InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goud kopen: de evolutie van de prijs van goud

Goud kopen: de evolutie van de prijs van goud

Goud kopen: de evolutie van de prijs van goud Goud is een edelmetaal dat al eeuwen tot de verbeelding spreekt. Particulieren, beleggers, economen: iedereen lijkt in bepaalde periodes wel bezorgd om de prijs van goud. Een voorbeeld van zo een periode was 2010-2011, toen de goudprijs een recordhoogte bereikte van ongeveer 1900 dollar per troy ounce. De zogenaamde "goldbugs" haalden hun gelijk en beweerden dat de goudprijs nooit meer zou dalen. Toen de Amerikaanse economie weer aantrok in de periode 2013-2014 trokken veel beleggers zich echter terug uit goud om aandelen te kopen. De prijs van goud daalde dan ook significant en schommelt sindsdien rond de 1000 à 1150 dollar per troy ounce. Opvallend is dat in dezelfde periode tal van landen gebruik maakten van de gedaalde goudprijs om meer goudreserves aan te leggen. De evolutie van de prijs van goud voorspellen is moeilijk, maar de kans lijkt klein dat goud haar klassieke status van buffer tegen economische onzekerheid zal verliezen op lange termijn.

Prijs van goud

Records

Sinds de economische crisis van eind 2008 kende de prijs van goud een positieve evolutie. De aandelenbeurzen crashten en zorgden voor onzekerheid en angst op de markten. Vermits goud een klassieke vluchthaven is in onzekere beleggingstijden haalde de prijs van goud het ene record na het andere.

Goudprijs van 2500 dollar?

In de nasleep van de crisis overschreed goud de grens van de 1000 dollar per ounce en in 2011 werd zelfs de grens van 1900 dollar per troy ounce overschreden. Beleggers en specialisten vragen zich af hoe ver de prijs van goud nog kan evolueren en of ze goud moeten kopen. Sommigen denken al aan een evolutie van de goudprijs naar de 2500 dollar per troy ounce.

Goud kopen interessant?

Het is uit investeringsmotieven altijd interessant om zich af te vragen of het zin heeft om op dat bepaalde moment in goud te stappen. Als goud nog een lange positieve evolutie in het verschiet heeft, dan is het interessant om goud te kopen. Als goud een zeepbel aan het worden is, dan heeft het niet veel zin om er nu in te beleggen. Het fascinerende van de zaak is dat geen enkele specialist met zekerheid kan zeggen of goud zijn hoogtepunt bereikt heeft of nog verder zal stijgen. Er lijkt sinds 2014 een bepaalde stagnatie van de goudprijs aan de gang tussen de 1000 en de 1150 dollar per troy ounce. Politieke crisissen, terrorisme en regionale oorlogen hebben deze evolutie in 2015 niet kunnen doen omslaan.

Goud als buffer

Geld bijdrukken

Om de grote economische crisis van 2008 te bezweren hebben de overheden de banken geholpen met extra geld. Daartoe moesten extra kredieten worden verleend en werd er geld bijgedrukt. Doordat er meer geld wordt gemaakt door de overheden wordt het minder waard en treedt er inflatie op. Als geld van haar waarde verliest, worden producten duurder. Het creëren van extra geld heeft nochtans niet voor een echte diepgaande economische heropleving gezorgd.

Inflatie

Griekenland stond in 2011 én in 2015 op het punt om failliet te gaan en ook andere landen in Europa zoals Portugal en Spanje kampten met grote overheidsschulden. Dit leidde tot grote onzekerheid en angst op de financiële markten. Om zich te verdedigen tegen de economische onzekerheid en de waardevermindering van geld, doen beleggers dan ook een beroep op goud. Op die manier dekken ze zich in tegen inflatie.

Dollar: reservemunt

De dollar geldt nog steeds als reservemunt voor de meeste landen maar heeft toch een deuk in het blazoen gekregen sinds de economische crisis van 2008. De kredietcrisis ontstond in de Verenigde Staten van Amerika en leidde tot het failliet van de grote bank Lehman Brothers. Ook als reservemunt verloor de dollar van haar prestige door de crisis in Amerika. In plaats van te rekenen op de dollar legden nationale banken in het buitenland nu meer en meer reserves aan in goud. Vooral economische groeilanden als China en India kopen traditiegetrouw relatief veel goud in.

Evolutie goudprijs

Door onder meer de economische onzekerheid en de populariteit van goud in de groeilanden kan de vraag naar goud alsmaar groter worden. Tegelijk is het aanbod aan goud nog relatief beperkt en ligt het niveau van de goudproductie niet veel lager dan voor de economische crisis. Ook zijn de kosten van de ontginning en de productie nog vrij duur. Hoe lager het aanbod en hoe hoger de vraag, hoe hoger de kostprijs zal zijn. De waarde van goud zal waarschijnlijk dus nog stijgen. De belegger die goud aan een relatief lage prijs heeft ingekocht, zou wel eens een gouden toekomst tegemoet kunnen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.goudprijs24.be/, bezocht op 13/01/2016.

Reageer op het artikel "Goud kopen: de evolutie van de prijs van goud"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!