InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019)

Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019)

Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019) Wanneer je woningeigenaar bent dan weet je dat je woning nooit af is. Een huis renoveren of alleen al opknappen, zodat deze weer voldoet aan de eisen van de eigenaar, is een kostbare aangelegenheid. Het isoleren van een woning staat bij de gemiddelde huiseigenaar hoog op het lijstje. Energie besparen is namelijk goed voor de portemonnee, maar zeker ook voor het milieu. Gelukkig heeft de Nederlandse overheid anno 2019 de subsidiepot voor woningisolatie (wederom) gevuld. Vanaf 2 september 2019 tot en met 31 december 2020 kunnen huiseigenaren een beroep doen op deze 'Subsidie energiebesparing eigen huis' (SEEH), de subsidiepot waar 84 miljoen euro in is gestort. Per woning is het mogelijk om tot 10.000 euro subsidie te krijgen.

Subsidie ook al in 2016 verstrekt

Al eerder, begin 2016, is er een door de overheid ingestelde subsidieregeling geweest om energiebesparende maatregelen te stimuleren in koopwoningen. Het ging om een bedrag van in totaal 100 miljoen euro. Hiervan werd 20 miljoen vrijgemaakt voor innovatie, verbetering van het Nationaal Energiebespaarfonds en een voorlichtingscampagne, en 80 miljoen zat in de pot voor de huiseigenaren. Toen de subsidieregeling in september 2016 daadwerkelijk van start ging was er voor de huiseigenaar nog maar 45 miljoen euro over. Er waren met de voorlichtingscampagne en de uitvoeringsregeling meer kosten gemoeid dan de overheid begroot had. De subsidie zou lopen tot eind 2018 maar helaas was de bodem van de subsidiepot voortijdig bereikt. Alleen VvE's (Vereniging van Eigenaars) konden nog een beroep doen op de subsidie.

Woningeigenaren stimuleren tot isoleren huis

Vereniging Eigen Huis riep daarom het toenmalige kabinet op om één robuuste, eenvoudige en substantiële regeling te creëren. Huiseigenaren moesten hierdoor een langjarig vertrouwen creëren om de eigen woning te verduurzamen en hierdoor bij te dragen aan de door de overheid te behalen klimaatdoelstellingen. Desnoods moest de subsidiepot worden bijgevuld met geld dat bedoeld was voor 'Stimulering van Duurzame Energieproductie', beschikbaar voor het bedrijfsleven, waar door de overheid 12 miljard euro in was gestort. Zou het kabinet niet instemmen met een vervolgregeling dan zou ze in haar eigen staart bijten.

Start subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH)?

De SEEH gaat op 15 augustus 2019 officieel van start (de subsidie is vanaf 2 september 2019 aan te vragen). Alle soorten maatregelen ter isolatie van de woning die na 15 augustus 2019 zijn uitgevoerd komen er voor in aanmerking. Goed om te weten is dat een van de belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie is, dat de eigenaar van het huis óók de hoofdbewoner ervan is. Of dat de woning het hoofdverblijf wordt na de renovatie. Dus het geldt niet voor huiseigenaren die hun woning hebben verhuurd.

Voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie

De subsidie is aan een aantal spelregels gebonden:
  • De hoofdbewoner is ook de eigenaar van de woning, of wordt de hoofdbewoner na renovatie.
  • De huiseigenaar is in het bezit van een geldige BSN (burgerservicenummer).
  • Er is nog niet eerder een SEEH-subsidie verstrekt voor desbetreffende woning.
  • Er moeten minimaal twee energiebesparende (isolerende) maatregelen aan het huis uitgevoerd worden.
  • De subsidie kan pas worden aangevraagd nadat de maatregelen zijn uitgevoerd en betaald.
  • Er kan alleen subsidie worden aangevraagd voor maatregelen die na 15 augustus 2019, de openstelling van de regeling, zijn uitgevoerd. Voor maatregelingen die eerder zijn uitgevoerd is er geen subsidie te krijgen.
  • De subsidie geldt alleen voor maatregelingen die zijn uitgevoerd binnen de bestaande thermische schil en niet voor aan- of nieuwbouw aan het huis. De thermische schil is figuurlijk gezien de 'jas' van de woning. Deze jas zorgt voor minimalisatie van ongewenste luchtstromen, tocht en warmteverlies. Hierbij is goede ventilatie natuurlijk wel van belang.
  • De eigenaar, tevens bewoner, mag niet zelf de maatregelen hebben uitgevoerd. Hij komt alleen in aanmerking voor subsidie als de maatregelen worden uitgevoerd door één of meerdere deskundige bedrijven met een KVK-inschrijving in de sectie bouwnijverheid. Oftewel bonafide bouwbedrijven.

