InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Europese economie

Europese economie

Europese economie De economische samenwerking binnen de Europese Unie is in 1957 gestart met de ondertekening van het verdrag van Rome. Sinds die tijd zijn er op economisch vlak tal van afspraken en wetten ontwikkeld waarvan de invoering van de Euro waarschijnlijk wel de meest tastbare is geweest. Dit artikel zal kort ingaan op de economische doelstellingen van de Europese Unie, de gevolgen voor de lidstaten en invloed van de recente uitbreiding van het aantal lidstaten binnen de Europese Unie.

Economische doelstellingen Europese Unie

De meeste relevante doelstellingen op economisch vlak van de Europese Unie zijn:
  • Het afschaffen van belemmeringen in het interne handelsverkeer tussen de lidstaten om één interne markt te creëren. Deze markt dient zoveel mogelijk te lijken op een nationale markt. Een aantal lidstaten heeft dit nog verder geïntegreerd door de euro in te voeren als gemeenschappelijke munt.
  • Bevestiging van de identiteit van de unie op de mondiale economische markten. De Europese Unie dient haar krachten te bundelen om de economische groei veilig te stellen en te kunnen concurreren met andere economische grootmachten zoals de Verenigde Staten en China.
  • Bevorderen van een evenwichtige economische en sociale ontwikkeling zoals werkgelegenheid.

Gevolgen voor de lidstaten

Één van de belangrijkste gevolgen van het creëren van de interne markt is het stijgen van de levenstandaard binnen de Europese Unie als geheel. De introductie van de euro heeft op economisch vlak een groot aantal belangrijke gevolgen gehad:
  • Er is meer concurrentie door prijstransparantie
  • Prijzen zijn stabiel door lage inflatie
  • Een sterkere stem voor de Europese Unie in de wereldeconomie

Invloed recente uitbreiding op de economische situatie

De grootste uitbreiding van de Europese Unie heeft plaatsgevonden in 2004 toen het van 15 naar 25 lidstaten uitgroeide. De economische gevolgen hiervan waren groot, met name voor de toetredende leden. Het CPB heeft in 2006 berekend dat de inkomensgroei per hoofd van de bevolking kan oplopen tot 40%. De uitbreiding als geheel kost de Europese Unie op de korte termijn echter veel geld. De in 2004 toegetreden landen waren gemiddeld genomen arm, waardoor zij het grootste deel van de Europese subsidies toegewezen kregen. Deze subsidies hebben echter wel bijgedragen aan een snelle groei, met als resultaat een volwaardigere interne markt.

Europese Centrale Bank

De ECB vormt samen met de nationale centrale banken van de lidstaten het Europees Systeem van Centrale Banken (ESCB). Het ESCB bepaalt het Europese monetair beleid met de centrale doelstelling om prijsstabiliteit te behouden en inflatie te voorkomen. De ECB doet dit voor de landen binnen de Eurozone en de andere nationale centrale banken ondersteunen de ECB hiermee voor de landen buiten de Eurozone.

Invloed van de economische afspraken op de crisis

Door een gecoördineerde aanpak tussen de Europese Centrale Bank (ECB), de nationale regeringen en de Europese commissie, is de Europese Unie in staat geweest om de spaartegoeden te beschermen en de kredietstroom naar het bedrijfsleven en de huishoudens op peil te houden. Met name de gemeenschappelijke munt maakte dit makkelijker voor een groot deel van Europa

Lees verder

© 2010 - 2019 Robert1983, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Europese economie"

Infoteur: Robert1983
Gepubliceerd: 25-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Europese Unie
Schrijf mee!