InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhoging

Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhoging

Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhoging Als je een hoger inkomen hebt, kom je niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. Huren in de vrije sector kan dan uitkomst bieden. Als je huurt in de vrije sector heb je een geliberaliseerd huurcontract. Het onderscheid tussen geliberaliseerde en niet-geliberaliseerde woningen is van belang voor de regels die gelden voor de huurprijs en de huurverhoging. Bij sociale huurwoningen geldt er namelijk een maximale huurprijs, bij vrije sector huurwoningen niet. Ook de manier om bezwaar te maken tegen een eventuele huurverhoging verloopt op een andere manier.

Wat zijn vrije sector huurwoningen?

Dit zijn zelfstandige woningen met een geliberaliseerd huurcontract. Huurprijsliberalisatie wordt toegepast bij duurdere woningen. Het houdt in dat het grootste deel van de Huurprijzenwet niet meer van toepassing is. Bij onzelfstandige woningen (kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen) is nooit sprake van huurliberalisatie. Huren in de vrije sector betekent een woning huren boven de sociale huurgrens. Dit houdt in dat vrije sector huurwoningen een huurprijs hebben vanaf 710,68 per maand (prijspeil 2017). Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. De huurtoeslaggrens bij sociale huurwoningen ligt op hetzelfde bedrag, maar daar gaat het niet om kale huur (netto huur), maar om rekenhuur. De rekenhuur is de huur inclusief de servicekosten die meegeteld worden voor huurtoeslag

Maximale huurprijs

Het puntensysteem en de maximale huurprijs zijn niet van toepassing bij vrije sector huurwoningen. De maximaal redelijke huurprijs van de woning is een grens voor wat er redelijkerwijze aan netto huur gevraagd mag worden voor de woning, rekening houdend met de woningwaardering (puntentelling). De huur zou dus in principe eindeloos kunnen stijgen. De verhuurder hoeft zich daarnaast niet te houden aan de wettelijke maximale huurverhoging: hij mag zelf bepalen met welk percentage jouw huur wordt verhoogd.

Aanvangshuurprijs laten controleren door de huurcommissie

Het is niet mogelijk om bij vrije sector huurwoningen bij onenigheid naar de Huurcommissie te stappen. Een nieuwe huurder kan wel tot uiterlijk zes maanden na de ingangsdatum van de huurovereenkomst, de Huurcommissie verzoeken een uitspraak te doen over de hoogte van de huurprijs. Zij bepalen dan de (nieuwe) huurprijs op basis van de puntentelling. De Huurcommissie kan in haar oordeel ook eventuele gebreken in de woning meenemen.

Huurprijs vrije sector vaak te hoog

The Post Online onderzocht 876 uitspraken die de Huurcommissie tussen 2010 en 2016 deed over huurcontracten in de vrije sector. De helft van deze huurders kreeg gelijk: zij betaalden een te hoge huur. Hun huurprijs werd als gevolg van deze uitspraak met gemiddeld 40% verlaagd. Gemiddeld ging er 371 van de huurprijs van de woning af.

Huurverhoging vrije sector

Het huurcontract bepaalt welke huurverhoging je kunt krijgen. Er zijn twee mogelijkheden:

Op basis van een indexeringsclausule

Dit houdt in dat de huurverhoging in het huurcontract is opgenomen. Er staat ook aangegeven hoe de huurverhoging wordt berekend. De verhuurder hoeft alleen te laten weten met welk bedrag de huurprijs omhoog gaat. Er is geen termijn waarbinnen de verhuurder jou deze informatie moet geven. Met de indexeringsmodule huurprijsaanpassing op de website van het CBS kun je controleren of de verhuurder jouw huurverhoging goed heeft berekend.

Door middel van een nieuw huurcontract

Heb je geen indexeringsclausule in het huurcontract staan, dan kan de verhuurder alleen maar een huurverhoging doorvoeren door jou een nieuw huurcontract aan te bieden met een hogere huurprijs. Ga je niet akkoord met de huuropzegging en het nieuwe huurcontract? Dan kun je naar de rechter stappen. De rechter zal dan beoordelen of het aanbod voor een nieuw huurcontract redelijk is of dat je het oude contract mag houden.

De huur mag niet vaker dan één keer per 12 maanden verhoogd worden

Er geldt één uitzondering: de huur mag tussendoor extra verhoogd worden als de verhuurder de woning heeft verbeterd of nieuwe voorzieningen heeft aangebracht. Het gaat hier om woningverbetering, geen (planmatig) onderhoud. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het aanbrengen van dubbelglas, een tweede toilet of een nieuwe keuken. De huurprijs mag alleen verhoogd worden als deze verbeteringen meer woongenot opleveren. Als je zelf verbeteringen of aanpassingen aan de woning hebt aangebracht, dan mag de verhuurder de huurprijs niet verhogen.

Hoe maak ik bezwaar?

U kunt schriftelijk bezwaar maken bij uw verhuurder als deze uw huur verhoogt op basis van een indexeringsclausule en een ander (hoger) percentage gebruikt dan in het huurcontract is vermeld. De verhuurder komt dan namelijk het contract niet na. Als je het niet eens bent met de huurverhoging om andere redenen, dan moet je naar de kantonrechter stappen.
© 2017 Melanie1990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 2012Huurverhoging 2012De huurverhoging voor 2012 is bekend. De huurverhoging wordt inkomensafhankelijk, wat nadelig is voor huurders met een h…
Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Huurprijs online checkenElk jaar op 1 juli is het weer zover: de huren van de meeste woningen worden weer verhoogd. De minister geeft jaarlijks…
Huurverhoging sociale huurwoningen 2017: regels en bezwaarHuurverhoging sociale huurwoningen 2017: regels en bezwaarOp 1 juli krijgen veel huurders te maken met de jaarlijkse huurverhoging. Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd t…
Maximale huurverhoging per 1 juli 2013Vanaf 1 juli 2013 gelden hogere percentages maximale huurverhoging voor de middeninkomens en hogere inkomens. De reden h…
Bronnen en referenties
  • https://www.woonbond.nl/nieuws/wat-verandert-huurders-2017
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-vrije-sector
  • https://www.woonbond.nl/nieuws/vrije-sector-huurprijs-vaak-onterecht

Reageer op het artikel "Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhoging"

Infoteur: Melanie1990
Gepubliceerd: 03-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!