InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goedkoop er op uitgaan

Goedkoop er op uitgaan

Uitgaan is leuk en nodig. Dit kan op de dure manier, maar er zijn ook allerlei goedkope manieren om een dagje of een avondje uit te gaan. Wees creatief en ga lekker goedkoop op pad met deze tips…

Naar de bioscoop

  • Op bepaalde dagen (meestal dinsdag) kun je met korting naar de bioscoop.
  • Met een CJP, stadspas of studenten OV-kaart krijg je bij een aantal bioscopen standaard korting.
  • Ga eens naar een ‘sneak-preview’ daar kun je goedkoop naar een filmpremière, je weet alleen niet naar welke film je toe gaat (leuke verrassing!).

Naar het theater

  • Als je kaartjes op het laatste moment kiest en koopt, geven diverse theaters korting.
  • Met een stadspas kun je ook vaak korting krijgen in het theater, informeer bij je gemeente of je een stadspas kunt krijgen.

Naar het cafe

  • Als je thuis bepaald hoeveel je wilt uitgeven voor een avondje stappen, neem dan dat bedrag contant mee en laat je pinpas thuis.
  • Leen niet bij anderen.
  • Maak afspraken over het geven van rondjes.
  • Maak een pot.

Sport

Teveel Nederlanders bewegen te weinig. De FLASH campagne moedigt de mensen aan om 30 minuten per dag te bewegen. (Fietsen-Lopen-Actiemomenten-Sporten-Huishoudelijke klussen). Je hoeft dus niet altijd te sporten om te bewegen. Hoewel sporten wel heel leuk is.
  • Als je wilt gaan sporten, ga dan (gratis) proeflessen nemen in het najaar, dan begint namelijk het clubjes-seizoen weer en kijk wat je leuk vindt en wat het totaal kost (dus ook kleding, reiskosten, contributies enz.). Hoe is de verhouding plezier en kosten?
  • Vaak is een jaarabonnement goedkoper dan een 10-rittenkaart. Bij dagelijks sporten is dit inderdaad goedkoper. Maar kun jij echt iedere dag gaan sporten? Meestal niet en dan ben je toch goedkoper uit met een 10-ritten kaart. Wees dus reeël in het aantal keren dat je kunt en wilt sporten per week.
  • Voor ouderen zijn er vaak (gesubsidieerde) sportochtenden- of middagen in sporthal of gemeentehuis.
  • Informeer naar korting met een stadspas.

Goedkoop op pad

  • Ga eens als toerist een dagje naar je eigen woonplaats en bespaar zo reiskosten.
  • Bespaar op eten en drinken door een rugzak mee te nemen met zelfgesmeerde boterhammen en drinken en andere lekkere dingen en ga picknicken in een park bij jou in de buurt.
  • Ga op de fiets naar een attractie die bij je in de buurt zit.
  • Tegenwoordig is er op veel entreekaartjes van attractieparken korting te krijgen, bijvoorbeeld bij de airmiles of bij bepaalde producten die je in de winkel koopt.
  • Ook via internet is het vaak goedkoop aan kaartjes komen voor een attractiepark.
  • In kranten en tijdschriften vind je ook vaak kortingsbonnen.

Gratis uitstapjes in de lente

  • Het nationaal museumweekend is altijd in april. Musea houden dan open dagen, zodat iedereen een kijkje kan komen nemen.
  • Ga in het voorjaar naar de kinderboerderij. Er worden dan veel jongen dieren geboren.
  • In het voorjaar zijn er diverse fiets- en wandelroutes langs bloeiende boomgaarden en bollenvelden.
  • Op 5 mei zijn er diverse gratis bevrijdingsfestivals met bekende Nederlandse artiesten.
  • Nationale molendag is rond half mei. De deelnemende molens en gemalen door het hele land zijn dan gratis toegankelijk voor het publiek.

Gratis uitstapjes in de zomer

  • Gedurende de hele zomer zijn er op diverse plaatsen in Nederland gratis festivals, Culturele Zondagen en openluchtbioscopen.
  • Grote speeltuinen door heel Nederland zijn gratis te bezoeken.
  • Nationale vlootdagen van de Koninklijke Marine in Den Helder, zeker de moeite waard.
  • Culturele seizoen ofwel Uitmarkt wordt eind augustus in diverse plaatsen georganiseerd.

