Schuldaflossing: hoe kan je je schulden effectief afbetalen?

Schuldaflossing: hoe kan je je schulden effectief afbetalen? Soms is het geheel van je schulden zo onoverzichtelijk dat je niet weet waar te beginnen en welke schulden eerst te betalen. Daarom is het nuttig om eerst een duidelijk overzicht te maken van al je schulden en openstaande betalingen, zodat je weet waar je aan toe bent. Als je niet in staat bent om nog een achterstallige betaling terug te betalen, dan neem je best contact op met je schuldeisers. Zij kunnen een realistisch afbetalingsplan voorstellen waardoor een vlottere schuldaflossing mogelijk wordt. Ook bijkomend advies vragen aan een schuldbemiddelaar behoort tot de mogelijkheden om uiteindelijk tot een schuldaflossing te komen. Hoe kan je zorgen voor een effectieve afbetaling van je schulden?

Schulden afbetalen

Vóórdat je je schulden wilt gaan afbetalen, is het handig om eerst een duidelijk overzicht te maken van al je schulden. Verzamel alle facturen die je nog moet betalen en alle leningen die je nog hebt lopen. Vergeet ook niet de dingen op te schrijven die je gekocht hebt op afbetaling. Ga na hoe lang en hoeveel je nog moet afbetalen vóórdat ze jouw eigendom worden.

Schuldaflossing en interesten

Schrijf ook op hoeveel interesten er aangerekend zullen worden als je je betaling niet op tijd hebt gedaan. Op die manier krijg je een beeld van de extra kosten die je zal hebben. Zoek uit welke schuldeisers de hoogste interesten zullen aanrekenen bij achterstallige betalingen. Misschien kunnen de kosten bijzonder hoog oplopen als ook het basisbedrag dat je verschuldigd bent vrij hoog is. Geef in dat geval de voorkeur om die schulden eerst af te betalen. Zoek daarbij uit welke schulden het meest zullen kosten als je de betaling ervan uitstelt.

Onderhandelen met schuldeisers

Betaal als je kan de hoogdringende schulden het eerst af. Als dit gebeurd is en je bent niet in de mogelijkheid om de rest van de schulden af te betalen, neem dan contact op met die schuldeisers. Wees eerlijk en zeg dat je momenteel niet de financiële middelen hebt om voor een schuldaflossing te zorgen. Je kan bijvoorbeeld vragen om een voorlopig uitstel van betaling. Je schuldeiser zal je eerlijkheid waarderen en hierop reageren. Eventueel zal hij een afbetalingsplan voorstellen.

Afbetalingsplan

De schuldeiser zal een afbetalingsplan voorstellen met daarin de voorwaarden van de afbetaling. Er zal duidelijk bepaald worden hoelang de afbetaling zal gespreid worden in de tijd en hoeveel je per maand zal moeten terugbetalen. Bekijk dit plan grondig en ga na of je zal kunnen voldoen aan de eisen die er gesteld worden. Aanvaard het afbetalingsplan alleen als het voor jou realistisch is. Het is beter om eerlijk te zijn als je denkt dat het afbetalingsplan te streng is, zowel voor jezelf als voor je schuldeiser.

Schulden met de hoogste rente

Geef er de voorkeur aan om in je afbetalingsplan te laten opstellen dat je de schulden met de hoogste rente het eerst afbetaalt. Als je deze schulden het laatst betaalt, dan zullen door de hoge interesten de kosten extra zijn opgelopen. Let er tegelijkertijd op dat het terugbetalen van deze schulden wel haalbaar is op korte termijn. Uiteraad moet je nog een budget kunnen overhouden voor je uitgaven in het dagelijks leven. Zoniet kan je voorstellen om de termijn van terugbetaling nog wat te verlengen.

Schuldbemiddelaar

Als je - ondanks alle goede wil en bedoelingen - er niet in slaagt om je afbetalingsplan tot een goed einde te brengen, zijn er nog andere mogelijkheden. Je kan in dat geval een beroep doen op schuldbemiddeling. Dan zal een schuldbemiddelaar je proberen te helpen om je schulden terug te betalen en weer een financieel gezonde toestand op te bouwen. Via de Gemeentelijke Kredietbank van je gemeente kan je een schuldhulpsaneringstraject laten opstarten, waarbij er naar een oplossing gezocht zal worden. Zo zal men proberen om voor een minnelijke regeling te zorgen met je schuldeisers. Als die minnelijke regeling afgewezen wordt door de schuldeisers, dan kan je in aanmerking komen voor de WSNP, de "Wet voor Sanering van Natuurlijke Personen".

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.bureauwsnp.nl/, bezocht op 29/10/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_schuldsanering_natuurlijke_personen, bezocht op 29/10/2015.

Reageer op het artikel "Schuldaflossing: hoe kan je je schulden effectief afbetalen?"

Reactie

Rvdmeulen, 11-11-2010 16:39 #1
Wat is het minimum bedrag wat je mag houden om rond te komen. Rekening houdend met je vaste lasten zoals huur, gas water, electra en een persoonlijk bedrag om rond te komen. Reactie infoteur, 12-11-2010
Beste Rvdmeulen,

Als je in de schulden zit is het belangrijk om nog voldoende geld over te houden voor je dagelijks leven en alle bijkomende kosten. Voordat je een plan voor de schuldaflossing opmaakt of laat opmaken, maak je dan ook best eerst een overzicht van al je kosten, zoals huur, gas, water, enz… Tel daarbij nog de gemiddelde kosten voor eten, drinken, kledij en dagelijkse onkosten en je komt aan het bedrag waarvan je zou moeten kunnen leven. Het gaat dan om een minimumbedrag of een soort van leefloon. Hoeveel euro dat precies is, kan je overeenkomen met je schuldeisers.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Oktober 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Schulden vermijden
Reacties: 1
Schrijf mee!