InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bespaartips kosten kinderen

Bespaartips kosten kinderen

Kinderen zijn duur, tenminste dat zeggen de meesten. Toch is er veel te kiezen in de uitgaven rondom kinderen. Hoe kleiner je kind, hoe groter de bespaarmogelijkheid. Lees en leer hoe jij de kosten van je kind kunt beperken zonder dat het ten koste gaat van de ontwikkeling van je kind.

Babybvoeding

  • De goedkoopste babyvoeding komt uit je eigen borsten. Probeer zo lang mogelijk borstvoeding te geven. Het is niet alleen goedkoper, de baby krijgt veel meer afweerstoffen mee via de borst. Niets is beter dan dat de eerste maanden van je baby.
  • De (eerste) fruit- en groente hapjes maak je gewoon zelf. Prak een banaan, rasp een appel of pureer een peer en je kindje zal het heerlijk vinden.
  • Ook kun je de groente die je zelf eet voor je baby gebruiken, wortelen, bloemkool, broccoli, peulvruchten, boontjes en noem maar op. 10 minuten later koken zonder zout en pureren.

Het voordeel is ook dat je zelf de smaak bepaalt en het is altijd verser dan een potje. Veel fabrikanten doen appel door de groentehapjes en zo smaakt al snel alles zoet. Je loopt het risico dat je kindje gewoon eten dan niet lust als je overstapt op zelfgemaakt.

Door borstvoeding te geven en de fruit- en groentehapjes zelf te maken, bespaart al snel € 1000 het eerste jaar.

Babyuitzet

De lijst die je zou moeten hebben als de baby komt, lijkt eindeloos: rompertjes, luiers (hydrofiel en flanel), washandjes, kruik, kruikzak, thermometer, zeep, gel, lotion, zalf, kleertjes, sokjes, knuffels, wiegje, commode, maxi cosi, kinderwagen, buggy, aankleedkussen, campingbedje, kolf, autostoeltje, flessen en spenen, wipstoeltje, babyfoon… (en dan ben ik waarschijnlijk nog veel vergeten).

  • Wacht in ieder geval met kopen. Denk erover na of je alles nieuw wilt hebben.
  • Vraag na bij kennissen en familie of zij spulletjes over hebben waar ze toch niets meer mee doen.
  • Oriënteer je op internet wat je zoal tweedehands kunt kopen. De meeste babyspulletjes hebben niets te lijden gehad en zien er nog als nieuw uit of zijn zelfs nog nooit gebruikt.
  • Kijk of vraag na of er een tweedehands kinderbeurs wordt georganiseerd bij jou in de buurt.
  • Koop een matrasje voor bedje of wiegje wel altijd nieuw!!

Luiers en verzorging

  • Een goede verzorging is even belangrijk dan en goede luier. Laat je baby dus nooit lang in dezelfde luier liggen. Verschoon altijd na een voeding en eventueel nog een keer tussendoor als de baby gepoept heeft. Babybilletjes zijn er niet voor gemaakt om lang nat te blijven.
  • In plaats van dure lotiondoekjes, kun je tissues nemen die je nat maakt. Was de billetjes met water en eventueel wat zeep. Smeer de billetjes altijd in met zalf.
  • Gemiddeld verbruikt een baby 1.825 luiers per jaar en tot een kind zindelijk is zo’n 6.500! luiers. Door op een goede prijs-kwaliteitsverhouding te letten, valt hier veel te besparen. Houd vooral ook de aanbiedingen in de gaten.

Hier valt zo’n € 1.430 te besparen op luiers en doekjes.

Drinken en snoep

  • Tegenwoordig krijg je het advies om je kindje water, thee en melk te geven om te drinken. In ieder geval geen yoghurt drink en appelsap meer, dat is veel te zoet en is een aanslag op de (nog door te komen) tandjes. Daarnaast krijgt je kindje veel te veel calorieën binnen en zal niet willen eten. Het gevaar van overgewicht ligt ook op de loer.
  • Voor snoep geldt eigenlijk hetzelfde: snoep bevat teveel calorieën, bederft de eetlust en verhoogd de kans op overgewicht.
  • Geef je kindje op vaste tijden iets te drinken met iets lekkers en niet de hele dag door.

De besparing die je doet door minder snoep en zoete drankjes te geven, loopt behoorlijk op, in ieder geval een leuk startkapitaaltje voor bijvoorbeeld een studie.

