In het rood staan: tips om in het rood gaan te vermijden

In het rood staan: tips om in het rood gaan te vermijden In het rood gaan op je zichtrekening kan handig zijn als je eens een onvoorziene uitgave moet doen. Toch zijn er ook heelwat nadelen aan verbonden. Het gemak van in het rood gaan of onder nul gaan op je rekening staat tegenover de hoge rente die daarvoor door de bank wordt aangerekend. Vaak kan die rente voor onaangename verrassingen zorgen als je je betalingsoverzicht krijgt. De belangrijkste tip om dit te vermijden is om de kredietlimiet van je bankkaart te laten verlagen of op te zeggen. Welke tips kunnen van pas komen om rood staan te vermijden?

Rood staan: tips

Hoewel tal van mensen beweren dat het in tijden van crisis haast onmogelijk is om niet in het rood te gaan, zijn er toch enkele nuttige tips die je kunnen helpen. Want rood staan is niet zo moeilijk als je zou denken. Om te vermijden dat je in het rood gaat, is het belangrijk om vooreerst een goed overzicht te hebben van je uitgaven. Het is niet voldoende om zo maar een vaag beeld te hebben van je maandelijkse uitgaven. Het beste is om goed te weten waar je het meest aan uitgeeft en waar je eventueel kosten kan vermijden. Je hoeft niet elke prijs precies te kennen van de producten die je betaalt, maar een keurig overzicht houden van je budget is zeker nuttig. Als je een beter beeld krijgt van wat je uitgeeft wordt het ook makkelijker om je maandelijks budget overzichtelijk te beheren.

Besparen op uitgaven

De bedoeling is om te besparen op je uitgaven, hoe weinig ook. Enkele euro's per dag besparen kan op het einde van de maand een groot verschil maken. Eens je een goed overzicht hebt gemaakt van je vaste kosten en je bijkomende kosten, kan je de volgende stap zetten. Dit betekent dat je actief op zoek gaat naar kosten die je kan vermijden of producten waarop je kan besparen. Op die manier kan je je houden aan een sober consumptiegedrag en zal er op lange termijn meer geld overblijven op het einde van de maand.

Creditcards vermijden

Nadelen creditcards

Creditcards worden vaak beschouwd als de normaalste zaak van de wereld als het gaat om bankkaarten. Kredietkaarten hebben inderdaad heelwat voordelen zoals de vergemakkelijking van betalingen in het buitenland of bijkomende verzekeringen. Toch zijn er heelwat nadelen aan creditcards verbonden, zoals de extra kosten die je moet betalen voor het gebruik.

Betalen op krediet

Het belangrijkste nadeel is misschien wel van psychologische aard: door het gemak en de vlotte betaalmogelijkheden van de creditcard ga je dit als iets vanzelfsprekends beschouwen. Maar opgelet: wat je op krediet betaalt, ga je toch ooit weer terug moeten betalen, en dit wordt wel eens uit het oog verloren door heelwat kredietkaartgebruikers.

Kredietlimiet verlagen

Hoge rente

Als je in het verleden al vaak problemen hebt gehad met in het rood staan, dan weet je dat voor in het rood gaan vaak een hoge rente worden aangerekend. Als je eraan gewoon bent om steeds over een kredietlimiet te beschikken op je zichtrekening, dan ga je je daar op instellen. Vanzelf ga je je niet al te veel afvragen of je die bepaalde producten wel kan kopen, en of er wel genoeg geld op je rekening staat. Je mag immers toch in het rood gaan met je bankkaart, dus kan je die aankoop wel even doen.

Rood staan

Om deze houding te veranderen, kan je aan je bank vragen om je kredietlimiet gewoon te verlagen. Vraag om een strengere limiet waardoor je minder euro's in het rood kan gaan. Als je echt streng wilt zijn tegenover jezelf, vraag dan aan je bank om in het rood gaan op je rekening helemaal af te schaffen. Als je niet in het rood kan gaan, dan kan je ook niet in de verleiding komen. Bijkomend voordeel is dat je bij verlies of diefstal van je kaart ook gewapend bent tegen al te hoge geldopnames door fraudeurs.

Financiële situatie opvolgen

Geldbeheer

Niet te onderschatten bij een goed geldbeheer is een goede kennis van je persoonlijke financiën op zowat elk moment van de maand. Het is heel nuttig om precies te weten hoeveel je op je rekening hebt staan telkens je naar de stad gaat om inkopen te doen, of telkens je met vrienden uitgaat.

Follow-up

Natuurlijk hoef je niet elke dag van de maand te gaan kijken hoeveel er op je rekening staat, maar een follow-up van je financiën één keer per week kan zeker geen kwaad. Het is handig om bijvoorbeeld een bepaalde dag per week uit te trekken voor je financiële zaken. Doe dit rustig thuis via internetbankieren op een moment dat je niet gestoord kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "In het rood staan: tips om in het rood gaan te vermijden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Geldtips
Schrijf mee!