Gratis uitstapjes in de herfst

  • Maak een mooie boswandeling.
  • Oktober is de Kennismaand, bedrijven, universiteiten en musea organiseren activiteiten waarbij je kunt kennismaken met wetenschap en techniek. Elk jaar is er een ander thema.
  • Half november heb je het smartlappenfestival in Utrecht.
  • Ook heb je de Stripdagen, met stripmakers, films, theater, muziek en tentoonstellingen.

Gratis uitstapjes in de winter

  • Elke eerste zaterdag van de maand in de winter kun je een kijkje nemen achter de schermen van de stadsschouwburg in Utrecht
  • Ga eens een live programma bijwonen, bijvoorbeeld ‘Paul en Witteman’ en kom op TV.
  • Half december is het Kaarsjesavond in Gouda, er zijn dan diverse musea in Gouda gratis te bezoeken.
  • Het weekend voor kerst is in Deventer het beroemde Dickens Festijn te bezoeken.
  • Vlak voor kerstmis heb je in de kerk in het centrum van Weert de grootste levende kerststal van Europa, met 150 dieren.

Vakantie in eigen land

De aller goedkoopste vakantie is ‘rund um hause’, dan blijf je gewoon thuis, maar kan ook saai zijn, je bent er tenslotte niet echt uit. Veel mensen kennen Nederland helemaal niet goed, terwijl horden toeristen uit alle delen van de wereld naar ons kikkerlandje afreizen om de grachten, molens en pittoreske dorpjes komen bezichtigen.

  • Doe een fietsvakantie, je kunt voordelig overnachten in trekkershutten. Via de ANWB kun je aan adressen komen, of ga bij particulieren logeren (B&B).
  • Ga kamperen bij de boer op een kampeerboerderij, ook leuk voor kinderen.
  • Ruil van huis voor je vakantie, je kunt googlen op ‘huizenruil’.

Vakantie ver weg

  • Maak gebruik van ‘vroegboekkortingen’ door vroeg je vakantie te boeken.
  • Boek via internet, dan kun je de prijzen makkelijker vergelijken. Vaak loont het ook om op een bepaalde dag te vliegen die goedkoper is dan andere dagen. Let ook op het eindbedrag (vaak komen er nog kosten bij als je daadwerkelijk wilt gaan boeken).
  • Maak gebruik van ‘lastminutreizen’ door heel laat je vakantie te boeken (zet wel je koffer alvast klaar).
  • Als je op vakantie gaat naar een ‘euroland’ heb je geen omwisselkoersen en kun je gratis pinnen. Je kunt ook beter je uitgaven controleren omdat je de waarde van de euro in Nederland kent.
  • Als je vaccinaties nodig hebt, check dan bij je zorgverzekering of deze (deels) vergoed worden. De kosten van vaccinatie kan per gemeente verschillen, informeer bij je eigen gemeente en bij een buurgemeente, wellicht is dezelfde prik bij een buurgemeente goedkoper.

Googlen op trefwoord

Voor al het bovenstaande geldt: even googlen op trefwoorden voor meer informatie en je kunt goedkoop of zelfs gratis leuke dingen doen met je gezin.
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De leukste indoor speeltuinen van NederlandDe leukste indoor speeltuinen van NederlandIs het vakantietijd, dan is het leuk om met de kinderen een dagje op stap te gaan. Omdat je niet altijd op het weer kunt…
De leukste uitstapjes in en rond HardenbergHardenberg, met z'n bijna 18.000 inwoners, is een snelgroeiend stadje in het oosten van Nederland. Door de prachtige omg…
Stappen in ZwolleZwolle. Een mooie stad aan de IJssel. Er is altijd veel te beleven. Diverse festivals, bioscopen, uitgebreid winkelcentr…
De AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas is er voor iedereen die wel eens in Alkmaar komt. Het is een stadspas waar je allemaal leuke dingen mee ku…
Recreatiepark Schloss (Slot) Dankern; alle informatie!Net over de grens bij Emmen (Drenthe) ligt recreatiepark Schloss (Slot) Dankern. In dit recreatiepark midden in de natuu…
Bronnen en referenties
  • Goed met geld tips

Reageer op het artikel "Goedkoop er op uitgaan"

Infoteur: Carolaw
Laatste update: 07-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!