Vastgoed Dubai: luxe hotels, shopping en speculanten

Vastgoed Dubai: luxe hotels, shopping en speculanten Dubai staat bij de meeste mensen bekend als een van de meest welvarende landen van de wereld. Dubai staat voor luxueuze hotels, sjieke shoppingscentra en megalomane bouwprojecten. Voor de kust van Dubai worden kunstmatige eilandjes aangelegd om rijke investeerders en beroemdheden te lokken. Eind 2009 sloeg de globale financieel-economische crisis hard toe in Dubai, onder meer op het vlak van vastgoed en toerisme. Het staatsbedrijf Dubai World had toen te maken met grote schulden en stond - mede door de acties van speculanten in vastgoed - op de rand van het failliet. In de nasleep van die crisis veerde Dubai echter weer op. De vastgoedmaatschappij Dubai World kwam weer boven water met de afronding van enkele imponerende vastgoedprojecten en stilaan verkreeg Dubai weer een toppositie in lijstjes van meest tot de verbeelding sprekende vakantieoorden ter wereld. Voor toeristen die houden van zon, zee en shopping blijft Dubai en gedroomde bestemming.

Dubai: hotels en luxe

Dubai is een staatje dat gelegen is aan de Perzische Golf en deel uitmaakt van de Verenigde Arabische Emiraten, een federatie van zeven emiraten met als hoofdstad Abu Dhabi. Dubai is een welvarend emiraat dat rijk geworden is door de inkomsten van petroleum. Voorts heeft het emiraat zich ontwikkeld tot een financieel en toeristisch centrum. Dubai beschikt over tal van luxueuze hotels en peperdure appartementen, die regelmatig in het nieuws komen doordat beroemde filmsterren en rijke zakenmensen er de tijd doorbrengen. Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw kent Dubai een explosieve economische groei en de wolkenkrabbers rezen sindsdien dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Zon, zee en shopping

Rijkdom trekt rijkdom aan en dat is ook in Dubai het geval. Rijke mensen van overal ter wereld komen naar Dubai om te shoppen in sjieke shoppingscentra of om de vastgoedsector te verkennen. Op het vlak van het vastgoed is Dubai uiterst interessant: je hoeft er geen onroerende voorheffing te betalen, en er is geen belasting op de verkoop van vastgoed. Ook kan je makkelijk je kapitaal investeren zonder dat er een controle wordt uitgevoerd op de herkomst ervan. Dubai is dan ook een enorme aantrekkingspool voor mensen die willen handelen in vastgoed. Tal van grote hotelketens rijven enorme winsten binnen dankzij de populariteit van Dubai bij toeristen en liefhebbers van shopping, zon en zee.

Dubai: crisis vastgoed

Maar de grote explosie van hotels, appartementen en andere bouwprojecten leidde op het einde van 2009 tot een probleemsituatie. De economische crisis van 2008-2009 liet ook in Dubai haar sporen na: verscheidene bouwprojecten kwamen stil te liggen en het land kreunde onder een enorme schuldenberg. Critici spraken toen van een mogelijk failliet van Dubai omwille van het uiteenspatten van de zeepbel van het vastgoed. Dubai World, het bedrijf dat onder meer de megaprojecten van de kunstmatige eilandjes voor de kust onder zijn hoede had, kampte toen met ernstige betalingsproblemen die over de hele wereld zorgden voor onrust op de beurzen.

Dubai World

Dubai World is een van de grootste staatsbedrijven en het uithangbord van de tot de verbeelding sprekende infrastructuurwerken in het golfstaatje. Indien Dubai World failliet gaat, dan zou dat een serieuze knak betekenen voor het prestige van het emiraat en onrechtstreeks ook voor alle andere Arabische Emiraten. De onrust op de beurs kwam er in 2009 vooral omdat Abu Dhabi niet meteen met concrete toezeggingen kwam om mede-emiraat Dubai financieel te steunen. Die financiële steun was er de vorige jaren wel, vermits een groot deel van de astronomische bouwprojecten in Dubai werden ondersteund door Abu Dhabi. Maar uiteindelijk leidden deze problemen niet tot het einde van Dubai World, wel integendeel. Tal van imponerende vastgoedprojecten werden in de jaren erna tot een goed einde gebracht.

Speculanten vastgoed

Hoe is het zover gekomen dat een welvarend land als Dubai in 2009 op de rand van het failliet stond? De basis van het probleem lag bij speculanten in vastgoed die woningen alleen maar kopen om ze met hoge winsten door te verkopen. Een speculant kan bijvoorbeeld een woning kopen nog vòòrdat ze volledig afgewerkt is, en ze bij een grote prijsstijging gewoon verder verkopen. Zo maakt hij een mooie winst, terwijl de woning nog niet eens afgewerkt is. Op die manier kan een huis meerdere keren van eigenaar veranderen zonder dat de bouwwerken afgerond zijn. Dit systeem kwam in de problemen in de nasleep van de economische wereldcrisis van 2008-2009. Door de crisis kwam er een tekort aan kopers van woningen, en de banken - die zelf al moeilijkheden hebben - zijn minder geneigd om leningen te geven. Zo blijven veel speculanten dus met hun (onafgewerkte) woningen zitten, zonder er opbrengsten van te kunnen opstrijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Renategranade0, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubai_World, bezocht op 19/01/2016.

Reageer op het artikel "Vastgoed Dubai: luxe hotels, shopping en speculanten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Januari 2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!