Altijd lunchpakketjes

  • Geef je kind altijd lunchpakketjes mee die eenvoudig en gezond zijn. Vers fruit i.p.v. ‘Fruit Today’, bekers drinken i.p.v. dure pakjes drinken, huismerk brood en beleg i.p.v. dure A-merken. Als jij je kind vaak croissants en worstenbroodjes meegeeft, ben je nog veel duurder uit.

De besparing die je doet als je kind overblijft gedurende de jaren dat ze op school zitten is toch zo’n 3.500 Euro.

Zakgeld

Vanaf 6 jaar kun je beginnen met zakgeld. Het ene kind is heel spaarzaam en heeft altijd een volle spaarpot, het andere kind heeft het geld bij wijze van spreken al 3x uitgegeven voordat ze het geld überhaupt krijgt.
Niet de hoogte van het bedrag is belangrijk, wel de afspraken die je hierover maakt, namelijk:
  • Zakgeld is een vast bedrag.
  • Geef zakgeld op een vast tijdstip, bijvoorbeeld 1x per week.
  • Spreek met je kind af wat hij van dat zakgeld moet betalen en waarover hij zelf mag beslissen (bijvoorbeeld zelf een klein cadeautje kopen voor papa of mama als die jarig zijn).
  • Op is op.
  • Zakgeld is geen middel om te straffen of om te belonen.
  • Leer je kind dat ze het geld maar 1x kunnen uitgeven, dus goed nadenken als ze het geld willen uitgeven.
  • Je kunt je (oudere) kind wat extra geld geven door ze wat klusjes te laten doen.

Spelen, clubjes en sport

  • Je kunt lid worden bij een speel-o-theek om educatief speelgoed te lenen.
  • Tweedehands is er ontzettend veel te koop. Veelal heb je op koninginnendag kraampjes en op scholen of buurthuizen speelgoedbeurzen.
Ouders maken zich vaak druk om de kosten van de sportactiviteiten die ze niet kunnen betalen, pedagogen en leerkrachten maken zich eerder zorgen over de vaak drukke agenda die de meeste kinderen tegenwoordig hebben. Kinderen komen amper aan spelen toe.
  • Het beste is om je kind eerst zwemles te laten volgen als ze 6 jaar zijn. Na het behalen van de zwemdiploma kan dan de kinderclubjes-carriere beginnen.
  • De leukste clubjes vind je in buurthuizen en zijn vaak gesubsidieerd, informeer bij je gemeente.
  • Sportclubjes worden ook vaak gesubsidieerd door de gemeente om het sporten bij kinderen te bevorderen.
  • Laat je kind eerst meedoen met gratis kennismakings clubjes en sporten en laat daarna je kind hieruit kiezen. Je hoeft je kind echt niet én op tennis, én op blokfluitles én op zangles te doen.

Mobiel

Kinderen zijn steeds jonger als ze hun eerste mobieltje krijgen.
  • Maak altijd afspraken over het bellen, net als bij zakgeld.
  • Je hebt kindermobiel abonnementen, waarbij ouders zelf het bel limiet in kunnen vullen. Zo heb je het goedkope van een abonnement en het veilige van een limiet.
  • Als je kind meer wilt bellen, kun je afspreken dat ze dat dan zelf betalen.
  • Meld je niet aan voor betaalde SMS-diensten, of zeg direct weer op.
  • SMS’en is een stuk goedkoper dan bellen, gebruik die functie liever als bellen niet echt nodig is.
  • Zet je voicemail niet aan, zo bespaar je de kosten van afluisteren én terugbellen.
  • Leer je kind om de oplader niet in het stopcontact te laten zitten.

Kleding

Kleding is duur, maar je kunt hierop enorm besparen. Vooral de eerste jaren.
  • Overleg eens met je kennissen van wie hun kinderen groter zijn dan jouw kind, wellicht kun je dan ieder voor- en najaar leuke outfitjes tegemoet zien.
  • Een tweedehand kinderkledingbeurs is ook een optie.
  • Tegenwoordig heb je ook veel tweede hands (merk) kinderkleding winkels. De kleren zijn in prima staat (anders waren ze niet ingenomen) en kosten veel minder.
  • Speur internet af en koop (en verkoop je te kleine kleren) leuke kleding voor je kind.
  • Als je kind eenmaal kleedgeld ontvangt, komt je kind er al snel achter dat het hele maandbedrag op kan gaan aan dat ene merkshirt. Ze gaan dan als vanzelf speuren naar goedkopere (tweedehands) alternatieven.
  • Als studenten tweedehands kopen, heet dat ‘vintage’. Deze zogenaamde ‘vintage-winkels’ vind je steeds meer.

