InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goedkoop op vakantie

Goedkoop op vakantie

Vakantie hebben we nodig om te ontspannen, zodat we weer energie hebben voor het dagelijkse drukke leven wat de meesten leiden. In tijden van minder geld, is de vakantie al snel als eerste aan de beurt om te schrappen, want vakantie is duur. Toch zijn er allerlei manieren om goedkoop op vakantie te gaan (zelfs gratis).

Kamperen

Kamperen is veel goedkoper dan een hotel. En als je kinderen hebt, maak je hen niet blijer dan een verblijf op de camping. De kinderen hebben doorgaans als snel vriendjes en vriendinnetjes. Je kunt je eigen eten meenemen en zelf koken.
Als je én wilt kamperen én comfort wilt, zou je een volledig ingerichte bungalowtent of stacaravan kunnen huren.
Kampeerplaatsen in het voor- en naseizoen zijn veel goedkoper dan in het hoogseizoen, hoewel je daar met schoolgaande kinderen niet veel aan hebt.

Als je een caravan hebt, zou je ook kunnen overwegen om deze een seizoensplaats neer te zetten op een camping. Dan kun jij je eigen caravan verhuren (bijvoorbeeld via marktplaats) en zo er ook nog geld mee verdienen. De kosten van een seizoensplaats haal je er zo dubbel en dwars uit. Let wel op dat je niet je caravan die weken verhuurd, als je er zelf in wilt.

In andermans huis

Een huizenruil met gesloten beurs (dus gratis!) is steeds meer in opkomst. Je logeert dan in een andermans huis en als tegenprestatie is jouw huis hun logeeradres. Er zijn sites die woningen aanbieden over heel de wereld.

Hotel

Als je toch in een hotel je vakantie door wilt brengen, informeer dan naar speciale aanbiedingen en seizoenskortingen. Veel hotels hebben arrangementen en geven korting in minder drukke perioden.
Zakenhotels zijn in het weekend doorgaans goedkoper.

Korting voor 50-plussers

De meeste hotels geven korting als je ouder als 50 jaar bent. Meestal zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. Bijvoorbeeld: korting alleen door de week of in het laagseizoen.
Ook bungalowparken geven vaak korting aan oudere reizigers.

(Jeugd)herberg

Een herberg is allang niet meer alleen voor de jeugd. Tegenwoordig is iedereen welkom in een voormalige jeugdherberg. Je huurt dan goedkoop een (stapel)bed in een 2-, 4-, 6-, of meerpersoonskamer inclusief linnengoed en eten.
Ook kennen ze in herbergen vaak kortingen.

Huis huren

Je kunt ook in het buitenland een huisje huren. Het aanbod is enorm groot, evenals de grootte van de huizen die je kunt huren. Je kunt een huisje huren via een aangesloten instantie of een particulier. Een particulier is doorgaans weer goedkoper.
Vooral in Frankrijk worden er gïtes aangeboden. Van heel klein (2 personen) tot wel 20 personen.
Als je met meerder huishoudens (vrienden) boekt, kun je mooi de kosten delen.
Houd wel rekening met extra kosten zoals voor de reservering, eindschoonmaak, gas, water, licht en toeristenbelasting. Meestal moet je ook een borg betalen.

Goedkoop vliegen

Als je goedkoop wil vliegen, moet je
  • niet blindstaren op reisdata
  • tijdig boeken
  • vooral prijzen vergelijken

Vroegboekkorting heeft te maken het laagste tarief voor een beperkt aantal stoelen (op is op, weg is weg) en als deze weg zijn, betaal je gewoon meer voor een stoel in het vliegtuig.
Een goedkope vliegticket heeft vaak ook beperkingen qua reistijden (meestal langer, vaak met een tussenstop) en vertrekdagen (sommige vliegtuigen vliegen niet iedere dag op een bepaalde bestemming).
Vergelijk in ieder geval een aantal websites, het loont echt.
Kijk ook eens op sites in het buitenland (België en Duitsland). Vaak bieden deze landen goedkopere (rechtstreekse) vluchten aan dan in Nederland.

Budgetvluchten

Hiermee kun je heel kaal, zonder enige franje voor enkele tientjes naar allerlei bestemmingen binnen europa. Voorbeelden zijn: easyjet, Budgetair, Rayanair.
Budgetmaatschappijen verkopen hun ticket rechtstreeks aan de klant via internet of een call center.
Boeken via internet is goedkoper dan via een call center.
Helaas vliegen deze maatschappijen niet op heel veel luchthavens. Dus als je bijvoorbeeld naar Athene wilt, kun je geen gebruik maken van een budgetvlucht.

Mijn ervaring met ‘goedkoop vliegen’

Wij gaan naar Griekenland, Athene. Wij hebben particulier een huisje gehuurd op een eiland. Wij moeten zelf de vlucht regelen en dachten dat wel ‘even’ te doen met een low budget vliegmaatschappij, dat viel toch nog wel tegen en was het heel lang zoeken.

  • Ten eerste vliegen niet alle goedkope maatschappijen op Athene.
  • Ten tweede heb je kans dat je met een goedkope vlucht erg lang onderweg bent en misschien wel 1 of 2 tussenlandingen hebt (waar je ook weer lang moet wachten).
  • Ten derde loop je de kans dat je met je goedkope vlucht ergens diep in de nacht aankomt op een luchthaven in een ver land, waar nog geen bussen rijden, die je naar je bestemming moeten brengen.
  • Ten vierde scheelt het per dag wat je moet betalen, dus hier moet je echt wel flexibel in kunnen zijn.

Uiteindelijk hebben wij de goedkoopste maatschappij gevonden bij Aegeon Airlines, een Griekse prijsvechter die vliegt vanaf Brussel rechtstreeks naar Athene. We komen midden op de dag aan. Dinsdag is hun goedkoopste dag, dus vliegen we heen en terug op een dinsdag.
Nu hebben wij nog het geluk dat wij niet helemaal afhankelijk zijn van de datum dat we in het huisje kunnen.
Als je denkt: dit kan echt niet goedkoper, boek dan direct, je stoel kan zo maar voor je neus weggekaapt worden als je de internetsite even verlaat (dat hadden wij ook namelijk)

Trein

Ook kent de trein interessante aanbiedingen. Ook hier moet je er snel bij zijn. Vooral voor de Thalys zijn er maar een paar goedkope stoelen beschikbaar.
Voor 60-plussers worden er ook vaak kortingen gegeven, let wel op de actievoorwaarden.

Georganiseerd aanbod

Ook hier zijn vele prijsverschillen, hoewel het puzzelen is, loon het wel de moeite om te vergelijken.
Let op kinderkorting, die kunnen per seizoen en per reisorganisator flink verschillen.

Werkvakantie

Dit is een leuk alternatief. Meestal kampeer je op een landgoed en klust op het terrein, terwijl de kinderen zich in de natuur kunnen vermaken.

Prettige vakantie!!
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop overnachten op vakantieGoedkoop overnachten op vakantieGa jij op vakantie? Dan weet je vast wel dat de kosten soms behoorlijk kunnen oplopen. Het is niet goedkoop om een paar…
Tips om goedkoop op vakantie te kunnen gaanWie wil er nu niet op vakantie? In de zomer het liefst naar een lekker warm land aan het stand liggen, in de winter op w…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Gaat u dit jaar op vakantie maar weet u nog niet waar naartoe? Wat zijn de populairste vakantielanden op dit moment? En…
Bronnen en referenties
  • Het slimme bespaarboek

Reageer op het artikel "Goedkoop op vakantie"

Infoteur: Carolaw
Laatste update: 07-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!