InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopen

Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopen

Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopen Meestal komen openbare veilingen in het nieuws als er weer eens een astronomisch hoog bedrag is betaald voor een Van Gogh of een Picasso. Maar op openbare veilingen en verkopen worden niet alleen unieke schilderijen of kunstwerken verkocht. Zo zijn er verschillende soorten veilingen, waar allerhande voorwerpen worden verkocht, zoals meubels en antiek. Wie op een openbare veiling de hoogste prijs biedt wordt na betaling meteen de nieuwe eigenaar van het geveilde voorwerp. Bij het publiek bieden en uiteindelijk kopen van voorwerpen op veilingen komen er ook heelwat bijkomende kosten aan te pas. Zo betaal je naast de zogenaamde "hamerprijs" ook nog een commissieloon, BTW en auteurskosten. Hoe verloopt het publiek bieden en kopen op openbare verkopen?

Openbare veilingen: soorten

In feite kan zowat alles door middel van een openbare verkoop geveild worden, maar grosso modo zijn er ongeveer vier verschillende soorten veilingen.

Boedelveilingen

Op boedelveilingen worden vooral meubels verkocht, maar ook dingen zoals schilderijen, zilverwerken en andere voorwerpen. De waarde van de voorwerpen die hier worden geveild kan heel erg uiteenlopen.

Brocanteveilingen

Op de zogenaamde brocanteveilingen worden vooral tijdsgebonden voorwerpen en stukken aangeboden vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw.

Gecatalogeerde veilingen

De oudere stukken worden verkocht op de gecatalogeerde veilingen. Hierbij gaat het om kunstwerken en antiek die al op voorhand geschat werden en in een catalogus werden opgenomen. Deze soort van openbare veilingen worden vooral bezocht door liefhebbers van antiek en de absolute specialisten terzake.

Prestigeveilingen

De absolute top van de veilingen zijn de prestigeveilingen. Hier worden kunstwerken aangeboden die een breed internationaal publiek aanspreken. Denk hierbij aan de openbare verkoop van een Van Gogh of een Picasso waarvoor astronomische bedragen worden neergeteld. Doorgaans gaat het hierbij om zoveel geld dat de koper anoniem wilt blijven.

Vóór de openbare veiling

Vóór je een voorwerp koopt, is het belangrijk om het eerst gezien te hebben. Op die manier kan je nagaan in welke staat het voorwerp verkeert en je een beeld vormen van zijn waarde. Om die reden organiseert het veilinghuis dan ook enkele tentoonstellingen op de dagen vóór de veiling. Soms wordt zelfs 's ochtends van de dag waarop de veiling plaatsvindt, nog een tentoonstelling georganiseerd.

Tijdens de veiling: bieden

Minimumprijs

Op de veiling wordt elk te koop aangeboden voorwerp aan het publiek getoond. De veilingmeester begint met een minimumprijs van het voorwerp te geven. Meestal is dit een derde of de helft van de geschatte waarde van het voorwerp. Vanaf dan kan je beginnen te bieden. Je kan bieden door een hogere prijs te zeggen of een teken te geven dat vóór het begin van de veiling afgesproken is.

Hamer

Als je de hoogste bieder bent, krijg je het voorwerp toegewezen door de veilingmeester. Dit gebeurt op traditionele wijze door middel van een slag van de hamer op de toonbank. Hierna wordt de bieder geacht het voorwerp onmiddellijk te betalen. Je krijgt dan een document dat als factuur dient, waarna je het voorwerp mag meenemen. Als je niet betaalt, wordt het voorwerp opnieuw geveild. Maar als het voorwerp dan minder opbrengt dan jouw bod, dan moet je het verschil bijbetalen.

Openbare verkoop: prijs

Hamerprijs

Bij een veiling betaal je meer dan de prijs die je geboden hebt of de zogenaamde hamerprijs. Dit is dus de prijs waarvoor het voorwerp "onder de hamer" is gegaan, met andere woorden het bedrag van het laatste bod.

Commissieloon

Als koper betaal je de veilingzaal een commissieloon. Dit komt overeen met de kosten van de veiling en bedraagt ongeveer twintig percent. De verkoper betaalt de veilingzaal trouwens ook een commissieloon, dat meestal rond de tien percent ligt.

Auteurskosten

Als je een artistiek object zoals een kunstwerk of schilderij koopt dan kan het zijn dat je auteurskosten moet betalen. Die worden dan doorbetaald aan de kunstenaar of zijn rechthebbenden.

BTW

Verder betaal je ook nog BTW op de verkoopprijs. Voor openbare veilingen geldt een bijzonder systeem, waarbij er verschillende tarieven zijn voor bijvoorbeeld antiek en verzamelstukken.

Openbare veilingen vinden

Veilingen worden meestal aangekondigd in kranten, of op affiches. Ook kunnen uitnodigingen voor veilingen via de post verstuurd worden. De handigste manier om te weten te komen waar er veilingen worden georganiseerd is het internet, waar je alleen al via de zoekterm "veilingen" al een heleboel informatie kan verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De openbare verkoop van een onroerend goedDe openbare verkoop van een onroerend goedVaak ziet men in de krant een aankondiging van een “openbare verkoop” van een onroerend goed. Wat is dit? Waarom wordt e…
Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE)Het ereloon van de vastgoedmakelaar (BE)Wanneer u uw woning wenst te verkopen, kan u beroep doen op een vastgoedmakelaar. Deze deskundige gaat voor u op zoek na…
Huis kopen op een veilingAls laatste redmiddel worden huizen verkocht op een executoriale veiling. Het nadeel van deze veilingen is, dat het mind…
Openbare verkoop: nu ook online! (BE)Openbare verkoop: nu ook online! (BE)In België worden regelmatig woningen openbaar verkocht. Vaak vindt de openbare verkoop plaats in een café of openbaar ce…
Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedTips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedAls je je zelf niet wilt bezighouden met de verkoop van je huis kan je dit overlaten aan een makelaar in vastgoed. De ma…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbare_verkoop, bezocht op 06/11/2015.
  • http://www.openbare-verkopen.be/, bezocht op 06/11/2015.
  • http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/file/openbare_en_gerechtelijke_verkopen.html, bezocht op 06/11/2015.
  • http://finshop.belgium.be/nl/openbare-verkopen, bezocht op 06/11/2015.

Reageer op het artikel "Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!