InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geld besparen met de slimme thermostaat

Geld besparen met de slimme thermostaat

Geld besparen met de slimme thermostaat De Slimme Thermostaat regelt de temperatuur in een huis zonder dat iemand voortdurend de kachel aan of uit hoeft te zetten. De Slimme Thermostaat slaat automatisch uit als er al een tijdje geen beweging meer in huis is. Dat is prettig bij hoge gasprijzen. Maar de Slimme Thermostaat doet meer. Hij denkt mee en zorgt voor een flink lagere gasrekening. Bovendien geeft een energieleverancier de Slimme Thermostaat momenteel gratis bij overstappen.

Een meedenkend apparaat

Het design vormgegeven apparaat is niet alleen gemakkelijk te bedienen, maar denkt vooral mee over wat zich in een huis afspeelt. In een woning waarin al een uur geen beweging is waargenomen, schakelt de thermostaat de kachel automatisch uit. Met een simpele druk op te knop bij binnenkomst is dat verholpen en gaat de temperatuur weer omhoog. Zijn er in andere vertrekken nog wel mensen aanwezig dan is ook dat gemakkelijk te ondervangen met een simpele instelling. De thermostaat heeft tevens een klokfunctie die kan worden gebruikt, maar zelfs die denkt mee. Gaan ís avonds de lichten uit, dan weet het apparaat dat de warmtevoorziening naar beneden kan en schakelt hij automatisch de kachel uit. Het vernuftige apparaat dat gemakkelijk te monteren is en ook zelf de ketels detecteert, bespaart een gemiddeld huishouden in ieder geval 10 procent op de energiekosten, maar dat kan afhankelijk van gezinssamenstelling en aanwezigheid zelfs oplopen tot wel 25 procent. Wie zijn oude cv ketel bij Essent vervangt door een nieuwe, krijgt de thermostaat bovendien gratis. Wie nog een goed apparaat heeft hangen, kan de slimme thermostaat gewoon kopen bij winkels van de Energieaanbieder.

Binnen 9 maanden de Slimme Thermostaat terugverdienen

Wie het apparaat zelf koopt, verdient het met de huidige gasprijzen in 9 maanden terug (en met de barre temperaturen van januari waarschijnlijk zelf al eerder). Onderzoek van TNO heeft onderzocht dat er in ieder geval altijd een energiebesparing van 10 procent te behalen is met de zwarte design thermostaat. Dit percentage wordt ook behaald door gebruik van een zonnepaneel, maar die is vanzelfsprekend in aanschaf veel duurder.

Bron: Larsjuh, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Larsjuh, Flickr (CC BY-2.0)

Eenvoudige bediening

Groot voordeel van de slimme thermostaat is verder dat het apparaat niet moeilijk te bedienen is, zoals in veel andere gevallen wel zo is. Uit onderzoek is wel gebleken dat de helft van de mensen hun klokthermostaat bijvoorbeeld nog op de fabrieksinstellingen heeft staan. Dat heeft met niets anders te maken dan met de ingewikkelde bediening. De slimme thermostaat is heel eenvoudig te installeren en te bedienen. Het zwarte, ronde design apparaat heeft grote letters en eenvoudige tiptoetsen die door iedere gebruiker gemakkelijk te hanteren zijn. Op het apparaat zitten een aantal mogelijkheden, maar niet zo dat de gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Wie het apparaat ís ochtends gewoon inschakelt, of de klok zo instelt dat het huis bij het opstaan al lekker warm is, hoeft in principe verder niets meer te doen. Bij het verlaten van de woning doet de thermostaat gewoon zijn werk en schakelt hij na een uur in op de uitstand. Even een druk op de knop bij binnenkomst zorgt ervoor dat de kachel vervolgens gewoon weer inschakelt. Tevens is er een warm welkom functie geïnstalleerd. Als die is geïnstalleerd is de bewegingsfunctie even uitgeschakeld en wacht het bezoek of de bewoners een lekker warm huis bij thuiskomst. Wie bovendien toch een klokfunctie wil installeren, heeft die mogelijkheid. In dat geval kan het apparaat op de computer worden aangesloten om op die manier tijden en temperaturen in te tikken. Gezinnen waarvan de kinderen nog wel eens de neiging hebben om de kachel maar op te stoken worden ook op hun wenken bediend. De thermostaat kan zo worden ingesteld dat er met een toptemperatuur kan worden gewerkt. De kinderen kunnen in dat geval drukken wat ze willen, maar de temperatuur komt dan niet hoger dan het voorgeschreven aantal graden.

Bron: WerbeFabrik, PixabayBron: WerbeFabrik, Pixabay

Leefpatroon wordt gevolgd

Het verschil met deze thermostaat en anderen is dat het het leefpatroon van de gebruiker volgt en daar actie op onderneemt. Daarin zit de grote besparing, terwijl dat niet ten koste gaat van het comfort. Wie het apparaat bovendien aanschaft hoeft niet steeds te denken dat hij achter de feiten aanhobbelt. Nieuwe functionaliteiten kunnen zo met de computer worden gedownload. Wie de slimme thermostaat aanschaft, zorgt niet alleen voor de eigen portemonnee, maar ontziet ook het milieu.

De slimme thermostaat

Meer informatie over de slimme energiebesparende thermostaat is te vinden op: ICY

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld besparen met de slimme thermostaat"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Winterse ongemakken
Schrijf mee!