InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Importeren vanuit China

Importeren vanuit China

Importeren uit China is niet zo eenvoudig als wat men denkt, vooral omdat er veel systeem en mechanisme verschillen liggen tussen Chinese bedrijfsleven en de sectoren van het westelijke deel van de wereld. Als u van plan bent om goederen of handelswaren rechtstreeks uit China te importeren zijn hier enkele belangrijke tips die u kunt raadplegen.

Belangrijke tips voor importeren vanuit China

Besteed aandacht aan de zakelijke aard van uw potentiële leverancier. Je wilt duidelijk weten of zij de werkelijke fabrikant zijn of een derde leveranciers of exporteur in China. Omgaan met fabrikanten en exporteurs hebben respectieve voor-en nadelen in termen van de internationale handel. Fabrikanten in het algemeen kunnen sneller reageren op vragen over producten, productontwikkeling en productie. Mogelijk bent u ook in staat om voor concurrerende zogenaamde "factory direct pricing" in aanmerking te komen. Echter, de derden (leveranciers en professionele exporteurs) hebben doorgaans veel bredere connecties in verschillende branches, zodat ze beter kunnen voldoen aan uw behoeften voor bredere gediversifieerde producten. Bovendien, professionele exporteurs in China kunnen u flink wat gedoe besparen, omdat zij veel meer ervaring dan de fabrikanten in de omgang met mogelijke problemen in verband met de internationale handel, waaronder regelgeving, de kwaliteit van de inspecties en logistieke coördinatie zijn slechts enkele voorbeeld. In het algemeen is het werken met een "vierde partij" leverancier niet wenselijk, dus niet aanbevolen.

Een nauwe maar gezonde persoonlijke relatie met de belangrijke medewerkers, bij voorkeur het beheer van uw potentiële leverancier is erg belangrijk in het proces van zakendoen in China. Zoals het feit, is de vertaling van het woord "Guanxi" "relatie", het woord is een zeer bekende en populaire term op Chinese zakelijk gebied. Houd er ook rekening mee dat het onthouden van andermans gezicht een heel belangrijk gebaar in de Chinese cultuur.

Je moet een goede indicatie van de kosten hebben voordat u uw bestelling plaatst met een leverancier in China. De verzendkosten is de som van FOB kosten van goederen, transport kosten die door uw expediteur met inbegrip van het vervoer over zee, land- en vrachtvervoer lokale goederenvervoer evenals haven/magazijn lasten, invoerrechten, en indien van toepassing de eventuele vergoedingen die door logistieke dienstverleners zoals inspectie/controle zijn gemaakt. Er kunnen nog een aantal verborgen kosten bij zitten. Ik adviseren u om met een professionele invoer beheermaatschappij uit te vinden wat voor verborgen kosten er zouden kunnen zijn in het proces van het importeren van uw specifieke producten. De eenvoudigste manier om te voorkomen dat u voor verassingen staat is een kleine test-bestelling te plaatsen.

Besteed veel aandacht aan de invoerrechten. Rechten zijn gebaseerd op HS-codes van de goederen die u importeert, per land is dit verschillend. Als uw Chinese leveranciers export ervaring heeft dan zou diegene wel moeten beschikken over de kennis van HS-code voor uw product. Echter, is het slim om nog steeds je huiswerk te maken door te controleren of de product beschrijvingen van de HS-code overeenkomt met het product dat u importeert. In sommige gevallen zijn product-definities enigszins vaag. Een verkeerde HS-code in de vrachtbrief kan vertraging opleveren van uw zending.

In de termijn van betaling word vaak een brief met krediet gebruikt, dit word veelal voorgesteld in de handel met de leveranciers in China, vooral als ze met u zaken doen voor de eerste keer.

Er zijn twee soorten export bedrijven in China. Eén daarvan is de werkelijke exporteur die rechtstreeks goederen en handelswaar voor u exporteert. De ander heet "exportagent" die is ingehuurd door de Chinese fabrikanten voor de verwerking en uitvoering van documenten. De export vertegenwoordigers hebben soms ook bepaalde profijt van de logistieke diensten aan de fabrikanten.

Niet-nakoming van product naleving kan zeer kostbaar zijn. Het kan een aanzienlijke vertraging zijn, en dwingen je tot betaling van extreem hoge en onverwachte douane belastingen zoals anti-dumping rechten. Vertragingen zal vervolgens resulteren in hogere kosten die worden gemaakt door opslag op een station of een container-werf. Daarom is het van kritisch belang om ervoor te zorgen dat alle producten die u importeert uit China voldoen aan alle regelgeving van het land van bestemming.

Bezoekadres, beuren en internationale beurzen zijn een geweldige manier om potentiële leveranciers face-to-face te ontmoeten. U kunt meestal een lijst van aankomende vakbeurzen op vele Chinese websites vinden. De meeste beurzen met Chinese fabrikanten en leveranciers worden vaak gehouden in de grote steden in Azië zoals Hongkong, India, Dubai en Shanghai.

Indien de goederen die u gaat importeren uit China moeten worden verpak in houten kisten, pallets of kratten voor een veiliger transport en gemakkelijker laden en lossen, standaard fumigatie is vereist vóór het invoeren in Nederland. Alle houten verpakkingen voor de export moet voldoen aan de nimp15 behandeld hout specificaties. Deze naleving moet worden bevestigd in officiële export documentatie met inbegrip van "cognossement". Voor meer informatie zult contact op moeten nemen met uw goederenvervoerders.
© 2009 - 2017 Gekkegerrit, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto importeren uit Duitsland goedkoperHet importeren van een auto uit Duitsland is goedkoper dan een occasion kopen in Nederland. Je hoeft namelijk niet de vo…
Exporteren naar BraziliëExporteren naar BraziliëBrazilië wordt een steeds belangrijke handelspartner van Nederland. De export naar het Zuid-Amerikaanse land ten opzicht…
Exporteren naar DuitslandExporteren naar DuitslandHet grootste deel van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is erg aantrekkelijk voor Nederland om handel te dr…
China; de geschiedenis van HongkongMeer dan 100 jaar was Hongkong in handen van Groot-Brittanië. De laatste 99 jaar van de kolonisatie was gepacht van Chin…
Hongkong, een geschikte stop-over bestemmingHongkong is onderdeel van de Volksrepubliek China. Het grootste gedeelte van het land is een schiereiland, grenzend aan…

Reageer op het artikel "Importeren vanuit China"

Infoteur: Gekkegerrit
Gepubliceerd: 05-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!