InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bellen met vaste telefoon bij KPN wordt fors duurder in 2011

Bellen met vaste telefoon bij KPN wordt fors duurder in 2011

Bellen met vaste telefoon bij KPN wordt fors duurder in 2011 Veel Telecombedrijven voeren in 2011 veranderingen door in hun tarieven. Bellen van een vaste telefoon naar een andere vaste telefoon wordt bij KPN daardoor fiks duurder. Vodafone hanteert andere prijzen voor het internetten in het buitenland en ook T-Mobile heeft mogelijk plannen. De kosten voor bellen en internetten worden er daardoor niet duidelijker op. Wel wordt bellen en internetten duurder.

KPN: bellen met de huistelefoon naar een andere huistelefoon gaat van 4 naar 9 cent per minuut

In 2011 wijzigt KPN de prijzen voor InternetPlusBellen en BelVrij. Dit zijn abonnementen voor het bellen met een vaste telefoon. Voor beide abonnementen moeten mensen nu fors meer gaan betalen als ze naar een andere vaste telefoon bellen.
  1. Nu wordt nog 4 cent in rekening gebracht, dit wordt in 2011 per minuut 9 cent.
  2. Bovendien moet ook per gesprek nog een starttarief betaald worden van 10 cent per gesprek.
  3. Het bellen naar mobiele nummers wordt goedkoper. Dit tarief gaat van 16,5 cent ook naar 9 cent.
  4. Ook worden vanaf februari de kosten voor het bellen naar de voicemail in rekening gebracht. In 2010 is dat nog gratis.
  5. De nieuwe tarieven voor InternetPlusBellen gaan in op 15 januari 2011.
  6. Het BelVrij abonnement wordt later in 2011 aangepast.

Bellen naar het buitenland met KPN fors duurder

Ook het bellen naar het buitenland wordt met de KPN fors duurder. De tarieven worden verhoogd van:
  • Noordwest Europa was 6 cent, wordt 9 cent
  • Noord-Amerika was 6 cent, wordt 9 cent
  • Midden-Europa was 12 cent, wordt 19 cent
  • Zuid-Europa was 12 cent, wordt 19 cent
  • Australie was 12 cent, wordt 19 cent
  • Nieuw Zeeland was 12 cent, wordt 19cent
  • Oost-Europa was 25 cent, wordt 53 cent
  • Israel was 25 cent, wordt 53 cent
  • Turkije was 25 cent, wordt 53 cent
  • Verre Oosten was 25 cent, wordt 53 cent
  • Nederlandse Antillen was 40 cent, wordt 83 cent
  • Brazilie was 40 cent, wordt 83 cent
  • Noord-Afrika was 40 cent, wordt 83 cent
  • Zuid-Afrika was 40 cent, wordt 83 cent
  • Rest van de wereld was 70 cent, wordt 1,20 euro

Vodafone: goedkoper mobiel internetten in 16 Europese landen

Vodafone introduceert vanaf december 2010 een lager tarief voor mobiel internetten in 16 landen in Europa. Dit is echter wel alleen het geval als de persoon in kwestie van tevoren een eenmalige bijdrage betaalt.

Zes grote aanbieders presenteren 248 verschillende abonnementen

Er zijn zes grote aanbieders in Nederland van Telecomproducten. Dit zijn:
  1. Ben
  2. Hi
  3. KPN
  4. Telford
  5. T-Mobile
  6. Vodafone

In totaal 3535 vormen van telecomabonnementen

Deze 6 bedrijven verkopen maar liefst 248 abonnementen aan de consument. Maar die vallen ook weer uiteen in verschillende bundels, waardoor de gebruikers van telefoon en internet maar liefst de keuze heeft uit 3525 verschillende mogelijkheden. Al die abonnementen hebben hun eigen voorwaarden en die zijn niet altijd even duidelijk. Ook worden ze vaak niet meegestuurd bij een contract. Voor de consument is het dan ook niet erg duidelijk om te weten welke vorm het goedkoopst of het best is. Ook een rondgang langs alle websites van de telefoonaanbieders biedt weinig duidelijkheid.

Opzeggen na wijzigingen in het abonnement

Als een aanbeider als KPN zijn tarieven wijzigt, mogen consumenten daardoor hun abonnement direct opzeggen. KPN komt wel met een voorstel om de kosten te gaan beheersen in weer een nieuw pakket, maar ook dat kost weer geld. Kijken of een ander abonnement goedkoper is bij een andere aanbieder is een goed optie.

