Zuinig leven: energie besparen tien tips

Zuinig leven: energie besparen  tien tips Zuinig zijn met energie spaart u niet alleen geld uit, maar het is ook nog beter voor het milieu. Mocht u denken dat u al veel energie bespaart dan volgen hier toch nog een aantal tips waar u vast niet aan gedacht heeft. Of misschien wel maar kunt u het nog beter doen.

Leer uzelf en uw huisgenoten goede gewoonten aan

Er zijn tegenwoordig veel elektrische apparaten in huis. Deze slokken veel energie op. Vaak laat u lichten op kamers branden terwijl u er helemaal niet bent. Ook worden beeldschermen onnodig aan gelaten terwijl u even niet aanwezig bent. De televisie is ook zo'n apparaat die vaak aan blijft staan terwijl u ergens anders in huis bent. U dient uzelf en uw huisgenoten aan te leren dat u apparaten uitzet wanneer u deze niet nodig heeft. Dat spaart veel energie uit. Het kost even moeite maar een briefje bij het apparaat helpt u eraan te herinneren.

Neem een klokthermostaat

Met een klokthermostaat kunt u het in huis warm stoken wanneer u dit maar wenst. De verwarming staat uit wanneer u er niet bent en de verwarming gaat vanzelf aan wanneer u weer thuiskomt. Dit kan u enkele tientallen procenten in de energierekening schelen, afhankelijk van hoeveel u stookt. De klokthermostaat heeft u binnen enkele maanden weer terugverdiend.

Isolatie aanbrengen

Het beste materiaal om mee te isoleren is glaswol. Breng dit in ruimtes zoals de zolder, kruipruimte en holle geveldelen aan. Glaswol is ook nog eens relatief goedkoop, staat niet snel in brand en is milieuvriendelijk.

Waterbesparende douchekop

Een waterbesparende douchekop laat minder water per minuut doorstromen terwijl het toch comfortabel douchen is. U bespaart zo veel water en energie (bij een warme douche).

(Vaat)wasmachines 's nachts gebruiken op lagere temperatuur

Door het lagere nachttarief bent u 's nachts goedkoper uit met elektriciteit. Gebruik een wasmachine en/of vaatwasser daarom 's nachts. Ook is het verstandig om op lagere temperaturen te wassen.

Zoek tochtgaten

Er zijn verschillende plekken in huis waar het behoorlijk kan tochten. U kunt deze plekken afkitten. Bekende plekken zijn:
  • condensafvoer van de wasdroger
  • afvoer van de verwarmingsketel
  • afvoer van de geiser
  • plekken waar verschillende materialen bij elkaar komen (raamkozijnen)
  • drempels en deurkozijnen

Sluit ook goed de deuren in huis. Er kan bijvoorbeeld tocht via de slaapkamer binnenkomen.

Tochtstrippen bij ramen en deuren gebruiken

Ramen en deuren zijn gevoelige plekken waar tocht langs komt. Koop tochtstrippen om de tocht tegen te gaan. Ze zijn goedkoop en zo gemonteerd.

Keukenboiler lager zetten

De keukenboiler kunt u makkelijk een paar graden lager zetten. Ook kunt u de stopkraan voor of na de boiler een stuk dichter draaien zodat de waterstroom minder wordt.

Spaarlampen en tl-verlichting gebruiken

Spaarlampen komen nu helemaal in. Ze zijn duurder dan gewone gloeilampen maar gebruiken slechts 1/5 van de energie. Ook gaan ze 10 keer langer mee. Nadeel is dat ze snel stuk gaan als ze vaak worden ingeschakeld.

Raam openzetten i.p.v. airco gebruiken

Een airco kost geld, een raam openzetten niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuinig leven: energie besparen tien tips"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Economie
Schrijf mee!