InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenen

Geldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenen

Geldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenen Door de kredietcrisis is er ook een pensioencrisis ontstaan. Velen dachten later onbezorgd te kunnen gaan genieten van hun pensioen, maar de uitkeringen vallen tegen. De dekkingsgraad is de graadmeter die iets zegt over de financiële gezondheid van het pensioen. Ligt deze onder 105 procent dan is er een tekort. En dit gebeurde bij veel pensioenfondsen door de dalende beurzen.

Herstelplannen pensioenfondsen

Vanwege de tekorten bij de pensioenfondsen moeten deze van de Pensioenwet herstelplannen maken om er weer boven op te komen. De Nederlandse Bank beoordeelt deze plannen en houdt er toezicht op. Die plannen hebben voor de pensioengerechtigden vervelende gevolgen. De werknemer en de werkgever moeten meer premie betalen. Gepensioneerden merken het omdat de uitkeringen niet meer mee groeien met de inflatie. Gelukkig is het zo dat de inflatie momenteel laag is, zodat de schade beperkt blijft.

Korting op de pensioenuitkering

Toch zou het zo kunnen zijn dat zelfs op de pensioenuitkeringen wordt gekort als de dekkingsgraad nog verder daalt of het herstelplan niet werkt. Minister Donner heeft in februari 2009 de pensioenfondsen vijf jaar de tijd gegeven om aan het herstel te werken. Lukt dit niet dan worden de pensioenen gekort, niet alleen de uitkeringen maar ook de opgebouwde pensioenrechten. Zo wordt de pijn gelijkelijk verdeeld. Dit geldt vooral voor mensen met een middelloonregeling. Er zijn ook mensen met een andere pensioenregeling, bijvoorbeeld een beschikbare premieregeling. Wanneer u er eentje heeft waarvan de premie is belegd, dan kan de waarde best is zijn gedaald. Een oplossing hiervoor is de pensioenknip. Hiermee stelt u uw pensioen maximaal vijf jaar uit. Dit is op vrijwillige basis.

Herstel economie?

Het lijkt overigens weer goed te gaan met het herstel van de economie, hoewel de werkloosheid nog toeneemt. Gaat het echter goed met de koersen dat zal bij de pensioenfondsen weer voldoende geld in kas zijn.

Pensioentips

  1. Ga naast het opbouw van het pensioen zoveel mogelijk sparen. Doe dit op een internetspaarrekening. Dit belasting is laag 1,2% en er is een vrijstelling van 20.600 euro per persoon. Daarnaast is een lijfrentepolis mogelijk.
  2. Verhoog uw pensioenopbouw. U kunt dit alleen doen of via een collectief aanvullend ouderdomspensioen.
  3. Werk langer door. Elk jaar dat u langer doorwerkt stijgt uw pensioen met ongeveer 8%.
  4. Ruil nabestaande pensioen in.
  5. Los uw hypotheek af indien mogelijk.
  6. Ga beleggen. Nu de koersen laag zijn is de kans op behoorlijk rendement reëel. Stel de winst op tijd veilig

Pensioenmomenten

Hou rekening met de volgende pensioenmomenten die van invloed kunnen zijn op uw oudedagsvoorziening.
  1. Eigen zaak beginnen: zelf voor uw pensioen regelen.
  2. Parttime gaan werken: minder salaris, dus minder pensioen.
  3. Echtscheiding: wettelijke regeling voor de verdeling van het pensioen.
  4. Wisselen van baan: let op dat u niet achteruit gaat met uw pensioen.
  5. Met pensioen gaan: u kunt meestal allerlei keuzes maken in uw pensioenregeling

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioenfondsen en beleggingenDoor de kredietcrisis zijn veel pensioenfondsen in slecht weer terecht gekomen. Met name door zeer slechte resultaten op…
Verlies van koopkracht door schrappen pensioenindexeringVerlies van koopkracht door schrappen pensioenindexeringAls gevolg van de tegenvallende beleggingsresultaten en de lage rentes, zijn veel pensioenfondsen al een aantal jaren on…
Dekkingsgraad pensioenfondsenDekkingsgraad pensioenfondsenVerandert er niets aan de extreem lage rekenrente voor pensioenfondsen dan leidt dat bij een verplichte dekkingsgraad va…
Is mijn pensioenuitkering nog veilig tijdens een recessie?Is mijn pensioenuitkering nog veilig tijdens een recessie?Een grote vraag van veel gepensioneerden en nog werkenden is tegenwoordig of hun pensioenuitkering wel overeind blijft i…
Pensioenen & de api geeft meer flexibiliteitPensioenen & de api geeft meer flexibiliteitVindt u de manier waarop u spaart voor uw pensioen ook star en stroef? Mooi, want we krijgen er een nieuwe flexibelere p…

Reageer op het artikel "Geldkwesties: Sparen voor uw oude dag - pensioenen"

Reacties

Victorho (infoteur), 11-01-2010 17:32 #2
Heb vorig jaar in de Consumentengids gelezen dat in 2060 de gemiddelde huizenprijs in Nederland 1 miljoen Euro bedraagt. Een stijgende huizenprijs is er dus nog wel en daarom snapte ik het niet.
Groet,
Victorho Reactie infoteur, 11-01-2010
Er is jarenlang sprake geweest van een overspannen huizenmarkt. Momenteel is sprake van een correctie, met over zonder kredietcrisis. Het is onduidelijk hoelang die correctie zal duren.

Groet, Etsel

Victorho (infoteur), 11-01-2010 12:25 #1
Zou je mij de redenatie achter de zin "Los uw hypotheek af indien mogelijk" kunnen vertellen? Dit is belasting-technisch gezien niet verstandig in veel situaties.
Groet,
Victorho Reactie infoteur, 11-01-2010
Tegenwoordig is waardestijging van huizen niet meer zo vanzelfsprekend. Het is dus geen appeltje voor de dorst meer.

Bij een lopende hypotheek kan aflossen niet, soms is er een jaarlijks maximum. Het kan ook met een spaar- of beleggingshypotheek die aan het einde van de looptijd vrijkomt. Als uw looptijd van uw hypotheek afloopt kunt u zonder boete overstappen naar een ander vorm die aflossen toestaat.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Geldkwesties
Reacties: 2
Schrijf mee!