InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geld besparen, hoe doe je dat

Geld besparen, hoe doe je dat

Iedereen kent het wel, Je koopt iets bijvoorbeeld een nieuwe kast en een week later is dezelfde kast voor de helft van het geld. Je baalt verschrikkelijk want je had best een week willen wachten met kopen om zo de helft van het geld in je eigen zak te houden. Toch betalen de meeste mensen jaarlijks honderden euro's aan dingen waarop je makkelijk had kunnen bezuinigen. Daarom hier twaalf tips om te besparen zonder te beknibbelen.

Tip 1: Bewaar alles in mapjes

Als je je administratie netjes bewaard, kun je het op elk gewenst moment weer terugvinden. Je kunt bv denken aan een map voor de garatiebewijzen. Als je plasma tv dan van de muur valt, kan je direkt het garantiebewijs + kassobon tevoorschijn halen. Zonder deze twee zou je niks uitbetaald krijgen.

Tip 2: Spreek geen voicemail in

Vorig jaar is er voor 35 miljoen euro uitgegeven aan het inspreken van voicemails. Dit was in de helft van de gevallen verspilde moeite want vaak wordt je of niet terug gebeld of de voicemail werd niet afgeluisterd. Bovendien kost het ook geld om je voicemail af te luisteren.

Tip 3: Licht alle vaste lasten eens door

Behalve het stroom zijn er ook veel andere vaste lasten die omlaag kunnen. Het is goed om met enige regelmaat te gaan controleren of je vaste lasten ergens anders goedkoper kan. Dit zelfde geld voor je internetaboonement. Als je vaak het eerste jaar door bent waarin je veel korting kreeg, sluipt het hoger worden van je internetrekening erbij in. Stap over op een andere provider en geniet weer een jaar lang van de korting.

Tip 4: Stroom op de som

Gemiddeld betalen huishoudens 150,00 teveel aan stroom per jaar. Dit komt omdat leveranciers de prijs jaarlijks stizwijgend verhogen. Vergelijk daarom de prijzen met andere aanbieders. Let ook hierbij op acties die het eerste jaar de prijs verlagen, soms word de prijs het tweede jaar met 40% verhoogd.

Tip 5: Dubbel verzkerd

Wie dubbel verzekerd is, betaald ook dubbele premiekosten. Dit is jammer, want een deel van het geld had je dus makkelijk zelf kunnen houden. Wat je kan doen is of eens goed door je verzekeringen lopen of al je verzekeringen bij één maatschappij afsluiten, dan weet je ook zeker dat er niks dubbel is verzekerd.

Tip 6: slimmer shoppen

Mer als 15% van de vrouwen heeft na een aankoop spijt hiervan. Maar vaak wordt het aangekochte niet meer teruggebracht naar de winkel. Weer dus een aantal euro's weggegooid terwijl je op zoek gaat naar een beter exemplaar. Bv: je zoekt iets voor boven een speciale broek. Neem de broek dan mee naar de winkel of trek hem aan, zo weet je meteen of de eventuele trui/blouse er bij past.
Voor het boodschappen geld: kijk eerst in de kast wat je nog hebt en wat je nodig hebt. Maak een lijstje en neem dit mee naar de winkel. Zo voorkom je dat je bv een pak macaroni haalt terwijl er nog 4 pakken ergens achter in de kast staat.

Tip 7: de merkloze variant

Op medicijnen en op veel andere producten zijn te besparen door het merkloze variant te kopen. Deze zijn vaak net zo goed alleen een heel stuk goedkoper. Voor medicatie geldt dat er in de merkloze medicijnen exact dezelfde werkzame stoffen zit als de duurdere medicijnen.

Tip 8: Geen telefoon

Jaarlijks een nieuw abbonement met telkens een nieuwe telefoon. Klinkt aantrekkelijk maar erg voordelig is het niet. Het scheelt maandelijks tientallen euro's als je alleen de simkaart aboonement vernieuwt en de oude telefoon houdt. Ook zelf een mobieltje kopen en daarmaa bellen met een sim- abonnement, is een stuk goedkoper dan een gratis toestel met een duur abonnement.

Tip 9: Duidelijke afspraken voor de rekeningen

Het komt vaak voor in huishoudens dat rekeningen niet, of juist dubbel worden betaald, omdat de één denkt dat de ander het al betaald heeft en andersom. Maak dus duidelijke afspraken wie voor welke rekening gaat zitten. Of laat één persoon alle rekeningen betalen ( van een gezamelijke rekening natuurlijk) maar zo voorkom je wel dubbele betalingen of helemaal geen betalingen.

Tip 10: agenda bijhouden

Noteer al je afspraken in een agenda. Zo vergeet je bv geen tandartsafspraak waar je niet bent geweest maar wel moet betalen.

Tip 11: Één benkrekening

Meerdere bankrekeningen zijn niet nodig en brengen alleen maar kosten met zich mee. Want bijna alle banrekeningen moeten betaald worden voor de bankpas. Dus als je dan toch bezig bent met de bankzaken controleer dan meteen of de rente op de spaarrekening ergens anders niet hoger is.

Tip 12: Alles bijhouden

Door minimaal twee keer per maand te gaan zitten om je rekeningen te lezen en te betalen voorkom je incassokosten. Het is ook handig om je post direkt open te maken, stel dat er iets bijzit dat direkt betaald moet worden, ben je de incassokosten ook voor.
© 2008 - 2017 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…

Reageer op het artikel "Geld besparen, hoe doe je dat"

Reacties

Mirjam (infoteur), 12-08-2008 00:30 #2
Hoi Jasmijn,
Ja als je eenmaal bezig bent met besparen gaat dat lekker. Het zijn inderdaad ook vaak de kleine dingetjes waar je niet bij stilstaat die gewoon wat meer kosten. Maar al die kleine dingetjes bijmekaar zorgen ervoor dat je best een redelijk bedrag besparen kan.

Jasmijn, 11-08-2008 19:39 #1
Wij moesten geld gaan besparen toen mijn man en ik een nieuw huis kochten. Het was best moeilijk in het begin, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het heel makkelijk. Spaarlampen om energie te besparen hebben we overal in het huis. Ik ben op Pretium overgestapt om minder voor de telefoon te sparen. Ik heb zelfs mijn mobiel weggedaan. Ik werk thuis dus ik heb die niet echt nodig, maar ik snap dat dat voor anderen moeilijk is. Wij hebben veel meubels gevonden bij 2dehands.nl wat goedkoper was dan Ikea. Als ik eten in de aanbieding zie koop ik veel en vries het. Als je geld bespaart omdat je je eigen huis wilt hebben is het helemaal de moeite waard.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 10-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!