Financiële onafhankelijkheid is te bereiken met weinig geld

Financiële onafhankelijkheid is te bereiken met weinig geld Ieder mens wil graag financieel onafhankelijk zijn in het leven maar soms is dat moeilijk te bereiken. Toch zijn er een paar regels die ons helpen om dat doel te bereiken. Met enig speurwerk zullen we al snel tot de ontdekking komen dat het mogelijk is om tenminste 5% van je inkomen opzij te leggen. Dit geeft al een gevoel van onafhankelijkheid. Stel je doel niet te hoog en maak een stappenplan. Evalueer regelmatig en je zult ontdekken dat je inspanningen beloond worden en dat je met weinig geld ook je doel kunt bereiken.

Wat is financiële onafhankelijkheid?

Financiële onafhankelijkheid ontstaat bij een manier van leven waarbij je leeft volgens de stelregel dat als er 20 euro per dag binnenkomt, je aan het eind van de dag niet meer dan 19 euro hebt uitgegeven. Dit lijkt een moeilijke opgave omdat er veel mensen zijn die aan het eind van hun geld nog een stukje maand overhouden. Financiële afhankelijkheid heeft niets te maken met rijkdom maar het betekent dat je regelmatig een bedrag zult overhouden boven op het bedrag wat jij voor jezelf als voldoende hebt vastgesteld.

Doelstellingen op lange termijn; wat wil je bereiken?

We zullen onszelf aan een zelfgekozen maar streng regiem moeten onderwerpen. Dit begint begint met jezelf de vraag te stellen hoe je je leven wilt inrichten. Wat vind jij voor jezelf belangrijk? Wat zijn je doelstellingen op langere termijn?

Regel 1

Genoegen nemen met minder

Leer jezelf om met 5 procent minder genoegen te nemen dan de hoogte van je inkomen. Leg dit geld altijd opzij. Nu zal menigeen zeggen dat dit onmogelijk is, maar bedenk dan eens hoeveel je het laatste jaar aan inkomen hebt gehad en ga eens na wat je hebt uitgegeven. Als je dit nauwkeurig doet zul je tot de conclusie komen dat 5 procent minder wel mogelijk was geweest. Het is belangrijk om erachter te komen hoeveel geld er door je handen gaat in een langere periode en wat je uitgavenpatroon is.

Waarde bepalen van je bezit

Vervolgens kun je een schatting maken van het totale bezit wat je hebt. Doe dit op de wijze waarop een deurwaarder zijn werk verricht en je zult versteld staan van de waarde van je bezittingen. Loop door je huis en schrijf alles op.

Overzicht maken van je lasten

Als derde punt maak je een overzicht van je lasten. Misschien moet je je eigen relatie met geld op een andere manier gaan bekijken en liggen je vaste lasten niet op het juiste niveau voor jou. Dan kun je nu nagaan hoe je dit wilt veranderen. Nu je eenmaal inzicht hebt in inkomsten en uitgaven kun je een begroting maken voor een wat langere periode. Maak een kasboek waar je inkomsten en uitgaven in schrijft. Het NIBUD kan je hierbij behulpzaam zijn.

Regel 2

De verleiding weerstaan

Het verlangen om je uitgaven te beheersen zou een vast deel van jezelf moeten worden. Een gewoonte is iets wat bijna dagelijks terugkomt. Je maakt een onderscheid tussen wens en noodzaak. Geld uitgeven is heel vaak een patroon wat volgens eenzelfde gewoonte verloopt.

Vast patroon doorbreken

Zekerheid ontstaat wanneer je beseft dat je dit patroon kunt doorbreken en minder nodig hebt. Een lijstje waarop die dingen staan die noodzakelijk gekocht dienen te worden behoed je voor impulsieve aankopen. Dit is geen gierigheid of armoede maar soberheid en jezelf onder controle hebben en dit laatste geeft een goed gevoel. Vraag jezelf steeds af: "Heb ik dit nu echt nodig?" Een goede hulp is ook de aankoop een week uit te stellen en jezelf een week later dezelfde vraag te stellen. Vaak is de verleiding dan al weg.

