekering tegen economisch onheil. Tal van mensen die goud bezitten willen voor alle zekerheid een elektronische kluis kopen om hun kostbare edelmetaal veilig te bewaren. De verkoop van kluizen kende sinds de crisis bovendien een opmars omdat meer en meer mensen zich door de aankoop van goud willen indekken tegen de inflatie. In plaats van zelf een safe te kopen kan je je waardevolle voorwerpen ook deponeren in een safe bij de bank. Dan heb je ook nog eens het voordeel dat de inhoud van de kluis verzekerd is.

Waardevolle voorwerpen veilig bewaren

Waardevolle voorwerpen zoals juwelen of gouden sieraden bewaar je niet zomaar op een willekeurige plaats in je huis. Het gaat om voorwerpen van waarde die je liever niet te grabbel laat liggen voor eventuele inbrekers. Neen, je bewaart ze het liefst op een veilige plek in je huis zoals een elektronische kluis of safe. Er zijn tal van handige, makkelijk plaatsbare elektronische kluizen op de markt die je makkelijk zelf kan installeren.

Goud en de kluizenverkoop

De toenemende populariteit van goud sinds de waardestijging na de economische crisis van 2008 leidde de jaren daarna tot een verhoogde verkoop van elektronische kluizen. Door alle onzekerheid rond de euro en de economie, die anno 2016 nog steeds voortduurt, willen meer en meer mensen zich door de aankoop van goud indekken tegen de waardevermindering van cash geld.

Elektronische kluis

Een van de mogelijkheden is om een elektronische kluis of safe te kopen en deze vast te maken in een kast of te verankeren in de muur. Als inbrekers de kluis willen stelen, moeten ze al dingen beginnen af te breken of open te lassen. Dat maakt lawaai en neemt veel tijd in beslag en daar beginnen inbrekers liever niet aan. Toch loop je altijd het risico dat inbrekers erin slagen om de code van je safe te kraken en je voorwerpen te stelen.

Safe huren bij de bank

Een andere mogelijkheid bestaat erin om een safe te huren bij een bank. Je wilt de verantwoordelijkheid van een kluis in eigen huis ontlopen en je vertrouwt je waardevolle spullen liever toe aan je bank. Dan kan je een kluis huren tegen een bepaalde vergoeding. Banken vragen meestal een huurprijs voor een jaar voor een safe. Normaal gezien krijg je een sleutel voor je kluis en een code.

Safe bij de bank is verzekerd

De prijzen voor een kluis lopen uiteen en verschillen per bank. Bij sommige banken heb je al de beschikking over een eenvoudige kluis vanaf 20 euro, terwijl bij andere banken de prijzen rond de 30 à 40 euro schommelen. De prijzen kunnen wel oplopen naargelang de grootte van de safe. Handig is ook dat je door de safe te huren automatisch verzekerd bent voor diefstal en beschadiging van de inhoud van de kluis.

Kluis in eigen huis

Een kluis in huis hebben biedt het voordeel dat je met een gerust gemoed je waardevolle voorwerpen kan opbergen. Je maakt het dieven moeilijker om de dingen die je veel waard acht zomaar mee te nemen. Wat zijn zoal de dingen die je in een elektronische kluis in eigen huis kan bewaren?
  • gouden sieraden
  • cash geld
  • juwelen
  • voorwerpen met grote familiale of persoonlijke waarde
  • eigendomspapieren
  • contracten
  • diploma's
  • bewijsstukken
  • andere belangrijke documenten en papieren

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safe"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Kostbare sieraden
Schrijf mee!