InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Pensioenregelingen

Pensioenregelingen

Voor alle werkgevers zijn de pensioenlasten een aanzienlijke jaarlijks terugkerende kostenpost. Veel werkgevers en werknemers zijn echter onbekend met wat er nu eigenlijk is geregeld voor die som geld die wordt afgedragen aan de verzekeraar of pensioenfonds. En hoeveel dient de werknemer nu bij te dragen? En dient de werkgever ook bij te dragen aan het pensioen van de werknemer?

Deelname

Veel werkgevers hebben de verplichting om werknemers van 21 jaar en ouder deel te laten nemen aan een verplicht bedrijfstakpensioenfonds. In dat geval houdt de werkgever een bedrag in op het salaris van de werknemer en draagt deze af aan het pensioenfonds. De werkgever en werknemer betalen ieder 50 % van de premie. De werknemers ontvangen van het pensioenfonds echter zelf een pensioenbrief. De werkgever kan de volgende pensioentoezeggingen doen aan de werknemer:

  • ouderdomspensioen
  • overbruggingspensioen of prepensioen
  • nabestaandenpensioen
  • nabestaandenoverbruggingspensioen (ANW-Hiaatpensioen)
  • wezenpensioen
  • arbeidsongeschiktheidspensioen.

Soorten pensioen

Het ouderdomspensioen dat wordt opgebouwd is een soort “spaarpot” waarvan pensioen wordt aangekocht op pensioendatum. Of de werknemer nu ergens anders gaat werken (binnen of buiten dezelfde branche), of de pensioenopbouw wordt gestaakt, hij blijft deze rechten behouden. Het nabestaandenpensioen is echter een ander verhaal. Dit pensioen bij veel bedrijfstakpensioenfondsen niet in de basisregeling. De werknemer moet hier specifiek voor kiezen. En als hij daarvoor heeft gekozen, is er nóg een aandachtspunt. Wanneer de werknemer komt te overlijden, heeft zijn of haar echtgenoot recht op nabestaandenpensioen. Ook voor het nabestaandenpensioen bestaat eenzelfde methode van opbouw als bij ouderdomspensioen, waarbij de rechten in tact zouden blijven als men elders gaat werken. Bij veel bedrijfstakpensioenfondsen ligt dit echter anders. Het nabestaandenpensioen is daar verzekerd op risicobasis. Er wordt geen nabestaandenpensioen opgebouwd, maar uitgekeerd als uw werknemer overlijdt vóór de pensioendatum.

Probleem

Een probleem kan zich derhalve voordoen wanneer de werknemer in een andere branche gaat werken of overlijdt na pensioendatum. Op het moment dat er geen premie meer wordt afgedragen aan het bedrijfstakpensioenfonds, vervalt de nabestaandendekking! Er zijn immers geen opgebouwde rechten en zonder premiebetaling is het overlijdensrisico niet meer afgedekt. Wel is het zo dat veel bedrijfstakpensioenfondsen de mogelijkheid bieden om op pensioendatum een deel van de opgebouwde ouderdomspensioenrechten om te zetten in nabestaandenpensioenrechten. Vaak rijkt het bedrijfstakpensioenfonds daartoe een formulier uit. Als dit niet gebeurt dient u hierom te vragen!

Ten slotte een tip voor de werkgevers die niet verplicht bij een bedrijfstakpensioenfonds zitten en zelf een pensioenbrief hebben uitgereikt dan wel werkgevers die een excedentverzekering voor hun werknemers hebben toegezegd; let erop dat u de nabestaandendekking voor uw werknemer hebt verzekerd als u dit hebt toegezegd in uw pensioenbrief anders is het leed mogelijk niet meer te overzien!
© 2010 - 2019 Advies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…
Heb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opHeb ik ergens pensioen opgebouwd? Spoor vergeten pensioen opJe hebt bij meerdere bedrijven gewerkt, maar vraagt je af: 'Heb ik ergens pensioen opgebouwd?' Of je weet dat je wel erg…
Algemeen Pensioenfonds (APF): een nieuwe pensioenuitvoerderAlgemeen Pensioenfonds (APF): een nieuwe pensioenuitvoerderOp 1 januari 2016 is de Pensioenwet gewijzigd zodat het mogelijk wordt een Algemeen Pensioenfonds (APF) op te richten. V…

Reageer op het artikel "Pensioenregelingen"

Infoteur: Advies
Laatste update: 16-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!