Regel 3

Opruimen

Vaak beginnen mensen pas met opruimen van hun huis op het moment dat ze gaan verhuizen. Het wegdoen van spullen kan echter ook veel verlichting geven. Alle dingen die je niet nodig hebt en niet gebruikt kun je beter wegdoen. Als je twijfelt dan stop je de spullen in een doos of zak en zet daar de datum op. Als je na een jaar nog niks eruit gehaald hebt kan de hele zak of doos weg. Het is belangrijk voor een gevoel van vrijheid en zelfbewustzijn om die dingen die overbodig zijn ook daadwerkelijk weg te doen. Je bepaalt zelf eventueel met je gezin hoe je omgeving eruit ziet. Menigeen is al tot de conclusie gekomen dat het huis of de kamer toch wel groot genoeg blijkt als al het overtollige is weggedaan. Soms ga je iets kopen waarbij later blijkt dat het al aanwezig was maar ergens ongebruikt ligt.

Regel 4

Leven volgens eigen stijl

Leef volgens je eigen stijl. Of je elegant of sportief gekleed wilt gaan dat bepaal je zelf. Niemand zal zich jou ooit herinneren aan de kleding die je droeg maar wel aan de stijl die je had en de persoon die je was. Als je het lastig vindt om je uitgavenpatroon in de gaten te houden trek je dan niets aan van de reclame en goedbedoelde adviezen van banken maar betaal met contant geld. Hiermee leer je om alleen geld uit te geven als je het ook daadwerkelijk hebt.

Regel 5

Consumptie

Als we bedenken dat het aantal producten in supermarkten in één generatie is toegenomen van 500 tot 20.000 dan kunnen we vaststellen dat we aan bijzonder grote verleidingen worden blootgesteld iedere keer als we winkelen. Daarom zijn de bekende stelregels van zoveel mogelijk boodschappen in één keer halen en met een lijstje in de hand van groot belang. Ook niet gaan winkelen met een hongergevoel of wanneer je in een vervelende stemming bent.

Voordeelaankopen

Voordeelaankopen en acties kun je beter eerst kritisch bekijken want lang niet altijd heb je dit nodig.
Ook is het zinnig om eens na te gaan als de vuilniszakken worden buitengezet hoeveel er overbodig was gekocht en weggegooid. Consumptie en vervuiling van het milieu hangen nauw met elkaar samen.

Regel 6

Investeren in jezelf

Investeer in jezelf. Ga eens na hoeveel tijd je T.V. kijkt en neem daar 10% van af. Je krijgt dan minder reclame voorgeschoteld en minder glamour. Deze tijd kun je gebruiken om jezelf te verdiepen in je persoonlijke ontwikkeling. Geloof in jezelf en ga eens na wat je over vijf jaar bereikt wilt hebben.

Gebruik maken van je creativiteit

Welke studie is hiervoor noodzakelijk en hoe is dat te bereiken. Of ga in plaats van studeren iets creatiefs doen met de vrijgekomen tijd. Besef dat je zelf de keuze hebt, ook in financieel opzicht.

Geld is wel belangrijk maar je hebt vaak minder nodig dan je denkt

Men zegt vaak dat geld niet belangrijk is. Dat is echter alleen het geval wanneer je voldoende middelen hebt om te voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan. Maar veel mensen komen in de problemen niet omdat ze te weinig geld hebben, maar omdat ze het zicht kwijt zijn geraakt over het beheer. Daarom zijn bovenstaande regels goed om door te lopen en te kijken of je hier je voordeel mee kunt behalen.
Gerelateerde artikelen
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…
Hoe word ik financieel onafhankelijkFinanciële onafhankelijkheid is geweldig om te realiseren en gelukkig kan dit nu ook. Door het toepassen van deze regels…
Rijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteRijkdom: vermogen opbouwen - sparen - samengestelde renteEen vermogen opbouwen doet u door meer geld te verdienen met het geld dat u al hebt. Dit is het belangrijkste wapenfeit…

Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Lijfrente banksparen: Wat is het en wat zijn de voordelen?Wat is lijfrente banksparen precies? Wat zijn de voordelen, wanneer je kiest voor banksparen in plaats van voor een ande…
Woningaanpassing voor gehandicapte uit WMO: wees mondigIemand die een handicap heeft, heeft recht op een woningaanpassing uit de Wet maatschappelijke Ondersteuning of WMO. Maa…
Bronnen en referenties
  • Zwemmen met piranha's van Colin Turner

Reageer op het artikel "Financiële onafhankelijkheid is te bereiken met weinig geld"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!