InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Regeling onderhoud gehandicapte kinderen

Regeling onderhoud gehandicapte kinderen

Het onderhoud van gehandicapte kinderen is duurder dan dat van gezonde kinderen. Ouders van gehandicapte kinderen hebben het dan ook vaak zwaar omdat het onderhoud van hun kind veel geld kost. Voor hen is er de tegemoetkoming onderhoudskosten gehandicapte kinderen 2000. Wat houdt de regeling onderhoud gehandicapte kinderen echter in?

Wat is de regeling onderhoudskosten gehandicapte kinderen?

De Tegemoetkoming onderhoudskosten gehandicapte kinderen (TOG 2000) is voor ouders en verzorgers van kinderen die nog thuis wonen en die een lichamelijke of verstandelijke beperking hebben. Daarbij gaat het om kinderen die door hun handicap blijvend of langdurige ernstig beperkt zijn en waarvan hun dagelijks functioneren daardoor erg moeilijk is. Kinderen die in aanmerking komen voor de vergoeding zijn erg afhankelijk van verzorging of begeleiding (veel meer dan een gezond kind).

Wanneer komt een kind in aanmerking voor TOG 2000?

Een kind komt in aanmerking voor een tegemoetkoming in de onderhoudskosten als het:
  • Op basis van zijn beperkingen in aanmerking zou komen voor opname in een AWBZ-instelling
  • De ouders of verzorgenden moeten in Nederland wonen
  • Het kind moet deel uitmaken van dat huishouden, dus het moet inwonend zijn
  • Vanaf 1 april 2010 is er een AWBZ indicatie zijn voor gemiddeld minimaal 10 uur zorg in de week

Wat is een AWBZ indicatie voor zorg?

Een AWBZ indicatie geeft aan hoeveel zorg een kind nodig heeft. Dit wordt beoordeeld door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of het Bureau Jeugdzorg.

Hoeveel tegemoetkoming kunnen ouders van een gehandicapt kind krijgen?

Ouders en verzorgers die thuis een kind van 3 tot 18 jaar verzorgen dat een handicap heeft, kunnen een financiële tegemoetkoming in de kosten krijgen van 211,45 euro per kwartaal.

Extra tegemoetkoming bij weinig inkomen of bij een alleenstaande ouder

Een alleenstaande ouder die voor een gehandicapt kind zorgt of ouders waarbij een partner e heel weinig geld verdient, kan of kunnen een extra tegemoetkoming krijgen. Wel geldt dan de regel pas als het kind over een heel kalenderjaar al recht heeft gehad op de reguliere Tegemoetkoming Onderhoudskosten Gehandicapten Kinderen (TOG 2000). De extra tegemoetkoming gaat pas in 2011 in.

Andere financiële vergoedingen voor ouders die voor hun gehandicapte kind zorgen

Naast de Tegemoetkoming Onderhoudskosten Gehandicapte Kinderen (TOG 2000) zijn er nog meer financiële tegemoetkomingen mogelijk. Zo kunnen ouders een persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen als zij een lange periode voor hun kind met een beperking zorgen. Met het geld dat zij dan krijgen, kunnen zij zelf zorg inkopen, maar kunnen ze ook zichzelf betalen. Dit betekent wel dat er een hele administratie gevoerd moet worden. Dit kan iemand zelf doen, het kan worden uitbesteed (maar dit kost wel geld) en het SVB Servicecentrum PGB kan daarbij helpen. Ook dit kost overigens geld.

Dubbele kinderbijslag als een gehandicapt kind het huis moet verlaten

Ouders die voor hun kind met een beperking zorgen dat nog thuis woont, kunnen een Tegemoetkoming Onderhoudskosten Gehandicapte Kinderen (TOG 2000) krijgen. Maar als een kind niet meer thuis kan worden door de handicap wordt die tegemoetkoming niet gegeven. In plaats daarvan kunnen ouders dan wel twee keer kinderbijslag voor het desbetreffende kind met een beperking krijgen.
Gerelateerde artikelen
De eisen en hoogte van kinderbijslagDe kinderbijslag is iets waar alle ouders mee in aanraking komen. Er bestaat echter vaak onduidelijkheid hierover zoals…
Hoe kan mijn gehandicapte kind het beste erven?Hoe kan mijn gehandicapte kind het beste erven?Ouders met een verstandelijk gehandicapt kind vragen zich af hoe hun kind straks het beste kan erven. Een gehandicapt ki…
Aanvragen Bijzondere BijstandAanvragen Bijzondere BijstandHet kan iedereen voorkomen. U komt in een bijzondere situatie terecht waarin u noodzakelijke kosten niet meer kunt betal…
Aftrek specifieke zorgkosten 2011 inkomstenbelastingAftrek specifieke zorgkosten 2011 inkomstenbelastingIeder jaar bij het invullen van je aangifte is het weer de vraag wat je aan aftrekposten hebt. Inmiddels heeft de wetgev…
Erfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting in 2019 over een erfenis moeten betalen wordt door velen als zeer onrechtvaardig gezien. Begrijpelijk want…
Bronnen en referenties
  • Jouster Courant Sociaal Raadslieden Sociale Verzekeringsbank (WWW.svb.nl)

Reageer op het artikel "Regeling onderhoud gehandicapte kinderen"

Reactie

Mieke, 04-10-2013 12:23 #1
Beste,

Ik ben getrouwd met weduwnaar die met zijn eerste vrouw twee kinderen heeft uit volle adoptie. Ik heb zeer moeilijke kinderen sinds 12 jaar, zo goed als alleen opgevoed omdat mijn man in het buitenland werkt.

Het probleem met de zoon is zo ernstig dat hij in een jeugdinstelling moest geplaatst worden. In afwachting daarvan heb ik gedurende 8 maand met hem alleen op een een kamer appartement moeten wonen.
Nu nog steeds ben ik het enige aanspreekpunt en zijn enige familie die hem bezoekt op psychiatrie, ben ik diegene die alles praktisch regelt en hem begeleidt naar de jeugd
Rechtbank omv gepleegde feiten.
Dit heeft me jaren belemmerd om te kunnen werken.
Ik ben er psychologisch meerdere keren onderdoor gegaan.

Kom ik in aanmerking voor een vergoeding voor deze onmenselijke job?

Een zeer ontmoedigde stiefmoeder. Reactie infoteur, 05-10-2013
Klinkt zwaar. Ik heb geen idee of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Dat zou u moeten navragen bij de instanties. Deze site informeert alleen maar, maar beoordeelt geen aanvragen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!