InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?

Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?

Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie? De financiële en economische crisis van eind 2008 leidde tot een recessie, gevolgd door massale overheidssteun aan de banken om de economie weer nieuw leven in te blazen. Hierdoor konden de banken weer herademen en volgde er een inderdaad een lichte economische heropleving in 2009. Niettemin bleef de werkloosheidsgraad hoog en hadden tal van Europese landen te kampen met een hoge schuldenberg, Griekenland op kop. De financiële problemen van Griekenland leidden in 2010 dan ook tot een sterke vrees voor een zogenaamd "double dip"-scenario. Een "double dip"-recessie komt erop neer dat de economie net na een economische heropleving opnieuw in een recessie terechtkomt. Uiteindelijk kon een "double dip" recessie afgewend worden. Wat betekent zo een "double-dip"-recessie concreet?

Financiële crisis 2008

Na de financiële en economische crisis van eind 2008 heerste er wereldwijd een onverdeeld pessimisme bij economisten en bij de grote meerderheid van de bevolking. De ineenstorting van de beurzen, het failliet gaan van Lehman Brothers (2007) in Amerika en de massale overheidssteun aan de banken leidde tot economische onrust. Banken werden aangeduid als onverantwoordelijke actoren in een alsmaar meer op geldgewin gerichte kapitalistische economie. In de nasleep van de crisis leidde dit tot een grote terughoudendheid bij beleggers waardoor lange tijd geld aan de zijlijn bleef staan.

Heropleving economie

Maar ook pessimisme heeft zijn tijd en uiteindelijk kon er niet blijven getreurd worden. In de loop van 2009 gingen investeerders meer en meer opportuniteiten zien in de laag gewaardeerde aandelen en stilaan konden de beurzen heropleven. De bescheiden heropleving van de economie zorgde voor een lichtpuntje in de financiële wereld. Toch kwam er in 2010 weer twijfel opzetten in verband met het aanhouden van die heropleving. De economische groei bleef beperkt en pessimisme stak weer de kop op onder economen waardoor men ging vrezen voor het zogenaamde "double dip"-scenario. Begin 2010 sprak men die vrees voor een mogelijke "double dip"-recessie steeds vaker uit.

"Double dip"-recessie

Dieptepunt

De benaming "dubbele dip" vind haar oorsprong in de grafiek van de toestand van de economie waarin zich duidelijk een tweevoudig dieptepunt aftekent. Een "double dip"-recessie betekent letterlijk dat de economie een dubbel dipje doormaakt, namelijk een recessie gevolgd door een lichte heropleving, waarna de economie opnieuw in een recessie gedompeld wordt.

W-vorm

De lichte heropleving is in feite niet sterk genoeg om zich te kunnen doorzetten, wat zorgt voor een nieuwe dip. De double dip-recessie is op een economische grafiek zichtbaar als twee V-lijnen die samen ook als de letter W kunnen gezien worden. Omwille van die W-vorm wordt de double dip-recessie ook wel W-shaped recessie genoemd wordt. Op de foto zie je een voorbeeld van deze W-vorm.

Concreet

Concreet betekent dit dat de financiële crisis van eind 2008 leidde tot een recessie, waarna er in de loop van 2009 een lichte heropleving plaatsvond. Die heropleving leek niet sterk genoeg waardoor men in de economische wereld rekening ging houden met een "double dip"-recessie. Die vrees had te maken met enkele verontrustende economische ontwikkelingen van begin 2010, waarvan de combinatie een potentieel explosief karakter had en voor veel nervositeit zorgde op de beurzen. Belegggers waren immers beducht voor de herhaling van het scenario van 2008, waarbij de beurzen grote verliezen maakten. Die nervositeit maakt ook deel uit van de algemene stemming op de beurs tijdens een crisis en in de nasleep ervan.

Economische ontwikkelingen 2010

Griekenland failliet

Begin 2010 raakte bekend dat Griekenland problemen had om haar schulden af te betalen. Het land stond op het rand van het failliet en de rente van de Griekse staatsobligaties schoot de hoogte in. Het Griekse probleem leidde tot onzekerheid in de hele eurozone. Zo begonnen economen zich de vraag te stellen of niet ook andere Zuideuropese landen zoals Italië, Spanje en Portugal in de financiële problemen zullen komen. Men sprakt op dat vlak lichtjes denigrerend over de zogenaamde PIGS-landen (Portugal, Italië, Griekenland en Spanje).

