Bankrun: welke gevolgen heeft een stormloop op de banken?

Bankrun: welke gevolgen heeft een stormloop op de banken? Na de financieel-economische crisis van eind 2008 zijn de banken er niet populairder op geworden. Integendeel, de kritiek op de banken is sindsdien enorm gegroeid. Het feit dat de banken door riskante beleggingen het spaargeld van de man in de straat in gevaar brachten, werd hen nog lang kwalijk genomen. Onder de bevolking ontstonden er dan ook initiatieven om de macht van de banken in te dammen. Sommigen gingen zelfs zo ver om op social media op te roepen tot een bankrun. Een voorbeeld van dergelijke oproep tot bankrun was de Facebook-actie van 7 december 2010. Aan de oproep werd nauwelijks gevolg gegeven, wat uiteindelijk maar goed was voor het financiële systeem. Want een bankrun kan ernstige gevolgen met zich meebrengen zoals economische onzekerheid, recessie en tenslotte zelfs nieuwe overheidssteun aan de banken. Wat zijn de mogelijke gevolgen van zo een bankrun?

Wat is een bankrun?

Een bankrun is een stormloop op een bank door de klanten. Dit gebeurt wanneer de spaarders van een bank zich ongerust maken over de financiële toestand van hun bank en hun spaargeld willen terughalen. Vaak ontstaat er een bankrun of stormloop wanneer een bank in financiële moeilijkheden is gekomen en failliet dreigt te gaan. Spaarders raken dan in paniek en bestormen het bankkantoor om hun spaargeld terug te eisen.

Banken in het financiële systeem

Sinds de economische crisis van eind 2008 is het algemeen beeld van de banken bij het grote publiek een stuk negatiever geworden. Banken werden verantwoordelijk geacht voor de financiële crisis en de overheden moesten tussenkomen om een groot aantal banken van het faillissement te redden. Zoniet zou het hele financiële systeem op de helling komen te staan. Uiteindelijk was het gewoon de belastingbetaler die moest opdraaien voor de steun aan de banken. Het maakte de banken er niet populairder op bij het grote publiek.

Stormloop op de banken

In de nasleep van de crisis groeide de kritiek op de banken. De snelle ontwikkeling van de sociale netwerken zoals Facebook zorgde ervoor dat mensen hun kritieken via het internet konden formuleren. Meningen over het financiële systeem werden online uitgewisseld en zo ontstond er vooral in Frankrijk en België een idee om een algemene stormloop op de banken te organiseren. Dit idee werd aangemoedigd en ondersteund door de ex-voetballer Eric Cantona. Die bankrun was gepland op 7 december 2010 maar leverde uiteindelijk niet het verhoopte succes op. De vraag is nu welke gevolgen zo een bankrun teweeg kan brengen.

Bankrun: mogelijke gevolgen

Een bankrun kan een begrijpelijke actie zijn om je kritiek op het banksysteem kracht bij te zetten, maar het kan ook niet te onderschatten negatieve gevolgen hebben. Als miljoenen mensen op éénzelfde dag hun spaargeld gaan opeisen bij hun banken, dan dreigt het financiële systeem op zijn grondvesten te daveren. Een aantal gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien zijn onder meer:

Paniek voedt zichzelf

Als er daadwerkelijk een bankrun komt, dan zal er niet alleen bij het grote publiek paniek uitbreken maar ook op de financiële markten. Er zullen lange wachtrijen te zien zijn bij de ingang van de banken en spaarders zullen bang worden dat ze hun spaargeld niet kunnen recupereren. Door die onrust zal er ook paniek ontstaan op de beurzen, waardoor aandelen snel kunnen kelderen.

Liquiditeitsprobleem banken

Bij een bankrun zal er het probleem ontstaan dat er nooit voldoende cash geld zal zijn om op het zelfde moment aan de klanten terug te geven. Het gevolg is dat banken een liquiditeitsprobleem krijgen omdat ze er geen rekening mee houden dat alle spaarders op dezelfde dag hun geld komen terugvragen.

Nieuwe staatssteun voor banken

Door de financiële problemen die banken zullen krijgen, zullen ze opnieuw steun moeten gaan vragen bij de overheden. De overheden, de Europese Centrale Bank en eventueel het Internationaal Monetair Fonds zullen moeten ingrijpen om de banken van de ondergang te redden. Hiervoor is nieuwe financiële steun nodig wat neerkomt op nieuwe belastingen. Een bankrun is dus alleen maar nadelig voor de belastingbetaler en dus ook voor de personen zelf die de bankrun organiseren.

Economische onzekerheid

Door de financiële problemen van de banken zullen ze minder leningen en kredieten kunnen geven. Het gebrek aan kredieten is slecht voor de economie, want het is dankzij kredieten van de banken dat de bedrijven investeringen kunnen doen. Op deze manier worden economische initiatieven dus in de kiem gesmoord en dreigt er een nieuwe recessie.

Diefstal cash geld

Door de bankrun zullen meer mensen in het bezit zijn van cash geld. Ook in woningen zal er meer geld verborgen liggen en dieven en inbrekers weten dit natuurlijk ook. Onrechtstreeks zal een bankrun dus criminaliteit zoals diefstallen, hold-ups en inbraken verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bankrun, bezocht op 22/11/2015.

Reageer op het artikel "Bankrun: welke gevolgen heeft een stormloop op de banken?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: November 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!