InfoNu.nl > Financieel > Diversen > De economische crisis bezien vanuit een Joods perspectief

De economische crisis bezien vanuit een Joods perspectief

Als we kijken naar de onrust op Wall Street, onze dalende portefeuilles, en de financiële crisis die zou kunnen leiden tot een ernstige recessie, vragen we ons af wat de diepere betekenis ervan is. Jozef maakte al in de Bijbel melding van economische cycli. Die cycli gelden nog steeds en hebben naast een economische betekenis ook een spirituele betekenis. Bij een economische neergang worden we weer nederig en beseffen we dat we afhankelijk zijn van God en dat we betere mensen moeten worden.

Jozef en de economische voorspelling

Helaas zijn we niet allemaal zo slim als Warren Buffet die algemeen gezien wordt als werelds beste en meest intelligente investeerder. Toen in 1999 analisten zeiden dat er geen grens aan de markt was, waarschuwde Warren dat er een bijna Bijbelse soort van symmetrie bestond. Hij verwees naar het Boek Genesis, waar Jozef geroepen wordt om de dromen van de Egyptische Farao te verklaren. Hij verklaarde de droom als de zeven vette en zeven magere jaren. Warren Buffett erkende dat het concept van de economische cycli die ontdekt zijn door Jozef even relevant zijn vandaag als toen. In 2001 begon de bull markt te rommelen en in 2008, zeven jaar later, stort de markt in. Men doet alsof de ineenstorting van de economie onverwachts is. Maar dat is niet zo. Ook de crisis van 1929 kon men van tevoren aan zien komen. Alleen doen velen alsof de economische cycli niet meer relevant zijn en dat Jozef het bij het verkeerde einde heeft.

Manna uit de Hemel om de aandacht van de mens tot God te richten

Maar Jozef had geen ongelijk. Cycli zullen er altijd blijven. Er kan altijd rekening mee worden gehouden. En de Joodse wijzen accepteerden de cycli niet alleen als economische realiteiten, maar legden ze uit uit als een diepe spirituele weldaad.

Wilt u weten waarom God niet constant Zijn zegeningen op ons brengt zonder interruptie? Het antwoord staat in de Talmoed in antwoord op een vraag over de manier waarop de Joden manna ontvingen uit de Hemel als voedsel toen zij door de woestijn reisden.

"Waarom," vroegen de studenten van Rabbi Shimon bar Jochai, "gaf God niet aan de Joden voedsel voor het hele jaar in één keer, in plaats van dagelijks een portie te geven?" De rabbi antwoordde daarop: "Laat me jullie een parabel vertellen: Een koning gaf zijn zoon één keer per jaar een toelage. De prins zou alleen zijn vader bezoeken als zijn geld op was. Toen veranderde de koning zijn regeling en gaf alleen geld dat genoeg was voor één dag. Op die manier kon hij zijn zoon elke dag zien. Zo verschafte God ook de manna in dagelijkse porties om de ogen van de mensen op de Hemel gericht te houden als bron voor hun overleving."

Zegeningen van God zijn belangrijk voor ons; God wil onze aandacht

Wat we van God willen zijn Zijn zegeningen. Wat God van ons wil is bewustzijn van de relatie. Als er teveel wordt gegeven nemen we het voor lief. Wanneer we het met tussenpozen krijgen aanvaarden we onze zegeningen zonder iedere noodzaak voor erkenning.

De Code van de Joodse Wet vertelt ons in het eerste hoofdstuk dat elke dag "Elke Jood is vereist het Bijbelse hoofdstuk te reciteren dat het verhaal vertelt van de schenking van het manna." Waarom? Zodat we ons bewustzijn van God herbevestigen in het verschaffen van onze dagelijkse behoeften. Met technologie dat een illusie schept van totale controle, kan die les vandaag meer toegepast worden dan ooit.

God wil dat de wereld op een natuurlijke manier draait. Inkomens worden verdiend, portfolio's groeien, etc. Maar zo nu en dan, misschien om de zeven jaar -corresponderend met de wekelijkse Sjabbat- hebben we een herinnering nodig dat God de wereld bestuurt en dat we hem moeten danken. We vergeten God maar al te vaak als het goed met ons gaat. We vergeten aan wie we de rijkdom te danken hebben.

Sjabbatsjaar (Sjemita)

Het idee vindt haar uitdrukking in het Sjabbatsjaar (Sjemieta). Om de zeven jaar ligt de grond in Israël braak en mogen de mensen geen gewassen pakken. Hiermee geven we aan dat we geen eigenaar zijn van het land.

Dus wanneer de koers daalt komen we weer met beide benen op de grond te staan. We worden op ons egoïsme gewezen en God herinnert ons dat we niet zonder Hem kunnen. En wanneer het economisch slecht gaat hernieuwt God Zijn rol als schenker in de hoop dat we een les in nederigheid hebben geleerd en dat we betere mensen worden voordat we de nieuwe cyclus binnenstappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalismenieuws uitgelichtOccupy Wall Street: tegen het hyperkapitalismeIn Amerika is een protestbeweging op gang gekomen die Occupy Wall Street heet. Op zaterdag 15 oktober 2011 gingen Nederl…
Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Sinds de globale economische crisis van eind oktober 2008 zijn economische termen schering en inslag in de actualiteit.…
Wat zijn de mogelijke gevolgen van een economische crisis?Wat zijn de mogelijke gevolgen van een economische crisis?De kredietcrisis van eind 2008 zorgde voor een recessie van de wereldeconomie. Om een wereldwijde depressie te vermijden…
Economie: hoe ernstig was de economische crisis van 2008?Economie: hoe ernstig was de economische crisis van 2008?De economische crisis van 2008 heeft de wereldeconomie verrast door haar grote omvang en haar algemeen karakter. Niet al…
Eurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisisEurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisisAmerika staat vanaf oudsher bekend als Economische grootmacht. Toen de crisis in Amerika begon verwachtte Europa echter…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "De economische crisis bezien vanuit een Joods perspectief"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom
Schrijf mee!