Traveller cheques een betalingsmiddel op sterven na dood

Traveller cheques een betalingsmiddel op sterven na dood Als je op reis gaat is het natuurlijk niet altijd aan te raden om grote sommen cash geld met je mee te nemen, de traveller cheque is op veel plaatsen een ideale oplossing. Maar denk eraan dat hij bijna nergens meer verkrijgbaar of inwisselbaar is in België of Nederland.

Hoe werkt het?

Ze worden steeds uitgegeven in alle mogelijke valuta en meestal uitgeschreven in ronde bedragen. Als je ze als klant aankoopt moet je ze dadelijk tekenen aan de linkerzijde zodat ze verzekerd zijn vanaf dat moment. Als de cheques geind worden op je vakantiebestemming dien je ze opnieuw te parafreren. Men kan natuurlijk je legitimatiekaart vragen.

Voor en nadelen

Nadeel is wel dat de dienst niet gratis is. Je betaald enkele euroís provisie (1-3%) van het cheque bedrag en er kunnen door de bank waar je omruild nog extra kosten gelden. Denk er wel aan dat cash geld inruilen tegen de plaatselijke valuta of geld pinnen in een vreemd land vaak enorm duur is en je de munten vaak niet meer omgeruild kan krijgen eenmaal terug van vakantie. Dit maakt dat de travellerís cheques een relatief goedkope oplossing zijn. Omruilen doe je meestal bij de plaatselijke bank. In Noord-Amerika (USA en Canada) kan men op de meeste plaatsen, in winkels, restaurants of hotels vaak direct betalen met de cheques. Je ontvangt cash wisselgeld terug en doet er goed uit cheques te laten uitschrijven met kleinere waarden. Ze zijn onbeperkt geldig, wat ervoor zorgt dat je ze kan bijhouden tot je volgende reis. Denk er ook aan dat wanneer je met een overschot aan cheques terug naar de bank moet in België of Nederland en dat er opnieuw kosten kunnen gerekend worden voor het opnieuw laten uitkeren van het bedrag.

Afschaffing

In Nederland en België zijn de travellerís cheques al lang geen hip betaalmiddel meer. Vaak moet je ze lang op voorhand bestellen en sommige banken bieden de dienst zelfs niet meer aan. Ga je op reis en wil je er toch gebruik van maken, vergeet dat zeker niet minimum tien dagen op voorhand je bank in te lichten. De vier Belgische grootbanken Dexia, ING België, KBC en Fortis BNP Paribas hebben ze inmiddels geschrapt uit hun assortiment. Ook de grootste Nederlandse banken zoals Rabobank stoppen met het verdelen en verzilveren van de cheques.

Waar kan je nog wel traveller cheques omruilen?

In België en Nederland kan je terecht in alle kantoren van de Goffin Bank, die je hebt in veel verschillende gemeenten en steden en in sommige kantoren van Western Union. Ook de meeste Nederlandse kantoren GWK/Travelex accepteren nog steeds traveller cheques.

Western Union (BEL+NL)

Verzekering

Contanct geld mee op je vakantie of stedentrip meenemen is niet altijd verstandig. Vaak betaald de verzekering je niets uit bij eventueel verlies, de cheques daarentegen zijn wel verzekerd tegen diefstal of het kwijtspelen ervan. De traveller cheque is niet enkel om mee te reizen. Het is ook een veilige manier om contant geld thuis te bewaren. Bij een inbraak bijvoorbeeld worden ze gewoon vervangen, meestal zelfs binnen de 24 uur.

American Express

American Express, is een Amerikaans bedrijf dat wereldwijde marktleider is in de verdelen van reischeques. Ze hebben coupures van 50, 100 en 200 euro en je kan ze bij de meeste banken aanschaffen en opnieuw omruilen.
© 2009 - 2020 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betalen met en inwisselen van de travelers chequeBetalen met en inwisselen van de travelers chequeSinds de invoering van de Euro is de travelers cheque niet meer zo populair, maar veel mensen zijn nog in het bezit van…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
American Express Creditcard: Flying Blue Credit CardAmerican Express wint veel terrein in Nederland op de, door banken aangeboden en in Nederland al erg populaire, Visa en…
Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Tijdens en kort na een financieel-economische crisis is het niet zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken…

Tips voor trouwen voor weinig geldNu er een duidelijke trend zichtbaar is richting meer traditionele normen en waarden, kiezen mensen weer massaal voor he…
Alles over vakantiewerk en bijbaantjesAlles over vakantiewerk en bijbaantjesIn 2009 hadden 1,2 miljoen jongeren een vakantiebaan. Anderen hadden een bijbaantje. Veel van hen verdienen dan wel op h…

Reageer op het artikel "Traveller cheques een betalingsmiddel op sterven na dood"

Reacties

Mick, 03-10-2014 10:27 #3
Bij inwisselen van Travel checks bij GWK vragen ze om het aankoopbewijs. Dus niet vergeten mee te nemen als je het nog hebt. Zonder betaald het GWK niet uit.

Patty Beks, 13-07-2013 11:51 #2
Als je nog in het bezit bent van Nederlandse gulden traveller cheques van American Express kun je bij het GWK een formulier halen om de cheques op te sturen.
Deze info heb ik op 12-07-13 vernomen.

Martina Kreemers, 27-06-2013 09:56 #1
Belangrijke info voor diegenen die nog in bezit zijn van: American Express Travellers Cheques uitgegeven door de Postbank. Na diverse telefoontjes, zie hier de oplossing.
Alleen bij POTT Change, Damrak 95 in Amsterdam kunt u nog terecht.
Tel.020 6263658. U dient wel ter plaatse uw countersign te zetten.
U krijgt de volledige waarde verzilverd, dus zonder enige inhouding van kosten.
Deze info dateert van vandaag 27 juni 2013.
Bij de GWK vestigingen kan het alleen indien u nog het aankoopbewijs kunt overleggen.

Infoteur: Bartmelis
Laatste update: 13-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!