InfoNu.nl > Financieel > Diversen > PostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarieven

PostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarieven

PostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarieven Het grootste Nederlandse postbedrijf is PostNL. Het bedrijf kent een rijke voorgeschiedenis. Het is begonnen als PTT Post in 1928 en deze naam is gebruikt tot 2002. Daarna zijn de namen TPG Post (2002-2005) en TNT Post (2005-2011) aangenomen. Vanaf 2011 draagt het bedrijf de naam PostNL. Het postbedrijf is te herkennen aan de opvallende oranje brievenbussen op straat en post- of pakketpunten die te vinden zijn in verschillende winkels. PostNL staat bekend om de snelle verzending en goede bereikbaarheid. Het bedrijf ontwikkelt zich en daarbij worden prijzen van PostNL-postzegels steeds hoger, wel zijn er steeds meer frankeermogelijkheden voor poststukken.

​Post versturen met de Universele Postdienst (UPD)

Tenminste 95% van de post verstuurd met PostNL wordt de volgend dag bezorgd. / Bron: Joost J. Bakker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Tenminste 95% van de post verstuurd met PostNL wordt de volgend dag bezorgd. / Bron: Joost J. Bakker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
PostNL is door de staat aangewezen als het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de universele postdienst. PostNL dient daarom in ieder geval van dinsdag tot en met zaterdag te bezorgen. Ook moet tenminste 95% van de post de volgende dag op de bestemming aankomen. Tenslotte moet PostNL zorgen voor brievenbussen binnen een straal van 1000 meter in woonkernen met tenminste 5000 inwoners, en moeten in ieder geval 2000 PostNL-punten bestaan ter dienstverlening. Voor ons als consument betekent dit uitstekende bereikbaarheid van PostNL-locaties en ook zeer snelle verzending van poststukken.

Frankeren van poststukken voor PostNL

Er zijn verschillende mogelijkheden om poststukken te frankeren voor PostNL. Zo kunnen postzegels worden geplakt of postzegelcodes worden gegenereerd. Ook kunnen labels worden aangemaakt; zowel thuis als bij een PostNL-punt. Voor al deze frankeermogelijkheden gelden de onderstaande tarieven.

Tarieven van PostNL in Nederland

In 2018 gelden de onderstaande tarieven voor het versturen van post binnen Nederland.

Gewicht van poststukAantal postzegelsTarief
0-20 gram10,83
21-50 gram21,66
51-100 gram32,49
101-350 gram43,32
351-2000 gram (351 gram - 2 kilo)54,15

Postzegels plakken

Bron: Michielverbeek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bron: Michielverbeek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
Natuurlijk zijn er de vertrouwde postzegels waarmee een poststuk kan worden gefrankeerd. Postzegels zijn er met de opdruk '1' en '2'; waarbij de 1 staat voor één postzegel van 0,83 cent, en de 2 voor twee postzegels, of ook wel 1,66. Meerdere postzegels kunnen worden gebruikt om voor de juiste frankering voor het gewicht van het poststuk te zorgen. Het aantal postzegels nodig voor het gewicht van een poststuk is af te lezen in de bovenstaande tabel. Postzegels zijn te koop bij PostNL-punten, in de webshop en bij de meeste supermarkten.

Ook oudere postzegels die gekocht zijn voor 2018 kunnen nog worden gebruikt. Oudere postzegels met de opdruk "1" en "2" blijven te gebruiken, zonder dat hiervoor moet worden bijbetaald tot het huidige tarief. Dat betekent dat je met oudere postzegels vaak goedkoper uit bent. Zijn de postzegels echter nog van de tijd dat het eurobedrag werd aangegeven op de zegel, dan dient er wel een bepaald bedrag bijgeplakt te worden. Het bedrag dat bijgeplakt moet worden is te berekenen door de waarde aangegeven op de postzegel af te trekken van het huidige tarief. Heb je bijvoorbeeld postzegels liggen met de opdruk 0,39, dien je voor 0,83 - 0,39 = 0,44 cent aan postzegels bij te plakken. Er zijn speciale bijplakzegels van 0,02, 0,03 en 0,05 voor te koop in verschillende PostNL-punten en de PostNL-webshop. De alleroudste postzegels met bedragen in guldens erop afgedrukt zijn niet meer geldig.