Einde euro?

Daarnaast bracht Griekenland het hele europroject in een moeilijk parket. Er werd rekening gehouden met een mogelijke Grexit, maar in de Europese Verdragen was geen exit-optie voor lidstaten bepaald. Veel onzekerheid hieromtrent gaf ook prestige van de Europese eenheidsmunt een flinke deuk. Meer en meer ging men beseffen dat het einde van de euro geen science-fiction meer hoeft te zijn, maar wel degelijk een reëel scenario kan vormen. De koers van de euro daalde en versterkte de vrees voor een nieuwe recessie.

Groeicijfers

Bovendien kwam Duitsland met tegenvallende groeicijfers in het vierde kwartaal van 2009, wat voor de meeste economen toch vrij onverwacht was. Duitsland is de grootste economie van de eurozone en daardoor een echte draaischijf en motor voor de andere landen. Als Duitsland in de problemen zou komen, dan zou de kans op een "double dip"-recessie een heel stuk groter worden.

Overheidsschulden

Tenslotte is het zo dat zowel de Verenigde Staten als tal van Europese landen bleven zitten met een enorm hoge overheidsschuld. Cruciaal probleem hierbij is dat het economisch herstel moeizamer verloopt als vele landen met hetzelfde probleem zitten, want dan kan je als land niet profiteren van de positieve invloed van andere landen die er beter voor staan. Op die manier kan er een kettingreactie in gang gezet worden, waarin het ene land in recessie het andere meesleurt.

"Double dip"-recessie afgewend

Uiteindelijk kwam de vrees voor een "double dip"-recessie in 2010 tot uiting in zenuwachtige beurzen in Europa en in Amerika, maar kon de realisatie van dit negatieve scenario afgewend worden. De economie kon in 2011 wereldwijd weer lichtjes herstellen en leidde tot een beperkte groei in de meeste landen. De problemen met Griekenland bleven voortduren maar Europa kon het land uiteindelijk in de eurozone houden, wat beleggers geruststelde en opnieuw deed investeren in Europese aandelen. Ook in de Verenigde Staten van Amerika kwam de economie er weer beter voor te staan, ondanks het feit dat torenhoge overheidsschulden als een zwaard van Damocles boven de wereldeconomie blijven hangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen?Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen?Beleggen in grondstoffen is voor de ene belegger vooral een risicovolle onderneming, terwijl de andere er vooral kansen…
Hoe beheer je jouw financiën tijdens een recessie?Hoe beheer je jouw financiën tijdens een recessie?Hier vind je nuttige tips om jouw financiën op orde te houden tijdens een recessie. Een financieel adviseur is vaak te d…
Hoe kun je bij recessie geld verdienen door te investeren?Hoe kun je bij recessie geld verdienen door te investeren?Gaat het economisch goed, dan zijn er volop mogelijkheden om geld te verdienen. Gaat het slecht oftewel als het een rece…
Profielwerkstuk onderwerpenProfielwerkstuk onderwerpenIn Havo 5 en VWO 6 moet je een profielwerkstuk maken, afgekort PWS. Hiervoor moet je een onderwerp kiezen die bij je hoo…
Economie: mogelijke positieve gevolgen van de crisisEconomie: mogelijke positieve gevolgen van de crisisSinds de economische crisis van 2008 viel de wereldeconomie ten prooi aan allerlei negatieve gevolgen. Inflatie, werkloo…
Bronnen en referenties
  • http://www.vonk.org/Economie/double-dip-oorzaken-en-gevolgen-van-een-nieuwe-recessie.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Double_dip
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/nouriel-roubini-gelooft-niet-meer-in-double-dip-recessie/article-normal-426735.html
  • http://slimbeleggen.net/tag/double-dip-recessie/
  • (alle bronnen geraadpleegd op 31/01/2016)

Reageer op het artikel "Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crisis
Schrijf mee!