InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Sandd-postzegels 2018: prijzen, bezorging en postpunten

Sandd-postzegels 2018: prijzen, bezorging en postpunten

Sandd-postzegels 2018: prijzen, bezorging en postpunten In oktober 2017 maakte postbedrijf Sandd bekend dat het zijn eigen postzegels uitbracht. Hiermee richt het bedrijf zich naast zakelijke post ook op post voor particulieren. Post kan worden ingeleverd op verschillende Sandd-postpunten verspreid door Nederland. De prijzen van de postzegels zijn een stuk lager dan de postzegels van PostNL. Wel kent postbezorger Sandd slechts twee bezorgmomenten per week en zijn er minder locaties waarop poststukken kunnen worden ingeleverd (januari 2018). Post versturen met Sandd is nog voordeliger voor kleine ondernemers, omdat bij aankoop een deel van de prijs kan worden afgetrokken van de belasting.

Sandd-postzegels

In Nederland zijn vanaf oktober 2017 voor particulieren naast PostNL-postzegels ook Sandd-postzegels te koop. Voor postbedrijf Sandd was deze stap mede mogelijk door de overname van het bedrijf Van Straaten post. In het laatste kwartaal van 2017 is het bedrijf overgenomen, waardoor Sandd een betere landelijke dekking realiseerde. Poststukken met postzegels van Sandd kunnen worden ingeleverd bij Sandd-postpunten, locaties die vaak ook DHL-pakketpunten zijn. Sandd-postzegels zijn relatief goedkoop. Dit is mede mogelijk doordat er slechts twee bezorgmomenten per week zijn en er ook minder locaties zijn waar de post kan worden ingeleverd (situatie in januari 2018). De bezorgdienst van Sandd is daarom ideaal voor post zonder haast. Naast binnenlandse post is ook post naar het buitenland mogelijk, uiteraard met een hoger tarief postzegels.

Prijs van Sandd-postzegels

De zegels van Sandd zijn relatief goedkoop. Voor een poststuk van 0 tot 20 gram betaal je 60 eurocent. Dit scheelt 0,23 met de PostNL-zegel van 83 cent. Met wat zwaardere poststukken kan ook worden bespaard: zo kost het verzenden van een brief van 101 tot 250 gram bij Sandd in het binnenland maar 2, tegenover 3,32 bij concurrent PostNL.

Gewicht van een poststukPrijs zegel binnenlandPrijs zegel buitenland
0-20 gram 0,601,10
21-50 gram 1,102,20
51-100 gram 1,553,30
101-250 gram 2,005,40
251-2000 gram 3,408,80 (Europa) / 10,80 (Rest v.d. wereld)

Nog meer voordeel voor de ondernemer

Waar PostNL-zegels zijn vrijgesteld van btw, geldt dat niet voor de Sandd-zegels. Voor ondernemers betekent dat dat nog 21% van de prijs van de zegel afgetrokken kan worden van de belasting. Zo wordt de prijs voor hen in feite 0,50. Vooral voor kleine ondernemers kan de postzegel erg gunstig zijn.

Bezorgmomenten

Bij gebruik van de postdienst van Sandd moet rekening gehouden worden met minder snelle bezorging dan bij concurrent PostNL (situatie in januari 2018). Sandd kent namelijk twee bezorgmomenten: dinsdag en vrijdag. Lever je een poststuk in vóór dinsdag, wordt het vrijdag bezorgd. Lever je een poststuk in vóór vrijdag, dan wordt het dinsdag bezorgd.

InlevermomentBezorgmoment
vrijdag, zaterdag, zondag, maandagvrijdag
dinsdag, woensdag, donderdagdinsdag

Sandd-postpunten

Post van Sandd wordt twee keer per week bezorgd. / Bron: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Post van Sandd wordt twee keer per week bezorgd. / Bron: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Post met de Sandd-zegel moet worden ingeleverd bij een Sandd-postpunt. Brievenbussen van Sandd zijn bijvoorbeeld te vinden in winkels van Blokker en locaties van DPD. Op de website van Sandd staat een overzicht van Sandd-postpunten die ook zijn weergegeven op de kaart van Nederland. Er zullen steeds meer postpunten bijkomen die in het overzicht worden bijgewerkt.

Sandd-postzegels kopen

Sandd-postzegels kunnen worden gekocht in de webshop van Sandd en op verschillende aangewezen Sandd-postpunten. De postzegels zijn te koop op een postzegelvel van 20 stuks. Postzegels van Sandd zijn te herkennen aan het simpele ontwerp. De zegels zijn blauw, met daarop in het wit de prijs van de zegel voluit geschreven. Ook het logo staat onderop de zegel met de kenmerkende roze punt.
Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
De postzegels van 2013: het tweede halve jaarDe postzegels van 2013: het tweede halve jaarPostzegels plak je op poststukken, waarmee je betaald voor de afhandeling van je post. Maar er kan meer mee: postzegels…
Prijs van de postzegelnieuws uitgelichtPrijs van de postzegelDe postzegel wordt steeds duurder. PostNL probeert het verlies dat ontstaat door de inkrimping van de postmarkt tegen te…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…
Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijks…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • www.sandd.nl
  • https://www.ad.nl/economie/postzegels-sandd-niet-mooi-wel-lekker-goedkoop~a15efd87/
  • https://www.sandd.nl/2017/10/09/voorgenomenovername/
  • Afbeelding bron 1: Sandd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Sandd-postzegels 2018: prijzen, bezorging en postpunten"

Reactie

Linda Tulp, 05-11-2018 10:10 #1
Ik wil graag de zegels van sandd en posten. Ik woon in Driebergen 3972 PT. Ik heb hier nog niets gezien waar dat kan. Vriendelijke groeten, Linda.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!