InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Het wereldrecord inflatie

Het wereldrecord inflatie

Het wereldrecord inflatie Een heel bijzonder wereldrecord is wel het record dat Zimbabwe heeft gevestigd. Het inflatiecijfer over 2007 bedroeg enige tienduizenden procenten. Er worden in het land alleen nog maar biljetten van 1.000.000 Zimbabwaanse dollars gedrukt. Hiervan zijn er al enkele nodig voor het kopen van een rol toiletpapier.

Algemeen

In Zimbabwe kan eigenlijk iedereen zich miljonair noemen, echter zonder iets te kunnen kopen. Anno 2008 worden alleen nog maar biljetten van 1.000.000 Zimbabwaanse dollars gedrukt. De reden hiertoe is dat de inflatie het afgelopen jaar meer dan 65.000% bedroeg.

Wat is inflatie?

Inflatie houdt in dat alles in een land minder waard en dus duurder wordt. In het geval van Zimbabwe werd het afgelopen jaar hun dollar meer dan 65.000% minder waard (alles wordt dus ook met hetzelfde percentage duurder). Cijfers hebben uitgewezen dat de inflatie in december 2007 uitkwam op een jaarbasis van 66.000% (een wereldrecord). Een exacte meting kan niet meer worden uitgevoerd, alleen al door het feit dat de goederen die men hiervoor nodig heeft niet meer in de winkel(s) te koop zijn.

Inflatie in Zimbabwe

Was half maart 2008 de prijs van een rol toiletpapier nog 5.000.000 Zimbabwaanse dollars, eind maart was de prijs gestegen tot 8.000.000 dollar.

De inflatie begon in januari 2006 met een percentage van ruim 613%, met een verwachting tot een jaarpercentage van 800%. De winkels raken steeds leger en de benzine stations zijn door hun voorraad heen.

In maart 2007 wordt de magische grens van 2.000% bereikt. Economen gebruiken inmiddels de term hyperinflatie. Deze zal alleen nog maar groter worden, want in september van dat jaar is de inflatie al bijna 8.000%, welk het hoogste cijfer ter wereld is.

Ook de kosten van het openbaar vervoer zijn erg gestegen. Dit maakt het voor de burgers moeilijk om naar hun werk te gaan. Niet werken bekent ook geen inkomen.

Oorzaak van de inflatie

De schuld van het ontstaan van deze enorme inflatie wordt neergelegd bij president Robert Mugabe van Zimbabwe. Het land zit al jarenlang in een economische crises, er zijn tekorten aan voedsel, brandstof en noodzakelijke levensbehoeften. Omdat in Zimbabwe regelmatig de mensenrechten worden geschonden, heeft het IMF (Internationale Monetaire Fonds) de donaties stop gezet. Wel heeft Zimbabwe, om te voorkomen dat het uit het IMF wordt gezet, 200.000.000 dollars in de IMF kas gestort.

Het lukt de regering maar niet om de geldontwaarding te stoppen, ondanks de maatregelen die ze hebben genomen.

Oplossing van het probleem

Er zijn twee mogelijkheden die de mogelijke oplossing van het probleem zou kunnen betekenen. De eerste is het terugdraaien van het landhervormingsprogramma van Mugabe. Het tweede is zijn aftreden, wat waarschijnlijk de eerste mogelijkheid tot gevolg zal hebben. De kans dat Mugabe aftreedt is zo goed als nihil, hij heeft zich zelfs weer verkiesbaar gesteld voor de verkiezingen van maart 2008. Er wordt verwacht dat de regering de verkiezing zal “kopen”, wat inhoudt dat Mugabe nog enkele jaren aan de macht zal blijven.

De vakbonden kunnen vanwege het hoge percentage werklozen (80% van de bevolking is werkloos) weinig uitrichten. Wat zij ook proberen, het werkt gewoon niet. Stakingen uitroepen heeft geen zin, want de mensen zijn zo goed als niet georganiseerd.

Inflatie Nederland en Eurozone

In 2008 is bekend geworden dat de inflatie over 2007 in Nederland 1,9% bedroeg en in de Eurozone was deze over 2007 zelfs 3%. De Centrale Banken wordt het, door de inflatie, moeilijk gemaakt om in te kunnen spelen op de economische ontwikkelingen. De Europese bank zou de rente willen verlagen, maar dit wordt door de oplopende inflatie tegengehouden.

Interessant om te weten

  • Ooit was Zimbabwe het meest welvarende land van donker Afrika
  • Er heeft ooit eerder in de geschiedenis een enorme inflatie plaatsgevonden als anno 2008 in Zimbabwe. In de jaren ’20 van de 20e eeuw maakte een vrouw haar kachel aan met bankbiljetten, want dit was goedkoper van brandhout.
Gerelateerde artikelen
Zimbabwe; geschiedenis en onafhankelijkheidZimbabwe; geschiedenis en onafhankelijkheidTot aan 1980 was het land bekend onder de naam Rhodesië, daarna wordt het omgedoopt tot Republiek Zimbabwe. Het wordt da…
Beleggen in ZimbabweBeleggen in ZimbabweEr zijn steeds meer beleggers die hun geld investeren in Zimbabwe. Het land gold lange tijd als schoolvoorbeeld voor Afr…
Wat is inflatie en wat zijn de gevolgen?Wat is inflatie en wat zijn de gevolgen?In het nieuws horen we vaak berichten over de inflatie. Maar wat is inflatie precies? En hoe wordt het berekend? En wat…
Absolute macht MugabeZodra het woord Zimbabwe valt denk men aan Robert Mugabe. Dat is ook helemaal niet zo gek als je bekijkt dat deze persoo…
Depositorente: wat is een deposito?Depositorente: wat is een deposito?De depositorekening wordt in verschillende situaties gebruikt. De Europese Centrale Bank biedt een depositorente aan ban…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J4sonp, Pixabay

Reageer op het artikel "Het wereldrecord inflatie"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!