InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Subsidie aanvragen voor een rijksmonument

Subsidie aanvragen voor een rijksmonument

Subsidie aanvragen voor een rijksmonument Het vernieuwde Brim, het Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten zorgt er voor dat er in 2011 een bedrag van 58 miljoen euro beschikbaar is voor de subsidiering van rijksmonumenten. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Er zijn dus subsidies voor rijksmonumenten en het aanvragen van een subsidie voor rijksmonumenten is niet meer zo moeilijk.

Gemakkelijker subsidie voor monumenten aanvragen in 2011

Mensen die eigenaar zijn van een rijksmonument kunnen vanaf 15 januari 2011 gemakkelijker een instandhoudingsubsidie aanvragen via het vernieuwde Brim. De formulieren voor de aanvraag en de kostendeclaratie zijn een stuk eenvoudiger gemaakt. Ook hoeven aanvrager geen financieel dekkingsplan meer mee te sturen. Bovendien kan in plaats van subsidie gekozen worden voor een rente met een lage lente van het Nationaal Restauratiefonds.

Subsidie voor monumenten: onderhoud en restauratie

De regeling voor instandhouding van monumenten bestaat sinds 2006. Deze regeling is in het leven geroepen om rijksbeschermde monumenten nadat ze zijn gerestaureerd goed te kunnen onderhouden. Bovendien is het doel om verdere restauraties (en dus hogere kosten) zo lang mogelijk uit te stellen. Het hangt af van de categorie waarin een monument valt wat de eigenaar uit de regeling kan krijgen. Dit kan zijn:
  1. Een lening met een lage rente
  2. Subsidie op basis van een plan voor 6 jaar waarin de instandhouding van het monument wordt gegarandeerd

Indieningsdatum subsidie monument in 2011 vroeger dan voorheen: voor 15 januari

In 2011 moeten mensen hun subsidieaanvraag voor monumenten eerder indienen. Normaal gesproken kon dat nog tot 1 april, in 2011 is de datum gesteld op 15 januari 2011. Elk jaar komen er heel veel subsidieaanvragen binnen en er is maar een beperkt budget. Daarom is het voor monumentenbezitters zaak om zo snel mogelijk een subsidieaanvraag in te dienen. Mensen die een rente willen met een lage rente kunnen die wel het hele jaar aanvragen bij het Restauratiefonds.

Subsidie voor archeologische monumenten

In 2011 komen voor het eerst ook archeologische rijksmonumenten, zoals prehistorische grafheuvels of hunebedden, in aanmerking voor subsidie.

Minder categorieën en hogere subsidiepercentages

Het vernieuwde Brim, het Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten kent vanaf 2011 minder monumentcategorieën. Dit zijn:
  • Woonhuizen
  • Kerkgebouwen
  • overige monumenten

Subsidiebedragen monumenten

De bedragen die mogelijk worden toegekend zijn afhankelijk van de categorie.
  • Voor kerkgebouwen wordt maximaal 65 procent van de kosten die in aanmerking komen voor een subsidie vergoed.
  • Mensen die andere monumenten bezitten kunnen tot maximaal 60 procent een vergoeding krijgen in de kosten die voor subsidie in aanmerking komen.
  • Daarbij doet het er niet toe of een eigenaar ook de mogelijkheid heeft tot fiscale aftrek. Dit wordt dus niet meegenomen in de overwegingen en staat los van het subsidiebedrag dat wordt toegekend.

Eenvoudige toets om te kijken of iemand in aanmerking komt voor subsidie van een monument

Mensen die een monument bezitten en geen idee hebben of ze daarvoor subsidie kunnen krijgen, hebben de mogelijkheid om eerst een eenvoudige toets te doorlopen. Deze is ontwikkeld door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Informatie over het aanvragen van subsidie van monumenten

Informatie over het Brim 2011 is te vinden op: Brim
Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2016Aftrek rijksmonument 2016Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2016 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
Geen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekGeen overdrachtsbelasting koop rijksmonument en meer aftrekKoop een rijksmonument, want dit is fiscaal vaak voordelig. In 2011 en 2012 (2013, 2014 en 2015 niet meer) is door het s…
Monument kopen: Voordelen, nadelen en waarop moet je letten?Iedereen wil natuurlijk graag een origineel huis, iets wat niemand anders heeft. Een monument kopen is dan ook erg aanlo…
Subsidie zonnepanelenSubsidie zonnepanelenDe overheid stelt subsidie beschikbaar voor het plaatsen van zonnepanelen. Daarmee willen ze stimuleren dat burgers deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotobias, Pixabay
  • Brim

Reageer op het artikel "Subsidie aanvragen voor een rijksmonument"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!