Belangrijke details op rvo.nl

Op de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl) zijn verdere details te vinden die toegespitst zijn op elke individuele woningeigenaar en type woningen. Enkele hoofdpunten:

Administratie

Het is belangrijk om alle administratie die in meer of mindere mate betrekking heeft op de isolatie van de woning goed te bewaren. Om de subsidie aan te vragen moeten er bewijsstukken worden aangeleverd door de eigenaar/bewoner van het huis. Het gaat hier bijvoorbeeld om facturen van de uitgevoerde maatregelen, betalingsbewijzen en uitvoerdersformulieren inclusief duidelijke foto's van de toegepaste energiebesparende maatregelen. De bouwbedrijven verstrekken deze foto's.

Type woningen

Woningen die in aanmerking komen voor de subsidieregeling zijn:
  • Vrijstaande woning
  • Twee-onder-een-kap
  • Rijtjeswoning
  • Etagewoning

Woningen de niet in aanmerking komen voor de regeling zijn:
  • Woonboten, woonwagens, recreatie- of vakantiewoningen of tweede huizen.
  • Woningen die niet eerder bewoond zijn geweest (ondanks een woonbestemming), bijvoorbeeld woningen in tot woning getransformeerde kerk, kantoor, gymzaal, school of industrieel gebouw.

Subsidie voor verschillende maatregelen

  • Spouwmuurisolatie, binnen de thermische schil.
  • Gevelisolatie, binnen en buiten.
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie/bodemisolatie
  • Hoogrendementsglas

Voor meer informatie voor de op de individuele woningeigenaar toegespitste details over de subsidie wordt verwezen naar de website www.rvo.nl. Verder is het raadzaam om bij glaszetters, bedrijven die dakkapellen plaatsen en andere bouwbedrijven offertes op te vragen.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slimGroene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slimIn 2019 en 2020 investeren in energiebesparing voor de eigen woning is niet alleen zuinig maar ook fiscaal slim. U kunt…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarleningNationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarleningEnergiebespaarlening in 2019 afsluiten, de nieuwe subsidie van het Rijk aanvragen (SEEH), energieneutraal bouwen? Dit ka…
Wanneer heeft isoleren zinWanneer heeft isoleren zinDak, ramen en muren zijn onderdelen van een woning waar met isolatie de grootste winst is te behalen. Een handige doe-he…
Isolatie: isoleren van de bodem en vloerIsolatie: isoleren van de bodem en vloerEr kan flink geld bespaard worden door de vloer en bodem in een huis te isoleren. Door deze isolatie verlaat veel minder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • https://www.ad.nl/wonen/84-miljoen-euro-extra-beschikbaar-voor-isoleren-huis~a75ab1ed/
  • https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/seeh/eigenaar-%C3%A9n-bewoner
  • https://www.ad.nl/wonen/sywert-van-lienden-maakte-zijn-oude-rijtjeshuis-duurzaam-het-is-goedkoper-dan-je-denkt~a7f22536/
  • https://www.selekthuis.nl/selektliving-blog/energiezuinig-bouwen-thermische-schil/
  • https://www.energiebespaarlening.nl/subsidie-energiebesparing-eigen-huis-weer-open/

Reageer op het artikel "Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019)"

Reactie

Kisses (infoteur), 27-08-2019 16:58 #1
Wat vreemd dat men eerst de voorzieningen moet aanbrengen om daarna misschien in aanmerking te komen voor een bijdrage. Velen zullen worden afgewezen want het is maar een piepkleine subsidiepot, en de meeste mensen komen dus erg duur uit. Reactie infoteur, 28-08-2019
Wanneer men voldoet aan alle voorwaarden kan de gespecificeerde rekening naar het desbetreffende overheidsorgaan die de subsidie verstrekt (gemeente) gestuurd worden. Ik neem aan dat het gelijkheidsbeginsel uit het bestuursrecht hier ten alle tijde geldt. Gelijke monniken gelijke kappen. Wel is het goed om te weten of er nog voldoende geld in de subsidiepot zit inderdaad. De vorige keer dat er een dergelijke subsidie is verstrekt ging de geldkraan ook vroegtijdig dicht omdat het geld simpelweg op was.

Infoteur: Writeright
Laatste update: 27-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!