Sandd-postzegels 2019/2020: prijzen, bezorging en postpunten

Sandd-postzegels 2019/2020: prijzen, bezorging en postpunten In oktober 2017 maakte postbedrijf Sandd bekend dat het zijn eigen postzegels uitbracht. Hiermee richtte het bedrijf zich naast zakelijke post ook op post voor particulieren. Post van particulieren kon worden ingeleverd op verschillende Sandd-postpunten verspreid door het land. De prijzen van de postzegels waren lager dan de postzegels van PostNL. Vooral voor kleinere ondernemers was het voordelig, omdat bij aankoop een deel van de prijs kon worden afgetrokken van de belasting. Wel kende postbezorger Sandd slechts twee bezorgmomenten per week en waren er minder locaties waarop poststukken konden worden ingeleverd. PostNL en Sandd zijn samengegaan op 1 januari 2020. Daarom zijn de Sandd-postzegels vanaf 1 februari 2020 niet meer te gebruiken.

Sandd-postzegels

In Nederland waren vanaf oktober 2017 tot en met januari 2020 voor particulieren naast PostNL-postzegels ook Sandd-postzegels te koop. Voor postbedrijf Sandd was deze stap mede mogelijk door de overname van het bedrijf Van Straaten post. In het laatste kwartaal van 2017 is het bedrijf overgenomen, waardoor Sandd een betere landelijke dekking realiseerde. Poststukken met postzegels van Sandd konden worden ingeleverd bij Sandd-postpunten, locaties die vaak ook DHL-pakketpunten zijn. Sandd-postzegels waren relatief goedkoop. Dit kwam mede doordat er slechts twee bezorgmomenten per week waren en er ook minder locaties aangewezen waren waar de post kon worden ingeleverd (situatie in december 2019). De bezorgdienst van Sandd was daarom ideaal voor post zonder haast. Naast binnenlandse post was ook post naar het buitenland mogelijk, uiteraard met een hoger tarief postzegels. In 2019 werd bekend dat Sandd overgenomen zou worden door PostNL. Vanaf 1 januari 2020 zijn de postnetwerken van PostNL en Sandd samengegaan, en vanaf 1 februari 2020 zijn Sandd-postzegels niet meer geldig.

Prijs van Sandd-postzegels

De zegels van Sandd waren relatief goedkoop. Voor een poststuk van 0 tot 20 gram betaalde je 60 eurocent. Dit scheelde 0,23 met de PostNL-zegel van 83 cent. Met wat zwaardere poststukken kon ook worden bespaard: zo kostte het verzenden van een brief van 101 tot 250 gram bij Sandd in het binnenland maar 2, tegenover 3,32 bij concurrent PostNL (situatie februari 2019).

Gewicht van een poststukPrijs zegel binnenlandPrijs zegel buitenland
0-20 gram 0,601,10
21-50 gram 1,102,20
51-100 gram 1,553,30
101-250 gram 2,005,40
251-2000 gram 3,408,80 (Europa) / 10,80 (Rest v.d. wereld)

Nog meer voordeel voor de ondernemer

Waar PostNL-zegels zijn vrijgesteld van btw, gold dat niet voor de Sandd-zegels. Voor ondernemers betekende dat dat nog 21% van de prijs van de zegel afgetrokken kan worden van de belasting. Zo werd de prijs voor hen in feite 0,50. Vooral voor kleine ondernemers kon de postzegel erg gunstig zijn.

Kerstzegels van Sandd

In 2019 waren kerstzegels van Sandd alleen verkrijgbaar bij de Etos. Deze zegels waren 0,60 per stuk. Sandd-kerstzegels van voorgaande jaren hadden een waarde van 0,50. Alle Sandd-kerstpost moest worden ingeleverd bij een Etos-filiaal in de kartonnen bakken. Post met de Sandd-kerstzegel kon vanaf 3 januari 2020 niet meer worden ingeleverd.

Bezorgmomenten

Bij gebruik van de postdienst van Sandd moest rekening gehouden worden met minder snelle bezorging dan bij concurrent PostNL (situatie december 2019). Sandd kende namelijk twee bezorgmomenten: dinsdag en vrijdag. Leverde je een poststuk in vóór dinsdag, dan werd het vrijdag bezorgd. Leverde je een poststuk in vóór vrijdag, dan werd het dinsdag bezorgd.

InlevermomentBezorgmoment
vrijdag, zaterdag, zondag, maandagvrijdag
dinsdag, woensdag, donderdagdinsdag

Sandd-postpunten

Sandd-post werd tweemaal per week bezorgd. / Bron: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sandd-post werd tweemaal per week bezorgd. / Bron: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Post met de Sandd-zegel moest worden ingeleverd bij een Sandd-postpunt. Brievenbussen van Sandd waren bijvoorbeeld te vinden in winkels van Etos en locaties van DPD. Vanaf 1 februari 2020 zijn de Sandd-postzegels ongeldig en kan geen post meer via een Sandd-postpunt worden verstuurd.