Frankeren bij een PostNL-punt

Ook kunnen poststukken worden gefrankeerd bij een PostNL-servicepunt. Bij een PostNL-punt kan het gewicht van een poststuk worden bepaald en met die informatie kan een label worden geprint die op het poststuk wordt geplakt. Via een PostNL-punt kunnen ook poststukken worden gefrankeerd met een Track&Trace-code, waarmee de locatie en bezorging van het poststuk te volgen is via de website van PostNL. Poststukken kunnen op locatie worden ingeleverd. Bij een PostNL-punt kunnen ook poststukken aangetekend of verzekerd worden verstuurd (uiteraard tegen een hogere prijs). Servicepunten kun je vinden via de PostNL-locatiewijzer.

Postzegelcode

Een postzegelcode is een code die je op een envelop kunt schrijven en daarmee de functie van de postzegel overneemt. Een postzegelcode kan vanuit huis worden aangekocht, via de website of de PostNL-app. Hiervoor dien je eerst het gewicht van het poststuk op te geven, en vervolgens het bijbehorende tarief voor frankering te betalen. Je krijgt na betaling een code bestaande uit 9 letters en cijfers. Je schrijft deze code vervolgens in drie delen van drie letters of cijfers in de rechterhoek van het poststuk (op de plek van een postzegel). Het poststuk is dan gefrankeerd en kan naar de brievenbus of naar een ander inleverpunt van PostNL.

Online verzendlabel maken

Via de website van PostNL of de PostNL-app kan een verzendlabel worden gemaakt. Hiervoor dien je jouw adres en het adres van de ontvanger in te voeren. Er wordt dan een label gegenereerd in de vorm van een pdf-document, welke onder andere kan worden geopend met Adobe Reader. Je dient dit label vervolgens te printen en op het poststuk te plakken. Het poststuk met label kun je tenslotte in een brievenbus doen of naar een ander inleverpunt van PostNL brengen. Het voordeel van het maken van een label is dat het poststuk te volgen is met een Track&Trace-code.

Stijging van tarieven PostNL

De prijzen van PostNL-postzegels mogen worden verhoogd volgens afspraak met de minister van Economische Zaken. Jaarlijks wordt een percentage bekend gemaakt waarmee de prijs van een postzegel mag stijgen. PostNL kiest vaak voor een stijging van de prijs van een postzegel. Sinds 2005 is het aantal verstuurde brieven gehalveerd en anno 2018 daalt nog ieder jaar het aantal verstuurde brieven met ongeveer 9%. Postbezorging in niet-stedelijke gebieden is vaak verliesgevend. De verhoging van de postzegelprijs is een manier om (een deel van) de kosten te dekken.

De laatste jaren zijn de tarieven van PostNL-postzegels steeds sneller omhoog gegaan. In 2008 was de prijs van een postzegel nog 44 cent, tien jaar later kan daarbij 39 cent worden opgeteld. De prijs van een postzegel is inmiddels 0,83 (januari 2018). In deze grafiek is de stijging van postzegeltarieven weergegeven.
© 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Zijn guldenzegels nog geldig naast eurozegels?Op 1 januari 2002 werd de euro de nieuwe munteenheid in Nederland waarmee betaald kan worden (maar ook in vele andere Eu…
Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?Heb je een envelop verzonden of ontvangen met onvoldoende postzegels erop, dan kan het gebeuren dat je van PostNL een po…
De postzegels van 2014: het tweede halve jaarDe postzegels van 2014: het tweede halve jaarIn elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaar…
Verzendkosten PostNL - aantal postzegels 2015Verzendkosten PostNL - aantal postzegels 2015Hoewel het versturen van een gewone brief minder vaak gebeurt door de mogelijkheden van e-mail wordt er toch nog heel wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DennisM2, Flickr (CC0)
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/24/postnl-mag-postzegels-weer-duurder-maken-a1570941
  • https://www.postnl.nl/versturen/postzegels/hoe-frankeren/
  • www.postnl.nl
  • Afbeelding bron 1: Joost J. Bakker, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Michielverbeek, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "PostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarieven"

Reactie

T. Donner, 14-06-2018 15:41 #1
Welke kerstzegels zij nog te gebruiken en wat is de waarde ervan? Ik wil ze als gewone postzegels gebruiken.

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!