InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Betere regelingen voor zelfstandigen en starters

Betere regelingen voor zelfstandigen en starters

Betere regelingen voor zelfstandigen en starters Zelfstandigen en starters kunnen waarschijnlijk door de recessie van 2009 rekenen op veel steun vanuit het kabinet. Op Prinsjesdag 2009 werd bekend dat de winstvrijstelling flink omhoog gaat voor zelfstandigen en starters. Daarnaast verdwijnt het urencriterium. Goed nieuws voor ondernemers dus die onder de noemer zelfstandig of starter vallen.

Winstvrijstelling MKB

Bedrijven in het MKB hoefden tot 2009 over 10,5 procent van hun winst geen inkomstenbelasting te betalen. Dit percentage gaat nu omhoog naar 12 procent

Afschaffen urencriterium voor MKB-winstvrijstelling

De MKB winstvrijstelling kregen bedrijven echter alleen maar als zij ook aan het urencriterium voldeden. Per jaar moest een ondernemer (ook een starter) minimaal 1225 uren besteden aan zijn werk om in aanmerking te komen voor de MKB winstvrijstelling. Vanaf volgend jaar hoeft dit niet meer. Ondernemers die naast een baan ook nog een eigen bedrijf hebben en ondernemers die in deeltijd werken ook recht hebben op de NKB winstvrijstelling.
Deze stimulans heeft als resultaat dat het veel gemakkelijker en aantrekkelijker wordt om er een bedrijf naast te starten of een deeltijdbedrijf op te richten.

Meer mogelijkheden voor krediet

Het kabinet wil dat bedrijven de mogelijkheid blijven houden om krediet te krijgen. Daarom zet het Ministerie van Economische Zaken een aantal zaken in om dat te bewerkstelligen:

De Garantie Ondernemersfinanciering (GO)

Helemaal nieuw is de Garantie Ondernemersfinanciering Hij is in het leven geroepen voor de specifieke gevolgen van de kredietcrisis van 2009. Het gaat dus om een tijdelijke maatregel. Grote en middelgrote bedrijven kunnen er gebruik van maken. Banken hebben met de GO de garantie dat 50 procent van de verstrekte lening wordt terugbetaald. Het gaat daarbij om leningen van 50 tot 150 miljoen euro.

De groeifaciliteit

Bedrijven die snel groeien of die andere bedrijven overnemen hebben soms even heel snel extra kapitaal nodig. De Groeifaciliteit voorziet daar in. Op basis daarvan geeft de overheid garanties aan banken of andere financiers als het gaat om risicodragend vermogen. De overheid staat garant voor de helft van aandelenkapitaal via een investeringsmaatschappij of de helft op een achtergestelde lening via de banken.De overheid staat garant tot maximaal 25 miljoen euro.

Besluit Borgstellingskrediet MKB

Het Besluit Borgstellingskrediet MKB (BBMKB) is sinds het begin van de kredietcrisis behoorlijk uitgebreid. De voorwaarden zijn veranderd, maar ook het geld dat de overheid er in heeft gestoken. Begin 2009 verhoogde de overheid het budget al tot 745 miljoen euro. Voor 2010 staat hetzelfde bedrag op de begroting.

Microkrediet voor startende ondernemers

In 2010 wil het kabinet 1000 microkredieten aan startende ondernemers geven. Zij kunnen maximaal 35.000 euro lenen, maar krijgen ook een coach toegewezen die hen begeleidt naar een succesvolle onderneming.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

De Kleinschalingsheidsinvesteringsaftrek is door het kabinet behoorlijk verruimd. De regeling waarbij kleine investeringen worden gestimuleerd richt zich vooral op het midden- en kleinbedrijf. Maximaal kan een ondernemer een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28 procent bereiken. Dit was altijd 25 procent. Bij een investering van een bedrag tussen de 54.000 en 100.000 euro kan maximaal een investeringsaftrek van 15.120 worden opgevoerd. Ook komen vanaf 2010 zeer zuinige auto's, zoals elektrische wagens in aanmerking voor de KIA.

Structurele voorzieningen gehandicapte startende ondernemers

Mensen met een handicap die een bedrijf willen starten hebben vanaf 2010 veel meer mogelijkheden op dat gebied. Als zij beneden een bepaald inkomen blijven, krijgen zij structureel de middelen die zij daarvoor nodig hebben. Daarbij kan het gaan om een doventolk, vervoer of een aangepaste werkplek.

Bedrijfsruimte in privé ruimte: vaak aftrekbaar

Onlangs heeft de Hoge Raad bovendien bepaald dat ondernemers die een kwalificerende werkruimte in hun privé-woning gebruiken voor het uitoefenen van een bedrijf aanzienlijk hogere aftrekposten hebben bij de vaststelling van de winst uit onderneming. Voorheen konden alleen de gebruikersvergoeding worden opgevoerd, maar door de uitspraak van de Hoge Raad mogen nu ook de huurderslasten worden meegenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van PrinsjesdagGeschiedenis van PrinsjesdagSinds april 2013 zit Willem-Alexander op de troon. Daarvoor hebben wij vier vrouwelijke koninginnen gehad. Waar komt de…
Huurwoning kopenHuurwoning kopenEen huurwoning kopen is vaak aantrekkelijker dan een bestaande koopwoning te kopen. Vooral voor starters is dit de ideal…
Prinsjesdag en de miljoenennotaPrinsjesdag en de miljoenennotaElk jaar is het op de derde dinsdag van september Prinsjesdag. Veel mensen luisteren en kijken hierbij naar de Troonrede…

Reageer op het artikel "Betere regelingen voor zelfstandigen en starters"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Ondernemer worden
Schrijf mee!