Sandd-postzegels kopen

Sandd-postzegels werden verkocht via de webshop en via de verschillende aangewezen Sandd-postpunten. De postzegels waren verkrijgbaar op een postzegelvel van 20 stuks. Postzegels van Sandd zijn te herkennen aan het simpele ontwerp. De zegels zijn blauw, met daarop in het wit de prijs van de zegel voluit geschreven. Ook het logo staat onderop de zegel met de kenmerkende roze punt. Vanaf 1 februari 2020 zijn de Sandd-postzegels niet meer geldig.
Gerelateerde artikelen
Verstuur je post goedkoop met oude postzegelsVerstuur je post goedkoop met oude postzegelsVeel mensen verzamelen postzegels omdat ze het een leuke hobby vinden. En ook omdat ze hopen dat hun verzameling in de l…
Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?Heb je een envelop verzonden of ontvangen met onvoldoende postzegels erop, dan kan het gebeuren dat je van PostNL een po…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Posttarieven van PostNL 2017 - 2018 - 2019Posttarieven van PostNL 2017 - 2018 - 2019Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door PostNL. In 2019 zijn de kosten voor het versture…

Collegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerdCollegegeld 2018/2019 voor eerstejaars studenten gehalveerdHet collegegeld voor eerstejaars studenten aan universiteiten en hogescholen wordt met ingang van het collegejaar 2018/2…
Geld verdienen met smaaktestenGeld verdienen met smaaktestenBen je op zoek naar een goede en (meestal) smakelijke manier om aan extra geld te komen? Dan is geld verdienen door mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • www.sandd.nl
  • https://www.ad.nl/economie/postzegels-sandd-niet-mooi-wel-lekker-goedkoop~a15efd87/
  • https://www.sandd.nl/2017/10/09/voorgenomenovername/
  • Afbeelding bron 1: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Sandd-postzegels 2019/2020: prijzen, bezorging en postpunten"

Reacties

Sabina, 20-01-2020 17:18 #15
Ik heb nog een velletje van 20 zegels liggen van 50 cent. Nu heb ik gehoord dat je volle vellen kan inleveren, klopt dat?

Mw Amm de Boer, 27-12-2019 11:48 #14
Ik vraag me af of ik de zegels nog kan teruggeven en het geld kan terugkrijgen. Mvg Marijke de Boer

Na Liauw, 20-12-2019 10:16 #13
Ik heb nog Sandd zegels liggen terwaarde van 80. Toch te gek dat er zo'n korte termijn (3 maanden) wordt gehanteerd. En hoe is dat gecommuniceerd? Ik zie dat nu pas!
Ik vind dit echt niet kunnen en zeer onbeschofd!

Mieke, 15-12-2019 19:16 #12
Als je een velletje kerstzegel koopt dan houd je meestal toch enige zegels over. Het zou toch te gek zijn als de overgebleven zegels niet meer te gebruiken zijn ná 3 januari 2020. Je wordt dan toch verplicht om de duurdere postzegels te kopen omdat je niet wil blijven zitten met zegels die vervallen.
Met die stand zegels wordt het dan " goedkoop is duurkoop ",

K. de Graaf, 10-12-2019 20:17 #11
Ik heb de kerstkaarten voor dit jaar (2019) net verstuurd maar ik houd nog 1 vel met Sandd-kerstzegels over. Kan ik die ergens inleveren?
Deze kerstzegels vervallen in 2020.

Ina Bruining, 10-12-2019 13:32 #10
Heb nog kerstzegels sandd van 0.50 cent kan ik die nu gebruiken? Of bijplakken? Gr.

G. Kruijer, 27-11-2019 15:37 #9
Ik heb nog zegels van vorig jaar van 50 cent, die kan ik dus niet meer gebruiken?

Wil Westerman, 27-11-2019 13:19 #8
Ik heb 23 nov 2019 Sandd kerstpostzegels gekocht.
Kan ik mijn kerstkaarten bij een Sandd Postpunt Inleveren.?

Wil, 21-11-2019 11:44 #7
Ik heb nog kerstzegels van vorig jaar ( pink Ribbon 50 cent ) kan ik die dit jaar nog gewoon plakken op de kerstkaarten?

Wil Weitz, 19-11-2019 11:45 #6
Graag zou ik willen weten of er dit jaar ook nog kerstzegels van Sandd te kopen zijn, zo ja waar kunnen we die kopen en waar kan de post afgeleverd worden.
Ik begreep dat dit niet meer bij Blokker filialen mogelijk is.
met belangstelling wacht ik op uw antwoord.

Ernst Flentge, 13-11-2019 19:31 #5
Er komen kerstzegels van Sandd in 2019. Ze worden alleen te koop aangeboden vanaf 18 november '19 via ETOS winkels. De prijs is 60 cent per zegel. Er komen weer velletjes van 20 verschillende zegels. Ze zijn geldig voor post tot 50 gram! Dus van 0-50 gram en geen 20 gram zoals een gewone postzegel. De zegels met een 1 en een 2 van Sandd zijn nauwelijks meer verkrijgbaar via de postpunten. De webshop van Sandd is niet meer actief. Die zegels van 1 kosten 70 cent en 2 dus 1,40 euro. Deze zegels met een 1 en een 2 waren vanaf 1 oktober te koop. Deze zegels blijven geldig tot 1 februari. De nieuwe Etos kerstzegels tot 3 januari 2020

Ria Pecht, 06-11-2019 18:49 #4
Komen er nog kerstpostzegels 2019 en kan ik mijn kerstpostzegels van 2018 nog gebruiken?

Trea Rensink, 06-11-2019 16:05 #3
Komen er ook kerstpostzegels dit jaar?

A. Fruijtier, 04-11-2019 18:18 #2
Zijn er Sandd kerstzegels 2019 te koop en zo ja waar.

Linda Tulp, 05-11-2018 10:10 #1
Ik wil graag de zegels van sandd en posten. Ik woon in Driebergen 3972 PT. Ik heb hier nog niets gezien waar dat kan. Vriendelijke groeten, Linda.

Infoteur: Shiny
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 15
Schrijf mee!