Feesten en kindercadeaus

  • Bedenk op tijd wat je voor je kind wilt kopen, hoe minder tijd je hebt, hoe meer je de kans loopt dat je onnodige dure dingen gaat kopen omdat dat ene cadeau wat je in gedachten had uitverkocht is.
  • Als je in de winkel toevallig tegen een leuk (goedkoop) cadeau aanloopt, koop het dan alvast en bewaar het in een cadeaukist. Voor je het weet is het alweer Sint Nicolaas en dan heb je al leuke cadeautjes.
  • Versier de kamer met zelfgemaakte slingers, die je ook met je kind samen kunt maken.
  • Bak zelf de taarten (in de oven of in de koelkast) en versier ze uitbundig. Of koop een simpele cake, slagroom, hagelslag en vruchtenhagel en laat de kinderen zelf hun taartje maken, lekker kliederen en succes verzekerd.
  • Houd de verjaardagsfeestjes eenvoudig, de allerkleinsten hebben vaak al genoeg aan het speelgoed wat de jarige als heeft of net gekregen heeft.
  • Blijf thuis en doe ouderwetse spelletjes bijvoorbeeld ezeltje prikje, snoepje uit een bak met water halen, blindemannetje, blind ‘vies’ eten laten raden, zakdoekje leggen, enz. De meeste kinderen kennen die spelletjes niet eens en vinden het leuk om te doen.
  • Organiseer een speurtocht door de buurt met op het eind een heuse schat die begraven is. Als het mooi weer is zou je dit ook nog kunnen combineren met picknicken.
  • Kijk een film.
  • Laat kinderen iets leuks knutselen voor zichzelf of voor hun ouders (vogelhuisje maken, T-shirt tekenen, sierraad maken, schilderij maken, er is van alles te verzinnen).
  • Ga koken of koekjes bakken met de kinderen.
  • Voor de iets grotere kinderen is een slaapfeestje helemaal leuk.

Kinderopvang

  • Oriënteer je al tijdens je zwangerschap op een aantal kinderopvang bij je in de buurt. Schrijf je op tijd in. Sinds 2008 moeten werkgevers meebetalen aan de opvang van het personeel.
  • De overheid vergoedt ook een bepaalt bedrag in de vorm van kinderopvangtoeslag. Hoeveel je krijgt is afhankelijk van je inkomen. Daarnaast is er een maximale vergoeding van de overheid, dus informeer van te voren goed, zodat je weet wat de kinderopvang je gaat kosten.
  • Soms wil opa en oma oppassen zonder iets te hoeven verdienen. Als je als ouders, opa en oma hier een goed gevoel bij hebben, is dat natuurlijk ook een prima oplossing.

School- en studiekosten

  • Onderwijs is formeel gratis tot 18 jaar. (Basis) scholen vragen vaak wel een bijdrage in de kosten zoals: schoolreisje, feesten en activiteiten. Dit heet dan ‘ouderbijdrage’ of ‘schoolgeld’. De school bepaald de hoogte van het bedrag en dat kan nogal eens per school verschillen.
  • Via de overheid heb je als ouders recht op Tegemoetkoming schoolkosten voor kinderen tot 18 jaar als je een laag inkomen hebt.
  • Kinderen die studeren zijn op hun duurst. Als je gedurende 18 jaar iedere maand een klein bedrag opzij zet, heb je een mooi kapitaaltje opgebouwd om je kinderen te kunnen laten studeren. Je kunt dit doen in de vorm van sparen (weinig risico) of beleggen (meer risico).
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…
Bespaartips met een babyBespaartips met een babyEen baby kost geld. Hoeveel geld? Dat hangt af van een hele hoop factoren. Natuurlijk zijn er de basisbehoefte en benodi…
Besparen op studiekosten: Gratis en goedkope studieboekenBesparen op studiekosten: Gratis en goedkope studieboekenAls student zit je vaak krap bij kas. Besparen op studiekosten en studieboeken is dan ook erg gewenst. Gelukkig is bespa…
Er goedkoop mooi uitzien met vintage kledingEr goedkoop mooi uitzien met vintage kledingNiet veel geld te besteden, maar er toch graag goed gekleed uit willen zien? Dat kan met tweedehandswinkels ook wel met…
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Bronnen en referenties
  • Goed met geld tips

Reageer op het artikel "Bespaartips kosten kinderen"

Infoteur: Carolaw
Laatste update: 07-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!