InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelen

Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelen

Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelen Als je een auto wilt kopen zijn er verschillende mogelijkheden en financieringsvormen. De eerste mogelijkheid is om eenvoudigweg je wagen met cash geld te kopen. Met contanten betalen is slechts voor weinig mensen weggelegd, want daarvoor heb je natuurlijk een goed gevulde spaarrekening nodig. De meest courante financieringsvormen voor de aankoop van een wagen zijn de autolening, de koop op afbetaling en de leasing. Bij de aankoop van je wagen moet je rekening houden met de voorwaarden die daarmee gepaard gaan, denk bijvoorbeeld aan het JKP en de rente. Wat zijn de belangrijkste voordelen en nadelen van deze respectievelijke financieringsvormen?

Aankoop wagen: cash

Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto gewoon met contanten te betalen. In dat geval moet je behoorlijk wat spaargeld aan de kant hebben gezet. Als je geen lening voor je wagen aangaat, dan heb je natuurlijk het voordeel dat er ook geen schuld aan je wagen is verbonden. Als je niet leent, hoef je ook geen rente te betalen. Bijkomend voordeel van het eenvoudigweg cash kopen van je wagen, zijn de mogelijke kortingen. Autoverkopers zijn vaak bereid zijn om kortingen toe te staan als je met cash geld op de proppen komt. Nadeel van de cash aankoop is dat je meteen een grote hoeveelheid geld van je rekening moet halen om de wagen te kunnen betalen. Dat geld kan dus een rente meer opbrengen op een spaarrekening.

Auto lenen op afbetaling

Afbetaling

Je kan ook een lening op afbetaling aangaan om je auto aan te schaffen. Voor deze formule kan je terecht bij de bank. Als je kiest voor de lening op afbetaling dan moet je het geleende bedrag met interest in schijven terugbetalen. Toch is het ook bij de autolening mogelijk om interessante kortingen te verkrijgen.

JKP

Bij de lening op afbetaling moet je rekening houden met het JKP of jaarlijkse kostenpercentage. Je kan het volledige bedrag van de aankoopprijs van de wagen lenen, waarna je het dus maandelijks met interest moet terugbetalen. In sommige gevallen kan je ook tot 110 % van de aankoopprijs lenen, om meteen ook bijkomende kosten te financieren zoals bijvoorbeeld de verkeersbelasting en de verzekering.

Auto kopen op afbetaling

Verkoop op afbetaling

Als je voor de aankoop van je wagen een financiering wilt aangaan bij de autoconstructeur zelf, dan is er sprake van een verkoop op afbetaling. De constructeur werkt in dat geval samen met de kredietverstrekker. Voordeel is dat je de verkoop op een praktische manier kan regelen met één persoon: de autoconstructeur. Bij de verkoop op afbetaling kan je niet het volledige bedrag van de koopprijs lenen en moet je ook een voorschot betalen.

Voorschot

Doordat je een voorschot betaalt, is de rentevoet vaak lager dan bij de lening op afbetaling. Ook hier moet je letten op het JKP en de voorwaarden die gesteld worden in de overeenkomst van de verkoop op afbetaling. De mogelijkheden op korting bij de aankoop zijn hier minder uitgebreid dan bij de twee vorige manieren tot aankoop van een wagen. Ook kan de overnamepremie van je oude wagen wat lager liggen.

Auto leasen

Leasing

Leasing is een financieringsvorm waarbij je maandelijks een vast bedrag betaalt aan een leasingsmaatschappij. In ruil voor dat bedrag mag jij dan de wagen gebruiken. Je huurt als het ware de wagen van de leasingmaatschappij. Bijkomende kosten zoals de kosten voor het onderhoud en de verzekering moet je meestal wel voor eigen rekening nemen.

Aankoopoptie

Op het einde van de leasing is er vaak een aankoopoptie. Bij het sluiten van het leasingcontract wordt er een restwaarde bepaald, waaraan je de auto kan kopen. Je kan dus op een voordelige manier eigenaar worden van de wagen. Nadeel aan leasing is wel dat de maandelijkse lasten wat hoger liggen dan bij de gewone koop op afbetaling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Autotips
Schrijf mee!