InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Handelen op de Forex, een introductie

Handelen op de Forex, een introductie

Handelen op de Forex, een introductie Handelen op de Forex of te wel Forex Trading wat houdt dat nu eigenlijk in? Deze korte introductie geeft je uitleg over het hoe en wat van de Forex en het handelen op deze markt. Wat in het verleden alleen was weggelegd voor banken, institutionele beleggers en andere grote partijen is door de opkomst van het internet binnen handbereik gekomen van een ieder.

Overzicht

Forex staat voor Foreign Exchange of meestal afgekort tot FX het staat allemaal voor hetzelfde en wordt gebruikt om het handelen te beschrijven in de vele valuta die we op deze wereld kennen. De Forex is de grootste markt ter wereld, met handelsvolumes die de 3 triljoen Amerikaanse dollars dagelijks overschrijden. Het overgrote deel van deze handel is speculatief, slechts een klein percentage is afkomstig van Nationale overheden en bedrijven die de Forex gebruiken voor hun internationale zaken.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de aandelenmarkten is deze markt niet gereguleerd. Er is ook niet één centrale plaats waar de handel plaats vindt. Vaak wordt het omschreven met OTC wat staat voor over the counter. De handel vindt direct plaats tussen de verschillende partijen, dit kan over de telefoon of via de computer via de elektronische verbindingen zoals deze zich over de hele wereld bevinden. De belangrijkste centra voor de geldhandel bevinden zich in Sydney, Tokyo, Londen, Frankfurt en New York. Doordat deze centra over de hele wereld verdeeld liggen betekend dit tegelijkertijd dat het een handel is welke 24 uur per dag doorgaat. Alleen in het weekend is er een rustpauze ingebouwd.

Handelen op de Forex

Een transactie op de Forex heeft betrekking op twee gelijktijdige acties. Het is het kopen van een valuta en het gelijktijdig verkopen van een andere valuta. Deze combinatie transactie wordt een cross genoemd.(bijvoorbeeld, de euro/US dollar, of het Britse Pond/Japanse Yen.). De meest voorkomende transacties worden in het jargon “majors” genoemd – EURUSD, USDJPY, USDCHF en GBPUSD. De Forex market wordt ook wel de spotmarkt genoemd. Omdat de handel direct plaats vindt, of zoals de Engelsen zeggen: “on the spot”. In de praktijk is dit echter 2 bank dagen.

Handelen met zogenaamde Margin

Een van de redenen waarom de handel op de Forex zo populair is, is omdat er gehandeld wordt met een zogenaamde Margin. Dit betekend dat je geldbedragen kunt verhandelen welke veel groter zijn dan het kapitaal waar je over beschikt. Op de Forex wordt meestal met relatief kleine marges gewerkt. Hierdoor kun je bij een marge van 1% een transactie doen van USD 1,000,000 terwijl je slechts USD 10,000 op je rekening hebt staan. Een margin van 1% komt overeen met een zogenaamde 100:1 leverage (ook wel “gearing” genoemd). (Omdat USD 10,000 1% is van USD 1,000,000.) Als je gebruik kunt maken van deze leverage stelt je dat in staat om zeer snel winsten te realiseren, maar gelijkertijd loop je ook het risico om veel te verliezen of zelfs je volledige saldo kwijt te raken. Daarom is het dan ook niet verstandig om maximaal gebruik te maken van deze zogenaamde leverage omdat het risico erg groot kan zijn.

Als je zonder enig risico wilt handelen op de Forex kun je bij praktisch elk bedrijf welke handelt op de Forex een zogenaamd demo account openen. Je kunt dan vrij handelen op de Forex zonder dat het je iets kost, aan de andere kant win je uiteraard in dat geval ook niets, maar het kan interessant zijn om ervaring op te doen.

Handelen op de Forex is een spannende maar risicovolle bezigheid.

Begin nu gratis met online beleggen op de Forex zonder ook maar enig risico te lopen. Open je eigen gratis Forex account en je kunt gelijk aan de slag! Je ontvangt Euro 25 zonder tegenprestatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handelen op de Forex, een introductie"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 01-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!