Weer tariefsverhoging in 2012 door KPN

Het jaar 2011 was nog niet voorbij, of de volgende tariefsverhoging van de KPN werd al weer doorgevoerd. Per 19 februari 2012 verhoogt de firma opeens het onbeperkt bellen opeens met 5 euro per maand. Het bedrag dat al was verhoogd gaat dan opeens van 10 naar 15 euro. Volgens de firma omdat dan ook onbeperkt gebeld kan worden naar mobiele nummers. Veel keuze is er overigens niet: wie die 5 euro extra niet wil betalen komt buiten de bundel terecht en moet dan vervolgens 0,10 euro afrekenen als starttarief en vervolgens 0,09 euro per minuut afrekenen. De gesprekken worden per seconde verrekend. Wel is er nog de mogelijkheid om voor 7,50 per maand extra onbeperkt te bellen van 19.00 tot 08.00 uur en in het weekend naar Nederlandse vaste en mobiele nummers. Buiten die tijden wordt per gesprek eerst weer 0,10 euro in rekening gebracht, gevolgd door 0,09 euro per minuut voor Nederlandse vaste nummers, Nederlandse mobiele nummers en ook voor de voicemail. De tarieven voor het buitenland zijn per februari 2012 niet gewijzigd, maar die waren in 2011 al drastisch verhoogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het gebruik van het programma SkypeHet gebruik van het programma SkypeSkype is een computer programma waarmee je, na de installatie, gratis kunt ‘bellen’ met andere Skype gebruikers. Skype b…
Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijkenGoed koop bellen via internet kan bij verschillende aanbieders. Enkele hiervan zijn Skype, Voipbuster, Jajah en Wengo. E…
Tot wel 1000 euro besparen per jaar voor studenten!Het studentenleven is al duur genoeg en al helemaal als het kabinet gaat bezuinigen op de studie financiering. Neem even…
Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar v…
Ik kan mijn hoge telefoonrekening niet betalen, wat nu?Ik kan mijn hoge telefoonrekening niet betalen, wat nu?Wanneer ongemerkt je belgedrag steeds meer toeneemt, zal het moment komen dat je zo'n hoge telefoonrekening hebt, dat je…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Website KPN
  • Website Vodafone
  • Website T-Mobile

Reageer op het artikel "Bellen met vaste telefoon bij KPN wordt fors duurder in 2011"

Reacties

Hanneke, 15-01-2012 22:09 #4
Kijkend naar het abonnement van KPN plus deze beloften: de vaste telefoon gaat eruit, voor dit geld kan ik heel wat afbellen met de mobiele telefoon!

Joke, 25-04-2011 14:31 #3
Ik heb al wat jaren internet plus bellen van kpn geld deze verhoging ook voor al bestaande contracten ik heb hier namelijk niks oficieel van gehoord naar ik weet hoor graag terug bvd joke Reactie infoteur, 25-04-2011
Ja het is juist voor bestaande klanten. U mag wel omschakelen bij een verandering, dus dat zou u kunnen doen. Het is ook raar dat u geen brief heeft gehad (had ik overigens ook niet), want ze zijn wel verplicht u die te sturen zodat u vervolgens zelf kunt beslissen of ze bij ze wilt blijven of niet.

Sam Kooy, 07-02-2011 16:44 #2
Schandelijk van Kpn. Meer dan verdubbeling van de gesprekskosten. Kennelijk ook na 19.00 uur niet goedkoper. Ze doen maar. Prijsafspraken onderling? Heb sterk het idee. Wordt tijd dat hier wettelijke maatregelen worden genomen.

D. Koopmans, 18-12-2010 12:22 #1
Met verbijstering heb ik kennnis genomen van het voorgenomen besluit de tarieven voor -vast- bellen ect te verhogen. Het is voor de klant niet te bevatten cq een onbegrijpelijk wanorder die KPN afgeeft! Wat doet de instantie MNA aan dit besluit en de verdere gevolgen van -andere- providers. Weer wordt de klant de -dupe- van het -ondoorgrondelijke- besluit v/d KPN en de andere providers ( Online gaat halfweg januari 2011 het starttarief met 40 a 45 % verhogen zie site! ) die daarin meegaan!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 26-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Mobiele telefoon
Reacties: 4
Schrijf mee!